Powertriminstrument, inställning för SP resp. DP?

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Powertriminstrument, inställning för SP resp. DP?

Inlägg av Paxman »

Hallå!

Jag satt och slöläste lite i en PDF-version av verkstadshandboken för mitt drev och fick se en intressant sak som jag aldrig hört om tidigare. Själva instrumentet som visar trimvinkeln skall vara olika inställt beroende på ifall det är kopplat till ett SP-drev eller ett DP-drev.

På kretskortet finns fyra små omkopplare 1, 2, 3 och 4.

För ett DP skall de vara inställda:

1=off
2=off
3=off
4=on

medan på ett SP skall det vara:

1=off
2=on
3=off
4=off

Vad gör skillnaden med dessa inställningar? Om ett instrument är inställt för DP men används för ett SP, vad blir felindikationen och tvärt om?

Det står också att instrumenten alltid levereras inställda för DP och att man måste ställa om omkopplarna om det används för ett SP. Jag tyckte att min indikation var lite märklig den sommaren jag körde vår båt...kanske kan det bero på att mitt instrument är felinställt.

Mvh
Fred
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Skriv svar