Toatankar

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Toatankar

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Om någon skulle behöva ritningar på toa/håll/septik tanken till Fjord 900 Dolphin så har jag fullständiga underlag för beställning av tank med sugtömmning.
Den är provkörd i två båtar denna säsong och den verkar fungera utmärkt.
Jag har använt en 90 graders diameter 38 mm rostfri krök för att gå igenom skottet , hittade ingen vettig i Sverige med i Finland går de att beställa:
http://kauppa.maritimshops.fi/fi/tuotte ... &x=11&y=16

Toatank_900.JPG
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
ChrilleS
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 maj 2013, 22:23

Re: Toatankar

Inlägg av ChrilleS »

Hej igen,
Det fanns ingen tank i båten när vi köpte den, inte fann jag heller några bilder på nätet om detta så:

Här kommer min variant på Septitank med land/havtömning till Fjord 900 Dolphin.
Tanken är på 125 liter, med skvalpskott.

Gjorde en snabb Cadritning och fick sedan tillbaka delarna till tanken laserskurna och NC bockade,bara att svetsa ihop som legobitar.

2 manluckor/svetsringar för god möjlighet att rensa tanken utan att det rinner ut något i midcabinen( där finns dock möjlighet att länspumpa)

Pumpen till "havtömning" skulle vara hyfsat lättåtkomlig, använder original skrovgenomföring i skåpet på toan.

Från pumpen går slangen upp ca 50-60cm över vattenlinjen och har vakuumbrytare.
Det samma gäller slangen från toan till tanken.

Landtömning och avluftning för detta går genom skottet mot ett av stuvfacken i sittbrunn.
Här går även en klen slang (19mm) för normal drift, genom skottet med kolfilter monterat innan skrovgenomföring.

Genomföringen genom skottet är vattentätt, en plåt med 3 rörbitar fastsvetsade med mjuka krökar vända uppåt i stuvfacket i sittbrunn.

Genomföringarna i skrovbalkarna är fastplastade polyesterrör

Den främre manluckans anslutningar är tillopp från toan, grov avluftning för landtömning, klen anslutning för normal drift.
Den aktre manluckans anslutningar är havtömning med dykrör som avslutas ca15 mm från botten av tanken, landtömning med dykrör något snedkapat och lite mindre avstånd för att kunna tömma tanken ordentligt.
I den aktre manluckan sitter även en septitankmätare från WEMA.

I styrbords stuvfack(sidofack) i sittbrunn finns ventiler för landtömning(tömningsslang/grov avluftning)däcksanslutningen rakt ovan i skarndäck och här sitter även kolfiltret lätt åtkomligt.

I bildalbumet finns även en bild på förbrukningsbatterierna

Länk till bildalbum septitank: https://www.flickr.com/gp/132634479@N05/V2N66Z

//Christer
Thomas Dore
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 aug 2014, 21:07
Ort: Kärna /Bohuslän

Re: Toatankar

Inlägg av Thomas Dore »

Christer,

Har du möjlighet att skicka CAD fil.

/Thomas
Fjord 900

Name: Eliza
Port: Cow Bay Harbour
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Toatankar

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Jag tillverkade hålltanken utan skavlpskott då jag av flera oberoende personer påtalat problem med skavlpskott och manluckor deras erfarenhet är att det inte behövs. Tanken tillverkades i endast tvådelar NC stansade och med få svetsfogar.
Tanken provtrycktes och kontrollerades för vakuum.
Tanken har en botten tömmning så slipper man kvarstående innehåll över vintern, kopplat till membranpump för minsta bekymmer. Mitt tips skippa mercator pump vid utpumpning de går sönder och kan inte köras torra vilket en membranpump klarar. http://www.hjertmans.se/produkter/vatte ... bsco-12v-1
Köp en riktig toalett med mercator istället.
Den bästa pumpen jag hittat är från Sani Marin, tyst och programmerbar spolvolym så slipper man hålla koll att någon spolar för lång = mycket vatten i hållhaken. Kanske inte den billigaste på marknaden men man får vad man betalar för. Otroligt tyst dessutom.
http://www.saniflo.se/sanimarin
För att slippa oljud från tanken har jag klätt den med tunna stomljudsdämpande ljuisoleringsmattor.

Bilder på den installerade tanken kommer.
Behöver ni CAD ritningar så hör av er.
image.jpg
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Toatankar

Inlägg av fjord900 »

Hej Lars!

Jag tror jag har anmält intresse för både ritning o ev. tilläggsbeställning av tank. Men gör det igen för säkerhets skull.
Det skall bli spännande att se din instalation i bilder, då man ofta blir imponerad av gedigna och snygga lösningar.
Kompletterade du 90graderskröken med någon platta eller trädde du den bara genom skottet. Är det en bra ide att även använda en likadan när man går genom balken intill tanken?
Jag vill minnas att du hade frågor om hur underlaget för toa såg ut, och nunär jag nyfiken hur det funkade med Sanimarin toan.
Vilken model valde du? Stor ellen liten "sits".

Tack på förhand!

/Thomas
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Toatankar

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej

90 graderskröken träddes bara genom ett hål i skottet idén var att en slang byggde för mycket i skottgenomgången men Det går nog att dra slang hela vägen om man vill. Jag har ingen genomföring i balken. Intressant med balken förresten den är nog bara till för durken i midkabinen samt att hålla tanken på plats. Godstjockleken i balkens väggar var mycket tunt.

Jag valde Sanimarin 31 med automatisk spolning med två olika spolvolymer . Jag är otroligt nöjd med denna toalett. Jag drog faktiskt bara 25 mm ledning från toan ned till kölsvinet och sedan växlade jag upp till 38 mm fram till tanken. Idén var att få en enklare slangdragning från toa till kölsvinet där det är trångt. Funkade helt perfekt hela sommaren.
Skall lägga in mer bilder men toan gick utmärkt att installera på en adapterplatta som jag tillverkade i plywood som jag lackade med tvåkomponet lack.
Otroligt tyst toalett det enda som låter lite är den extra saltvatten/spolpumpen som behövs till denna toalett, monterade en vanlig tryckvattenpump inne i toalettskåpet men den behöver ljuddämpas.

Tankinstallationen:
image.jpg
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
ChrilleS
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 maj 2013, 22:23

Re: Toatankar

Inlägg av ChrilleS »

Hej igen,

Riktigt fin tank du har gjort Lars, snygg installation också (bilder är bra!!!!).
Tack vare en arbetskollega skriver jag här idag trots att jag sålt Fjorden och bytt till en annan båt.
Jag kommer nog att lägga upp en bildtråd till på Fjorden om tätning av midcabin för att det är ett så bra forum och att jag själv söker på forum för att få hjälp med sådant som man inte har gjort själv förut.

Men åter till toatankar.
Håller med Lars om att membranpumpar är det man ska ha på tanktömningen, den modellen som rekommenderas var den jag hade i Fjorden.
Bra tips om eltoa, ska byta i den nya båten den väsnas alldeles förfärligt.

Sen var det det här med skvalpskott/manlucka, håller med Lars i det att det kanske inte behövs speciellt om man vet vilka som som använder toan.

I mina yngre dagar jobbade jag lite extra på sommaren med uthyrning av båtar, man kan väl säga att en del av de som hyr båt inte har koll på vad som går att spola ner och inte går att spola ner( på dessa båtar var det manuella toaletter).
Jag gjorde manlucka på tanken för att jag har råkat ut för stopp i utloppet från septi och det fanns ingen manlucka så det jag gjorde var att ta bort slangen till utloppet.
Det som hände var att en del av innehållet kom ut i båten men naturligtvis inte det som ställde till med problement vilket innebar att tanken fick tas ur båten och skäras upp.

Anledningen till att tanken försågs med skvalpskott är att den ska bli lite tåligare för sugtömmning så skvalpskotten i den tanken jag gjorde var snarare förstärkning av tanken än skvalpskott.

När man svetsar tanken är det som på både på den tank jag och på den Lars designade bra med få bitar och lite svetsande, rotgas är det också bra om man använder så blir svetsarna fina inne i tanken också.

Jag har tyvärr inte kvar cad filen till den tanken jag gjorde(sparar numera alla cad filer jag gör, man vet ju inte när de kan komma till användning).
Jag har ju inte heller kvar båten så jag kan göra några nya mätningar, sparat är bara formen för den förlängda badbryggan jag gjorde.

//Christer
Norsken
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 sep 2004, 21:27
Ort: Sweden

Re: Toatankar

Inlägg av Norsken »

Hej Lars

Alutanken i min Dolphin är på väg att ge upp. Har du underlaget för tillverkning i rostfritt ?

Tillverkaren du använt för din tank, kan jag köpa av honom ?

Mvh
Norsken
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Toatankar

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Jag skickar dig ett mejl.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Pajoh74
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 jan 2023, 12:17

Re: Toatankar

Inlägg av Pajoh74 »

Hej,

Nyligen medlem och ny i forumet.
Hade varit supertacksam för underlag/ritningar till en ny septitank. Min original till 900:an har gjort sitt och läcker.
Har någon tips om firma som svetsar till bra pris hade det varit toppen också.

Mvh
Patrik
Fjord 900 Dolphin -90
Aq271c 290DP
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Toatankar

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej Patrik

Du har fått mejl med ritningar och mer info.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar