Hur påverkar vattenläcka motorn?

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Mats R
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 apr 2017, 16:54

Hur påverkar vattenläcka motorn?

Inlägg av Mats R »

Hej,

När jag sjösatte i helgen startade jag aldrig motorn på min 21 DC från 1976 eftersom jag har lite elfel som behöver åtgärdas innan den startar. När jag blivit bogserad till min bryggplats noterade jag att det droppade vatten från motorn längst ner och längst bak under motorn, vid skarven mellan det som är kåpan över svänghjulet och själva bottenplattan (har en färskvattenkyld B30). Jag antar att det blivit en spricka i bälgen till drevet och att vatten läcker in den vägen. Även om det var ett långsamt droppande har jag satt i en länspump med nivåvakt för säkerhets skull tills jag hinner åtgärda problemet.

Min plan var att ordna med en båtelektriker först så att båten startar och går som den ska, och sedan köra den till bryggan för att ta upp och ordna drevet, men jag undrar om det finns risk att motorn tar skada av vattnet under resan? Det är ca 1 nm mellan bryggan och varvet.
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Hur påverkar vattenläcka motorn?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Nej motorn tar inte skada men mellanaxelns kullager kan ta skada. Kör i låg fart så kanske det går bra.

Motorn rostar nära svänghjulet, i alla fall mellanaxel och baksidan av svänghjulet samt startmotorn. Startmotorn brukar bli ett problem när det kommer in vatten och inte bendix drevet kan röra sig.
Mellanaxelns kullager och knutkors samt vatten i drevet är vanligt problem, de behöver bytas samt slitringen bakom knutkorsen.
Åtgärd:
* Ta upp båten töm drevet omedelbart är det bara olja har du inte fått läckage in i drevet vilket är bra, annars måste drevet tvättas ur ordentligt det brukar ligga vatten i underhuset som är svårt att få ut.
* Knutkors bör tas loss och byte av slitring och packbox bakom knutkorsen bör bytas.
* Kontrollera mellanaxeln, jag brukar ta bort packboxen och kolla om det finns rost på kullager.
* lossa helst startmotorn och kontroller om den är rostig, smörj in drevet ordentligt med olja och fett.

Bor du i Stockholmsområdet och behöver du hjälp med drevet hör av dig.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Mats R
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 apr 2017, 16:54

Re: Hur påverkar vattenläcka motorn?

Inlägg av Mats R »

Tack för utförligt svar!

/M
Skriv svar