Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Paxman »

Oj, jag har inte fått någon notifiering att du skrivit Tomas! Kom in för att uppdatera tråden och såg att du frågat hur det gått.

Jodå, nu verkar det som att det äntligen löst sig. Det blir lite långt, men det har hänt ganska mycket sen senaste uppdateringen:

Det blev så att jag tog ur hela motorn i alla fall, jag ville försäkra mig om att inte tråget var fullt med sand och att vevlagren var oskadda. Efter inspektion bedömde jag att allt såg OK ut i bottendelen, en cylinder hade en liten repa…men hey, det är en gammal B20! :D

Toppen lämnade jag in till Åkes motor i Arninge. Han kunde direkt vid disken se att renoveringen Enebybergs motor utfört var helt åt h-vete. Ventilerna låg alldeles för djupt i sina säten och vinklarna var helt fel på både ventilerna och sätena. En av ventilerna var dessutom ovalt slipad, vilket han illustrerade med en ficklampa samtidigt som han roterade ventilen i sätet. De härdade ventilsätena för avgaskanalerna var OK, men eftersom insugssätena var så dåliga fick han fräsa i härdade säten även i dem och sedan slipa in allt som det ska vara.

Åkes bedömning var att visst, blästersanden hade skadat sätena till 1:ans och 2:ans cylindrar, men renoveringen Enebybergs motor gjort hade troligen klarat sig max tre säsonger, sen hade ventilerna havererat. På så sätt kan man nästan säga att blästersandsdebaclet var en välsignelse i det dolda. Hade det inte inträffat skulle jag antagligen åkt omkring med båten tills toppen havererat på grund av ventilerna.

Ett antal tusenlappar fattigare skruvade jag ihop motorn och provstartade igen. Den startade lika bra som förra gången (men sotade en hel del) så den lyftes i båten igen. Vi hade ganska mycket problem att få den att koppla mot struten igen, vilket fick sin förklaring…mer om det senare. Det tog sedan ett tag innan båten kom i sjön och jag kunde bara provköra den ytterst lite utanför hamnen. Allt kändes dock som det skulle.

Sedan gick jag och gifte mig och åkte på bröllopsresa så båten blev liggande länge vid bryggan. Först i mitten av augusti kunde jag börja med lite utförligare tester. Jag försökte få med mig en mycket kunnig kompis då jag inte kände mig helt trygg att åka ut själv om något skulle hända, men han har haft det lite rörigt i sommar så det blev aldrig av.

Till slut tog jag mod till mig och körde ut själv. Innan dess hade jag skruvat ut två av stiften för att rengöra dem från sot så jag kunde se hur de reagerade på att köras med belastning på lite högre varv än vid provkörning på land. Jag skruvade också in förgasarna ett kvarts varv då sotet indikerade att den gick lite fett. Motorn startade snällt och jag puttrade ut. Väl utanför hamnen drog jag på och märkte direkt att det var mycket mer vibrationer, men mycket mindre kraft. Jag kom inte ens upp i 3000 rpm och båten planade inte. Tänkte att det kanske var sjögräs i propellern, finns mycket sånt i hamnen, så jag hissade upp drevet. Ingen sjögräs, men väl en del tulpaner…och jag som inte fått någon tulpanvarning i år…jag hittade en scotchsvamp i båten och skrubbade så mycket jag kunde guppandes ute på sjön, och testade igen. Då kom jag upp i 3000 rpm men inte mer än så. Tänkte då att är det tulpaner på drevet är det det på botten också, så jag körde in och la mig vid flytbryggan bredvid rampen. På med badbrallor och hoppa i för att skrubba. Tog bort så mycket jag kunde innan jag tappade känseln i fötter och händer och satte mig sedan i solen för att värma mig lite. Något uppvärmd gav jag mig ut igen…ingen skillnad! Jag kunde inte förstå vad som kunde vara problemet…hur kan motorn gå sönder bara av att ligga vid bryggan? Sen slog det mig…satte jag tillbaka tändhatten på sista stiftet jag skruvade ur?! :shock: Upp med motorluckan och mycket riktigt, tändkabeln hängde och slängde bredvid motorn! På med den igen och starta upp…nu var det annat ljud i skällan!! Mycket mindre vibrationer och när jag drog på vrålade motorn precis som den skulle. Snabbt upp i plan och 5000 rpm på fullgas. Enligt handboken ska maxvarv ligga på 5100, men 5000 är jag nöjd med. Hellre 100 rpm under än 100 rpm över. Med botten helt fri från tulpaner och med motorn inkörd kanske jag närmar mig 5100 rpm.

Jag körde runt ett tag och kände på båt och motor. Jag har ju inte riktigt fått känna hur båten känns med den här motorn tidigare, men jag kan säga att motorbytet är verkligen lyckat för helhetskänslan av båten! Den känns mycket nättare och behagligare…”nimble” som engelsktalande säger.

Mycket glad körde jag in till bryggan igen och lyfte på motorluckan för att inspektera. Det såg fint ut, men jag har små oljeläckage på båda sidorna av motorn. På babordssidan läcker det vid soppapumpen (har beställt nya packningar och plastdistans då den senare såg lite skev och sprucken ut). På styrbordssidan har jag inte lyckats lokalisera var det läcker, det sitter så mycket grejer på den sidan, men läckaget är så litet att jag kanske får leva med det…hey, det är en gammal B20! :D Jag hade också lite hög tomgång, och även om jag skruvade ur skruvarna på förgasarna gick den inte ned med minde än att jag manuellt vred ned throttleaxlarna. Jag fick justera länkaget så att gasvajern drar tillbaka axlarna i nolläget, vilket verkar fungera.

De följande dagarna var jag ute och provkörde i närheten av hemmahamnen och kunde inte hitta några fel. Jag har dock ett litet missljud på maxvarv, det låter som ett kvittrande ungefär som ett lager till en remskiva. Det kan dock vara precis vad som helst, slangen till motorrumsventilationen kanske ligger och skaver? Jag måste ha med mig någon som kan lyssna...det är ju inte riktigt säkert att göra det själv med motorn på fullvarv! :mrgreen: Efter en av provkörningarna låg en stor mutter med motsvarande bricka i kölsvinet. Det tog ett tag, men till slut hittade jag att det var generatorns upphängningsskruv som tappat sin mutter med bricka.

Jag försökte få med mig polaren på en längre ”shake down” körning, men han har aldrig tid, så till slut repade jag mod igen och gav mig av själv. Jag ville köra ett varv runt Lidingö (ca 17 M) i cruising-fart (4400 rpm). Innan jag åkte vägde jag min fulla tank, kör med lös utombordartank, så att jag skulle kunna räkna ut förbrukningen. Det var en jättehärlig sensommardag med lite vind och rundan gick helt utan missöden. Motorn gick som en klocka utan en enda misständning på hela rundan! 4400 rpm motsvarar ca 22 knop vilket kändes som en ganska behaglig fart och med helt OK motorljud.

Väl hemma vid bryggan igen hittade jag ytterligare en skruv med bricka som lossnat. Den här gången var det lite mindre dimension och jag lyckades för mitt liv inte hitta var den ska sitta. Jag tänker att eftersom motorn går så bra, så lär den inte vara livsviktig, så hittar jag inte dess plats så får det vara så.

Väl hemma igen vägde jag åter tanken och kunde räkna ut att båten dragit 0,89 liter per distans! Det tycker jag känns riktigt bra då jag fått lära mig att allt under litern per sjömil är bonus. Jag ska göra lite mer tester på andra varvtal och se ifall jag hittar ytterligare några centiliter.

Jag har också skruvat ur tändstiften och nu ser de väldigt fina ut, utan sot:

Bild

Hur var det då med det där att vi hade problem att koppla motorn mot struten. Jo, när vi monterade motorn första gången satt struten monterad mot motorn. Vi märkte då att motorfästet, av modell balk som går under motorn, var lite för högt. Jag kapade hållarna för gummikuddarna och sänkte dem. Det var lite bökigt att få dit motorn i alla fall, men det gick till slut. När motorn skulle monteras med struten i skölden visade det sig att fästet fortfarande är för högt, så jag fick lossa konsolerna mot blocket för att kunna bända dit balken med motorn redan fastskruvad mot struten. Problemet är nu att strutens överkant tar emot sköldens dito. Allt ligger alltså i spänn och jag skulle tro att en hel del onödiga vibrationer fortplantar sig i båten.

Bild

Jag tror jag har hittat vilken typ av konsoler och gummikuddar som suttit i båten innan jag köpte den. Det var inför den installationen som klossarna i motorrummet plastades upp och en AQ130 monterades mot 290-drevet. Dessa konsoller och kuddar har jag aldrig sett, men jag såg spåren av kuddarna på klossarna innan jag målade motorrummet. Det är de här jag skulle behöva:

Bild

Det verkar dock som att dessa konsoler är mycket ovanliga. Kuddarna finns att köpa, men själva konsolerna har jag inte lyckats lokalisera någonstans. Om någon skulle ha ett par sådana konsoler liggande i någon låda och kan tänka sig sälja dem så skulle jag bli otroligt lycklig! Observera att dessa konsoler sträcker sig lite framåt, alltså inte bara rakt ut från motorblocket.

Hittar jag inga under vintern så får jag försöka tillverka egna. Det är dock riktigt knepig geometri, och gummikuddarna vill Volvo Penta ha drygt 2500 kr styck för!! Så det känns inte så kul att köpa dem för att sedan inse att jag inte får till konsolerna och måste fortsätta med det jag redan har.

För att summera: jag har faktiskt kunnat njuta av båten lite den här sommaren! Det finns lite smågrejer att fixa, där upphängningen är den största, men på det stora hela känns motorbytet klart och mycket lyckat!!

Bild
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
TomasR
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 aug 2012, 15:43
Ort: Stockholm

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av TomasR »

Härligt!

Låter som du har fått ordning på der mesta. Va kul! Och tack för trevlig och lärorik läsning!
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
Skriv svar