Anod på kyllimpa

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
FjordPelle
Inlägg: 13
Blev medlem: 07 mar 2013, 22:12

Anod på kyllimpa

Inlägg av FjordPelle »

Har gått och blivit lycklig ägare till en Martec-växlare till min B30-motor. Förre ägaren hade vänligheten att noga markera upp allting, så montaget var inga problem.

Men, på det nya gavellocket till avgaslimpan ser det ut som det suttit två gamla anoder. Just nu finns inget kvar av de eventuella anoderna, bara bultarna. Jag kan inte hitta något om detta, varken hos reservdelsfirmor, på Martec's sida eller i olika sprängskisser. OBS - jag menar inte anoden som ska sitta på värmeväxlaren, den har jag koll på.

Någon som vet något?

//Pelle
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Anod på kyllimpa

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

De pluggar du beskriver är avtappningspluggar det sitter bara en offeranod i värmeväxlaren.


Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Anod på kyllimpa

Inlägg av Paxman »

På större motorer finns ofta flera pluggade hål i limpor och knän för att man ska kunna välja var man vill sätta de olika slangarna i kylsystemet.

TS fråga gav mig en tanke...varför finns inte anoder på limpor och knän också? De är ju en ganska stor utgift för oss med inombordare och det är ju i princip alltid rosten som tar grejerna. Kunde inte anoder förlänga dessas livslängd? Eller är det för varmt för att det ska fungera?

Mvh
Fred
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Anod på kyllimpa

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Frågan är ganska komplicerad att besvara och det är möjligt att en anod skulle ha viss inverkan på korrosionen i en avgaslimpa men det är fler faktorer som styr och dessutom är det svårt att få ett heltäckande skydd:

Ofta finns zinkanoder inbyggda i motorns kylsystem, men en sådan anod har begränsad ”räckvidd” och skyddar bara näraliggande ytor. Som exempel är den skyddade sträckan i ett rör ca 3x rördiametern från anoden räknat och det är ju inte alls vad användaren tror eller förväntar sig. De flesta tror att ”kylsystemet” är skyddat.

För att galvanisk korrosion skall uppstå måste följande förutsättningar finnas samtidigt:
• Två eller flera olika metaller i direkt kontakt med varandra.
• Nedsänkta i en gemensam elektrolyt (saltvatten).
• Tillgång till syre


Texten ovan är hämtad från SXK mer finns att läsa här:
http://www.sxk.se/sites/default/files/p ... _batar.pdf


/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Anod på kyllimpa

Inlägg av Paxman »

Så pass, det var intressant...då skulle ju limpor och knän behöva ha massor av anoder. Med tanke på priset på anoder skulle det nog inte vara billigare att byta ut dem varje år än att byta limpor och knän vart tionde år.
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
FjordPelle
Inlägg: 13
Blev medlem: 07 mar 2013, 22:12

Re: Anod på kyllimpa

Inlägg av FjordPelle »

En fråga till:

Nu är mitt nyinköpta kylsystem (bättre begagnat!) på plats. Jag hörde/läset någonstans att det är bra om man kör systemet först med någon form av tätnings-blandning. Vad kan det vara och hur gör jag istå fall? (Eller är det bara att slå i glykolblandningen och ge full gas för sommaren :wink: )

// Pelle
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Anod på kyllimpa

Inlägg av Paxman »

Att man skulle behöva köra något annat än vanlig glykolblandning har jag aldrig hört talas om. Systemet ska vara tätt som det är om man satt ihop det på rätt sätt och alla grejer är i bra skick. Till bilar finns ju kylartätning om man fått en läcka någonstans men det är enligt mig bara en reservlösning, lite som punkaspray till däck.

Mvh
Fred
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Skriv svar