Drev-frågor (särskilt 280)

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

FjordPelle
Inlägg: 13
Blev medlem: 07 mar 2013, 22:12

Drev-frågor (särskilt 280)

Inlägg av FjordPelle »

Hej!

Jag har fått en spricka i "gaffeln" som håller/ledar drevet mot skölden. Se bifogad bild. Nu har mitt elände (bara några veckor kvar till planerade sjösättningen!) dock mildrats lite, då jag fått tag i ett ersättningsdrev. Jag har därför några frågor.

1) Att "gaffeln" spruckit där, kan det betyda felaktigt kraftbalansering? Motor, sköld och drev har re-monterats för ungefär 35 drifttimmar sedan efter en total motorrenovering och jag är naturligtvis orolig att jag inte fått dit allt på avsett sätt. Vad av-/påmontering har dock alla delar passat fin-fint ihop.

2) Ersättningsdrevet har en annan utväxling (avsedd för V8, tror jag). Vad i består skillnaden i utväxlingen? Jag antar att det har att göra med kuggväxlarna inuti drevet. Övre eller undre? Eller kanske bägge? Skulle det gå att använda detta drev till min 21:a, bara att jag växlade ner propellerstorleken?

3) Om svaret i 2) är negativt, skulle det då gå att flytta transmissionen från mitt befintliga drev till ersättningsdrevet. Det nya drevet är mycker fräschare än mitt gamla.

4) I erättningsdrevet finns några lövtunna shims-ringar som har skadats. Är dessa standard, eller unika på respektive drev. Om de är unika, hur kan jag då mäta upp vilken dimension som krävs på just mitt drev?

5) På båtmässan i Älvsjö för drygt en månad sedan tittade jag en stund på när Lasse L visade/skruvade med ett rött 280-drev. Jag hann tyvärr inte stanna hela visningen men undrar nu om dessa tips som leverades där finns att läsa någonstans?

// Pelle

Båtuppgift: Fjord 21DC, -77:a, B30 med 280-drev, SP 15x17L
Bilagor
drevskada2013.jpg
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Drev-frågor (särskilt 280)

Inlägg av Lars Lundbladh »

Här kommer svaren:

1. De upphängningsgaffelar jag sett sprickor i är uteslutande på grundstötta drev. Det kan givetvis finnas andra orsaker men gaffeln är otroligt seg och går sällan sönder.

2. B30 eller AQ170 som den benämns av Volvo Penta bör ha en drevutväxling på 1,89:1. V8 har drevutväxling/nedväxling 1,61:1 du tappar en hel del vridmoment och propellerana stämmer inte om du byter till v8 utväxling.

3. Utväxlingen sitter i undre växelhuset. Det är fullt möjligt att byta under del på drevet alternativt byta upphängningsgaffel mellan dreven. För att allt skall blir rätt måste det koniska rullagret mellan över och underhus schimsas in till rätt mått.

4. Var sitter schimsen (mellanläggsringarna) De är unika för drevet och kan bytas mot likadanna i samma dimension.

5. I praktiskt båtägande har jag skrivit drevskolan för några år sedan, där finns att läsa om det som jag gjorde på mässan.

Vill du ha hjälp med drevet kan du höra av dig på mail.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
FjordPelle
Inlägg: 13
Blev medlem: 07 mar 2013, 22:12

Re: Drev-frågor (särskilt 280)

Inlägg av FjordPelle »

Tack för svaren. Nu är gaffeln bytt och det ska bli spännande att se om jag fått ihop allt som det är tänkt.

Lite svettigt var det att banka och slå loss delar på ett 35 år gammalt drev. Jag visste inte riktigt vad som skulle hända, eller hur det skulle se ut där inne.

// Pelle
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Drev-frågor (särskilt 280)

Inlägg av Nbottning »

Jag fortsätter på denna tråd då rubriken passade väl.
Jag har några frågor/funderingar så om någon kan hjälpa mig vore jag mer än tacksam.

Jag hade problem att få i backen på mitt BB drev mot slutet av säsongen. Nu ska jag börja titta på detta.

*Kan jag/hur testar jag att den växlar OK när båten står på land?

*Vidare upptäckte jag idag att jag kunde lossa denna skruv till styrhjälmen med tumme och pekfinger idag (!) Kan det påverka växligen?
bult.JPG
bult.JPG (15.48 KiB) Visad 8456 gånger


*Har ett litet läckage av vatten vid styrarmen. Vad kan/brukar de bero på och hur åtgärdar man det?
Senast redigerad av Nbottning den 09 maj 2013, 22:58, redigerad totalt 2 gång.
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Drev-frågor (särskilt 280)

Inlägg av Nbottning »

Nbottning skrev:
*Har ett litet läckage av vatten vid styrarmen. Vad kan/brukar de bero på och hur åtgärdar man det?

Kollade lite själv, kan det vara 4. 11. och 12. Man ska byta?
41112.JPG
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Drev-frågor (särskilt 280)

Inlägg av Nbottning »

I vilka punktere är det drevet blir "glapp"

5, 11, 12, 15, 36 ?
41112.JPG
11, 35, 12 ?
mellanhus.JPG
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Drev-frågor (särskilt 280)

Inlägg av Lars Lundbladh »

hej,

Läckaget och glappet i styrningen ordnas gnom att byta plastbussningarna 11 och 12 , dessa skall limmas fast i skölden med Epoxy de får inte rotera i skölden.
Byt även V-ringen nr 4. samt se till att anliggningsytan för v-ringen är slät och fin (jag brukar ibland spackla upp tätningsytan i skölden med epoxy spackel och slipa plant. Fetta in allt rikligt med vattenfast segt fett.
Lossar inte armen från styrgaffeln på grund av korrosion brukar jag kapa av/upp armen med vinkelslip så att den går att lossa från styrgaffeln. Gaffeln är mycket dyrbarare i inköp än armen.

Övriga lagringar i mellanhuset brukar inte påverka styrglappet, om de är slitna eller oftast tvärtom går trögt kan det vara läge att ta i sär och bytalager och fetta in.

Växlingen beror inte på detta, kontrollera att vajern löper lätt oftast måste gamla vajrar bytas , idag finns lågfriktionsvajrar att köpa de är 1000 ggr bättre :D än den gamla typen. Vajern är oftast orsaken men det finns fler problem tex att tryckstången till backhaken går trögt. Lossa vajern i drevet och känn om växleföraren går trögt.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Drev-frågor (särskilt 280)

Inlägg av Nbottning »

Tack för hjälpen Lars, det kommer med all säkerhet fler frågor :D

Nu ska jag först undersöka lite mer och anskaffa delar och hålla tummarna för att växlingsproblematiken är wire/reglage-relaterad.

Har du något fett att rekomendera för användning till detta och andra marina applikationer?

//Per
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Drev-frågor (särskilt 280)

Inlägg av Lars Lundbladh »

Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Drev-frågor (särskilt 280)

Inlägg av Nbottning »

Tack, ska se vad jag har i gömmorna med liknande "prestanda".

Har varit till båten nu, svårt att känna var det glappar då styrstaget mellan dreven är rejält glappt. Var själv så kunde inte hålla mot styrarmen.
Kanske är inte själva dreven allt för glappa trots allt.

Jag släppte växelviren längst ut "tärningen" och det gick lätt att växla direkt på..."vågen"(?). Kändes på samma sätt på bägge dreven.

Ska känna om växelwiren känns "konstig" imorgon när jag är inne i båten. Kommer att byta dom. Men det skulle ju kännas skönt om den kärvade på BB sida som inte ville få i backen :-)


Fler funderingar:

1)Oljan i BB drev såg ut som direkt ur en nyöppnad flaska! Tyvärr var det lite vatten i SB drev, inte helgrått utan man såg att det var en annan mer kolasås-färgad nyans på oljan och lite strimmor i den.
Gäller 100% vattenfritt eller ompackning?

2) Backhaken släppte inte då jag växlade med wiren lös. Det ska den väl göra, eller? Filmade medan jag växlade:


http://youtu.be/HbgScWiobQs

kan man bädda in You Tube-klipp?

3) det fanns ett litet läckage i BB drevet där vid det jag kallar "vågen" i övre växelhuset.
Något att bry sig om?
drev2.jpeg
drev2.jpeg (46.06 KiB) Visad 8456 gånger
Så här såg den andra, torra, sidan ut:
drev.jpeg
drev.jpeg (40.78 KiB) Visad 8456 gånger
Varför syns inte alltid bilderna?
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Drev-frågor (särskilt 280)

Inlägg av Paxman »

Nbottning skrev:Varför syns inte alltid bilderna?
Var har du laddat upp dem?
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Drev-frågor (särskilt 280)

Inlägg av Nbottning »

Här via fliken "ladda upp en bild" :-/ Kan ju photobucka dom iofs....
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Drev-frågor (särskilt 280)

Inlägg av Paxman »

Aha, den har jag aldrig testat... Jag använder Picasa-album och länkar till bilder därifrån så blir de lite större och man slipper klicka upp dem.
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
TomasR
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 aug 2012, 15:43
Ort: Stockholm

Re: Drev-frågor (särskilt 280)

Inlägg av TomasR »

Jag fick samma problem med att ladda upp bild på något inlägg förut. Sen fungerade det bra igen. nån bugg förmodligen helt enkelt. Jag fick aldrig till det i det krånglande inlägget men i ett nytt så funka det bra.
Tycker det är bra funktion med att bifoga bild här, blir lagom storlek och följer med texten samt möjlighet klicka upp större vid behov.
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Drev-frågor (särskilt 280)

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Jag kollar upp felet med bilderna, vet inte riktigt varför det inte fungerar.

Vad det gäller backhakarna så skall de inte öppna när man växlar. De låses däremot när man lägger i backen, det finns en låsmekanism på sidan som hindrar backhaken från att öppna när backen ligger i.

Läckaget bör givetvis åtgärdas . Packningen vid växelföraren verkar läcka den bör bytas. Har du verkstadshandbok? Om inte maila mig.
Du bör även provtrycka och vakuum testa drevet för att kolla om det läcker någon annan stans. Problemet att vakuum testa är att drevet om det sitter gamla tätningar oftast läcker genom tätningsringen bakom knutkorsen så jag brukar alltid byta alla tätningsringar på drevet om det börjat läcka någon stans.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar