Stänga hemsidan?

Klubbinformation
Clubinformation

Moderator: Lars Lundbladh

fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Stänga hemsidan?

Inlägg av fjord900 »

Hej, jag noterar tyvärr att aktiviteten i detta forum inte längre är särskilt hög.
Kanske bättre att stänga ner?
Makro
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Re: Stänga hemsidan?

Inlägg av Makro »

Det tycker jag absolut inte, tyvärr lider väl de flesta forum av detta fenomen till Facebooks fördel men jag tycker ett forum vinner i längden eftersom man kan ha olika kategorier och att det är lättare att söka information, där är facebook rätt kasst faktiskt.
Maringuiden är ju fortfarande ett ganska aktivt forum även om jag tycker aktiviteten gått ner där också de sista åren.
Nej vi får försöka att locka över medlemmarna hit istället och göra lite mer reklam för forumet.
Själv startade jag en ”byggtråd” för vår båt här och försöker lägga upp lite i tips och trix tråden.
Men så här innan jul är det väl inte högsäsong för båtforum direkt.
Hoppas att det blir bättre till våren
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Stänga hemsidan?

Inlägg av fjord900 »

Som icke FB:are så kan man ju se frågor inlägg och bilder, men inte skriva svar på frågor eller se andras svar på frågor.
Vi får väl hoppas att de med frågor som erfarna fjordägare kan svara på kommer till samma insikt som vi och använder forumet också :wink:
Hsun
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 aug 2012, 14:31
Ort: Sundsvall/Kallön

Re: Stänga hemsidan?

Inlägg av Hsun »

Jag tycker att den fyller sin funktion.
Det finns mycket sparat att läsa om i olika forum när man har något problem finns det alltid någon som har ett svar.
Fjord 21 DC -76
VP V8 - 290DP
Medlem 316.
GunnarK
Inlägg: 40
Blev medlem: 24 jun 2018, 13:19

Re: Stänga hemsidan?

Inlägg av GunnarK »

Hej
Tycker att hemsidan varit helt suverän för att få svar på frågor och själv kanske kunnat förmedla något matnyttigt.
m.v.h
Makro
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Re: Stänga hemsidan?

Inlägg av Makro »

Ja sen blir ju forumet till vad vi medlemmar gör det till, om ingen skriver eller bidrar så dör det ju självklart ut till slut.
Och alla kan ju bidra med något, är man inte så bra på teknik kan man ju alltid svara på frågor om vad man tycker är bra eller dåligt med den båtmodellen man äger när nya medlemmar frågar t.ex :)
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Stänga hemsidan?

Inlägg av fjord900 »

Jo, sen får man kanske uppmana styrelsen att försöka driva trafik från FB till hemsidan i större utsträckning.
Motivet kan ju vara att "själva äga innehållet" och sökbarheten efter tips, frågor och svar.
Där är ju ett forum överlägset. Det tenderar ju att finnas fler noviser på FB, sökandes efter svar eller delar tillbåtar. Tänker att det kan vara värt att hänvisa till de trådar i forumet som hanterar detta och sommär sökbart.

I princip kan ju Suckerfors bestämma sig för avgifter eller innehållsbegränsningar då det ju är hans plattform inte klubbens.
Makro
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Re: Stänga hemsidan?

Inlägg av Makro »

Det är är ju inte så svårt att ”googla” Fjordklubben och hitta hit men jag tror att det lättare för de flesta att slänga iväg en fråga i facebookgruppen när man ändå är inne där.
Men jag håller med om att vi kan hjälpas åt att styra över frågor om tipsa om att forumet finns i facebookgruppen och det behöver ju inte bara vara styrelsens uppgift utan där kan ju alla medlemmar hjälpa till som är håller till på båda ställena.
Och Lars har lagt flera länkar hit i facebookgruppen på sista tiden och gjort reklam för medlemskap i klubben 🙂
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Stänga hemsidan?

Inlägg av fjord900 »

Jo, ingen skugga på Styrelsen, men faktumet att vi bara är tre medlemmar som tyckt nåt i en nedläggningstråd,sedan början på December bevarar väl redan frågan om forumets relevans?
/Thomas
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Stänga hemsidan?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej

Tråden är läst men hittills inte besvarad av styrelsen, vi tycker forumets och hemsidans existens är befogad Dels är det ett uppslagsverk/tidsdokument och ett sätt att distribuera information till betalande medlemmar så endast dessa har tillgång till den låsta delen av forumet. Pga några problem för några år sedan dels vad det gäller utrymme på webbhotell och begräsningar i forumet gick det inte att lägga upp så stora filer men det är löst sedan ett tag tillbaka.
Vi skall se till att få in alla protokoll och Fjord/ö träffs upplägg mm. I forumet och på hemsidan.
Dessutom måste vi få upp sidor som kräver inloggning så att medlemmarna kan ta del av Fjordklubbens stora arkiv på tester och broschyrer.

Det kostar inget att ha forumet igång Facebook sidan är relativt ny, forumet har funnits sedan 2003 så de frågeställningar som finns här är mer än 18 år gamla och många är relevanta även idag.

Lars Lundbladh
Ordförande & Webmaster
Fjordklubben
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
chiefen
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 jul 2012, 08:15

Re: Stänga hemsidan?

Inlägg av chiefen »

Hej.
Som icke FB användare (och det kanske finns fler) ser jag gärna att Forumet finns kvar.
Lätt att få information och att söka på.
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Stänga hemsidan?

Inlägg av fjord900 »

Hej, jag är inte heller FB användare. Men om vi inte får in
fler av användarna som idag landar på FB med sina frågor eller aktiviteter så blir det bara vi ”reliker” kvar.

För mig har detta forum varit till stor glädje och nytta, och jag tror jag själv har kunnat bidra med tips och erfarenheter.

Så oavsett om den ligger kvar och skvalpar i cyberrymden så är det fortfarande så att utan aktivitet så
blir den ganska ointressant för den hanfull av oss
FB vägrare om vi inte kan få till en ökad aktivitet med mer än ett par inlägg/månad.

Coronetklubben lyckas faktiskt bättre. Men det är bara vi medlemmar som kan få fart på inläggen.

Men en klickbar länk hit på FB sidan i beskrivningen av klubben, eller på ett annat tydligt synligt ställe kanske skulle bättra på trafiken?
Makro
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Re: Stänga hemsidan?

Inlägg av Makro »

Vi får göra ett inlägg på FB med länk hit för varje inlägg som görs där :lol:
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Stänga hemsidan?

Inlägg av fjord900 »

Ingen dum ide’ om man har FB :D
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Stänga hemsidan?

Inlägg av fjord900 »

Fick "låna" FB och kollade på sidan. Noterade att det inte finns någon länk till hemsidan i presentationen av klubben samt att det lånats/lopierats bilder som publicerats på forumet
Det vore väl rimligt att man länkar till bilden på forumet så man låter "nya" hitta hit istället för att bara kopiera bilden?
Särskilt som det i tråden finns mer information om det som bilden visar.
Skriv svar