Övertryck i glykoltanken

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
FjordPelle
Inlägg: 13
Blev medlem: 07 mar 2013, 22:12

Övertryck i glykoltanken

Inlägg av FjordPelle »

...har som sagt satt in ett glykolsystem under vintern... men (så klart) är det något som inte fungerar som det ska. Har en B30-motor. Följande inträffar:

Vid uppstart så är glykolnivån "under" expansionskärlets nivå, dvs inget vatten syns i tanken. När jag kört en liten stund (2-3 minuter) på tomgång så har glykolvattnet "tryckts" upp i tanken så det sprutar ur säkerhetshålet i tanken. Glykolvattnet är ännu inte så varm så termostaten har öppnat.

Sjövattensystemet fungerar fint utan problemet verkar bara vara på glykol-sidan.

Min teori: Glykolsystemet bör ju ha två "sidor", dvs innan termostaten öppnat så snurrar kylvattnet bara runt i motorblocket med vattenpumpens hjälp. När termostaten öppnat så cirkuleras detta också genom värmeväxlaren. Då stigningen i tanken är sakta och innan termostaten öppnats så kommer det succesiva tryck-ökandet från motorblockssidan.
Finns det någon trång passage på motorblockssidan som kan ha täppts till? Finns det något sätt där man hyfsat enkelt kan kolla in i motorblockets kanalsystem?

Någon annans teori: (skriv gärna här:)

Till saken hör...
...att jag förra året (då med sjövattenkylning) så hade jag problem att motorn blev varm vid march-fart. Saktade jag ner och körde på tomgång ett tag så gick tempen ner. Min teori om att motorblockets kylning inte fungerar kan kanske stämma...

Tilläggas ska kanske...
...att när jag hällde i glykolvattnet i systemet så gick det evinnerligt sakta. Vet inte om det ska göra det, annars kanske det kan vara en ledtråd till mysteriets lösning.
Bild
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Övertryck i glykoltanken

Inlägg av Lars Lundbladh »

hej,

Att tempen gick upp med sjövatttenkylning är inte bra, blir definitvit inte bättre med färskvattenkylning.
Jag antar du följt Martec anvisningarna och att du har avluftning = återkoppling av expansionstanken.
http://www.martec.se/shop/31500/art76/1 ... 1vp170.pdf

Om inget är felkopplat så har jag sett liknade problem där värmeväxlaren är trasig och att sjövatten trycks in i färskvattensystemet. Sjövattensystemet har ett mycket högre tryck.
Jag har 10 års erfarenhet av AQ170 med färskvattenkylning så fråga på.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
FjordPelle
Inlägg: 13
Blev medlem: 07 mar 2013, 22:12

Re: Övertryck i glykoltanken

Inlägg av FjordPelle »

Jag har kopplat precis som i pdf-länken du skickade. Det finns ett bra foto nere till höger på första sidan där jag kan jämföra min egen installation, och det ser precis ut så.

Om du däremot tittar på den schematiska bilden på första sidan så har jag lite fundering kring just avluftningsslangen. Slangen ansluter till kärlet med en liten "tapp". Vad jag däremot kan se så finns inget hål i denna "tapp", dvs det finns ingen överföring för avluften från slangen in i kärlet. Slangen ansluter s.a.s. bara till en plast-bit. Däremot finns det ett litet hål direkt under den lilla tappen. Ur detta lilla hål sprutar det glykolvatten när den nivån uppnåtts. Hela systemet är (vad jag vet) Martec's orginal, varför jag inte vågat skära av/göra hål i tappen. Systemet har tidigare suttit på en B30-maskin, så jag vågar inte riktigt röra det förrän jag är helt säker.

Bild

Efter att glykolvattnet stigit i kärlet och jag stänger av motorn, så rinner glykolen sakta tillbaka ner i motorn. Jag har i princip inga möjligheter att kolla om det rinner ut glykolvatten med sjövattnet, eller? Växlaren måste väl demonteras och trycktestas för att kunna kolla ev läckage?

Om det inte är läckage i växlaren så tänker jag så här: Kärlet sitter ju "före" cirkulationspumpen, dvs på sug-sidan. Pumpen skapar ett övertryck i motorblockets del av glykol-systemet och "trycker upp" vätskan genom det lilla ventilhål som finns på termostaten. När jag sedan stänger av motorn så rinner det sakta ner gonom samma hål igen.

(Till detta har jag egentligen också en annan fråga: När termostaten öppnar så öppnas också vätske-flödet in i växlaren. Är det det höga trycket inne på motorblocks-sidan som gör att vätskan väljer den vägen istället, eller är det något annat som styr?)

Likväl så vet jag fortfarande inte riktigt hur jag ska gå vidare i felsökningen. Vad skulle du/ni ha gjort som nästa steg?

/Pelle den villrådige!
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Övertryck i glykoltanken

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Har du ett borrat hål på ca 3 mm i termostaten?
Verkar inte bra om du får upp glykol expansionstanken efter bara 2-3 minuter tomgång, normalt stiger nivån då motorn blir varm och vattnet expanderar,
Avluftningshålet var öppnat på min expansionstank.

Ring Martec de brukar svara på alla såna här frågor och de har bra koll.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
FjordPelle
Inlägg: 13
Blev medlem: 07 mar 2013, 22:12

Re: Övertryck i glykoltanken

Inlägg av FjordPelle »

Tänkte att jag kunde återrapportera mitt ärende och därmed återföra lite kunskap till andra båtägare:

Fördelen med gamla motorer (min är en B30 från 70-talet) är att de är oerhört enkla i sin konstruktion. Inga krussiduller, finesser eller avancerade data-chip som styr. Bara rå och genuin motor. Detta betyder också att om något inte fungerar så är också felet (antagligen alltid) också ett basic-fel. Är det felkopplat så fungerar det inte. Är det rätt kopplat så fungerar det.

I mitt fall var det så enkelt att den billigt inköpta begagnade värmeväxlaren var trasig. Det var hål mellan sjövatten- respektive glykolvatten-systemen. Eftersom trycket är betydligt högre på sjövattensidan så skapas ett övertryck i glykolsystemet och jag fick upp ett övertryck i glykoltanken.

Så det var bara att koppla tillbaka det gamla sjövatten-systemet igen, så nu får Östersjöns lättsaltade havsvatten cirkulera i motorn i år igen. Får se om jag gör något av detta i framtiden. Motorn är ju snart 40 år gammal, och någonstans går det naturligtvis en gräns på hur mycket man ska investera.

Tack för all hjälp!
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Övertryck i glykoltanken

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Jo som jag nämnde lite tidigare i denna tråd så är det inte helt ovanligt med sönderkorroderade värmeväxlare. Oftast är offeranden bortglömd och då kan det gå hål i dem.

Att byta till sötvattenkylning på en gammal motor är inte helt problemfritt heller. Oftast sätter rostflagor igen kylkanalerna , så länge som kallt sjövatten cirkulerar i motorn är det oftast inget större problem. Men när man montera sötvattenkylning kan värmeväxlaren sättas igen av rostflagor eller så överhettar motorn pga. för höga temperaturer pga dålig cirkulation.


/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar