Trött B30

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
FjordPelle
Inlägg: 13
Blev medlem: 07 mar 2013, 22:12

Trött B30

Inlägg av FjordPelle »

Har en B30 som gått 80h sedan en total och mycket nogsam renovering. Första turerna i år kändes rätt ok, men nu känns den otroligt trög.
Motorn är väl knappast känd för att vara rapp och alert, men den har tidigare funkat bra och haft ett hyggligt moment. Frugan får nu t.ex. knalla fram till förarplatsen för att vi ska ha en chans att få upp den i planing (har aldrig hänt innan!).

1) Igår justerade jag alla ventiler (0,50-0,55 spann) enligt handboken. Där står att jag först ska justera hälften av ventilerna när 1:ans cylinder står i tändläge. Sedan resten av ventilerna när 4:ans (tror jag det var) cylinder står rätt. Vevaxeln roterar väl två varv per tändning - hur vet jag att jag gör inställningen i rätt del av rotationsfasen?

2) Jag har justerat trippelförgasarna (Solex) avseende gaspådrag och luft-/bensin-nippeln enl motorhandboken. Dock har jag inte vakumkollat att alla tre förgasarna ligger på samma tryck. Har någon ett tips på hur detta skulle kunna utföras? (tips om tillbehör för utförande mottages tacksamt!). Om de nu inte skulle ha samma tryck, hur/vad gör jag då för att justera detta?

3) Jag har bytt till elektronisk tändning. Vevaxeln ställer jag in med ett stroboskop till 28 grader. Motorn går bra upp till 4300 varv, men drar jag gasen i botten efter det så blurrar den bara till och tappar varvtal. Sannolikt blir det för mycket bensin (för lite luft) från förgasarna. Hur ska jag komma åt detta problem? Om inte motorn kan varva upp till max (c:a 5000 varv) så är väl det ett tecken på att motorn inte är rätt injusterad?

4) När jag tar loss tändstiften (efter att motorn stått kall i ett dygn) så luktar det väldigt mycket bensin från dem. Är det normalt?

5) Jag har en Fjord 21 DC och båten drar dokumenterat 1,64 lit/dist. Då kör jag kanske 20% på 1500-2000 varvs-fart. Är detta rimligt utifrån era erfarenheter?

Tack på förhand!
//Pelle
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Trött B30

Inlägg av Lars Lundbladh »

1. Justering av ventiler görs när de är opåverkade det som står i Volvos manual underlättar justeringen men är inget måste, rotera motorn och kolla när ventilen är i opåverkat läge juster spelet enligt manual.

2. Justeringen påverkar bara tomgång inte vid gaspådrag.
Justera alla förgasarna lika mekaniskt kolla med tex en borr att alla spjäll öppnar lika. Jag brukar justera luftskruvarna lika man kan kolla när högsta varvtal uppnås. Vrid in luftskruven och kolla när varvtalet går ned. Ställ sedan in den när varvtalet ökar gör lika på alla förgasarna och kolla alla igen så brukar det bli bra.

3. Kan vara fel på tändspole eller fördelare har haft samma problem då var det fel på fördelaren samt en högeffektspole gjorde att det blev överslag i fördelaren och gnistöverslag på flera cylindrar och tappade då toppvarvtal. Har du ett Ignitor system ? Viken tändspole har du monterat?

4. Om tändsystem eller förgasare är felinställda kan det bli som du beskriver.

5. Förbrukningen blir onödigt hög i låga farter, i planingsfart vid ca 4400 rpm bör du ha en förbrukning på ca 1,5-1,8 liter

Att motorn går illa i höga varvtal är inte bra och kan i värsta fall leda till motorskador se till att åtgärda felet snarast. Troligaste tändsystemet men man bör även kolla kompressionen.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
FjordPelle
Inlägg: 13
Blev medlem: 07 mar 2013, 22:12

Re: Trött B30

Inlägg av FjordPelle »

Hej Lars!

Först av allt vill jag framföra mitt stora tack och min stora beundran för den energi du lägger ner här i klubben och allmänt för oss båtägare. Jag förstår att det så klart är ett intresse för dig, men du ska veta att det uppskattas att du delar med dig av din kunskap. (Synd bara att du inte bor i Nyköping, för då kunde jag ju ha mutat dig med några hundringar för ett platsbesök i motorrummet :D )

Felbeskrivning:
Jag tycker att motorn har blivit tröttare än förra året. Lite segare i starten för att komma upp i planing. Jag brukar ligga på 4100-4200 rpm (21-22 knop), men drar jag då på full gas så "blurrar" bara motorn till, den tappar kraft, motorljudet blir "dovt" och den går inte upp mot de 5000 rpm som jag nådde förra året vid fullpådrag. Felet kan väl bara vara mixen luft/bensin eller tändningen, vad skulle det annars kunna vara?

Svar/kommentar på ditt inlägg:
1) Jag har justerat ventilerna och tycker nu att motorn går "renare". Det tidigare "knacket" är nu också borta. Dock ingen skillnad i full-gasläget.

2) Jag har finjusterat gasmekanismen på varje förgasare så att dessa öppnar lika mycket vid gaspådrag. De 3 luftskruvarna är öppnade 1,25 varv (efter instruktionsboken). Däremot förstår jag inte riktigt vad du menar med att justera luftskruvarna vid högsta varvtal. Hur menar du?

3) Jag har en 123-fördelare. Tändspolen är av "annan sort" som jag köpte på en bildelsfirma. Fick uppfattningen av försäljaren där att det inte spelar någon roll vilken spole man har. Stämmer inte detta? I så fall, vilken spole skulle du rekommendera till en B30-maskin?
Jag testade också att flytta spolen så den inte skulle bli så varm - dock ingen skillnad.

4) ok

5) ok, då ligger jag hyggligt rätt i förbrukning. Det är ju en rackarns tung båt och motor för sin storlek.

6) Kompressionen har jag inte testat ännu - ska göra det när jag får med mig en kompis att sköta nyckeln.

// Pelle
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Trött B30

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej

Tack för feedback :D

1, Du bör ta ett komprov det kan vara någon ventil som läcker. Är toppen konverterad för blyfritt?

2 Man kan vrida på luftskruvarna en i taget. Vrid först in tills varvtalet sjunker sedan ut till högsta varvtal uppnås sedan vrida luftskruvarna ut 1/4 -1/2 varv

3. Tändspolem måste vara avsedd för 6 eller möjligen 4cyl motor annars kan du få problem.
Läs mer:
http://www.hot-spark.com/Coil.htm

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
FjordPelle
Inlägg: 13
Blev medlem: 07 mar 2013, 22:12

Re: Trött B30

Inlägg av FjordPelle »

Tack Lars!

Jag tror inte att toppen är konverterad. Hur ser man det när motorn är monterad? Jag kör med blyersättningsmedel.

Ska testa luftskruvs-jobbet i eftermiddag.

// Pelle
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Trött B30

Inlägg av Lars Lundbladh »

Ventilerna kan bli slitna det är ofta en orsak till att motorn tappar effekt. Kompressionsprov bör ge svar på detta.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar