Flytta ut trimplan Fjord21 Holiday

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Thomas F
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 mar 2011, 20:37

Flytta ut trimplan Fjord21 Holiday

Inlägg av Thomas F »

Hej,Jag funderar på att flytta ut mina hydrauliska trimplan från båtens centrum och ev. montera automatik på dem.Har för mig att man förr såg båtar med trä av något slag som utfyllnad mellan akterspegeln o trimplanen.Finns det något bättre material att göra distanserna av idag kanske?Har även funderat på att flytta ut kolvfästet på plåten för att därför få större utväxling o lugnare rörelser.Nån kanske gjort nåt av detta och har lite input?//Thomas
Fjord21H-71 Mercruiser 4,3mpi
Thomas F
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 mar 2011, 20:37

Re: Flytta ut trimplan Fjord21 Holiday

Inlägg av Thomas F »

Jag bumpar tråden.Har haft en liten diskussion med Mente Marin Finland om att montera deras automatik på Fjord 21an.De säger efter att sett foton på mina trimplansplåtar att jag ska minska ner storleken på dem o testa detta först innan jag flyttar ut dem mot skovsidorna för att minska överkorrigering i sidled.Ställer om frågan här igen om nån testat automatik på nån 21a eller 24"?Hälsningar Thomas
Fjord21H-71 Mercruiser 4,3mpi
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Flytta ut trimplan Fjord21 Holiday

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej jag har haft en 21a med utflyttade trimpkan. De var tillverkade av EK. Gar du tiitat på ZIP wake?

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Thomas F
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 mar 2011, 20:37

Re: Flytta ut trimplan Fjord21 Holiday

Inlägg av Thomas F »

Hej Lars.Jag har tittat o pratat lite med zipwake också.Jag tror nog att de har den bästa funktionen egentligen men det blir ganska stor prisskillnad mot Mente om jag kan använda befintlig hydraulik.Jag kör en bit i en 3m bred muddrad ränna o där är jag lite fundersam över zipwakes vertikala infästning vid bottenkänning?(så man inte slänger pengarna i sjön😀) Har västlig vind från sidan o behöver nerkörda trimmplan där för att hålla kursen.//Thomas
Fjord21H-71 Mercruiser 4,3mpi
Skriv svar