Drivknutar 280 drev

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Sven-Åke Lindström
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 jun 2011, 20:55

Drivknutar 280 drev

Inlägg av Sven-Åke Lindström »

Hej

Nu har jag ingen Fjord men en annan klassiker Coronet och jag vet att Lars är en hejare på VP dreven.

Har stött på lite patrull. Har hört ett litet oljud och en viss vibration från drevet, misstänkte knutarna. Båten åkte upp tidigt i år bla just för detta.
Bort med drevet och visst den inre knuten glappar en hel del.
Man ska ju plocka bort lagerhuset för att få bort den inre knuten men dom fyra insexen sitter satan, vågar inte ta i mer då jag är rädda att dra av dessa.Har ca 30 cm dragskaft till insexnyckeln.
Törs man gå på med mutterknacken ?
Då jag för tillfället inte har någon 5/16 insexhylsa till knacken, så funderade jag på om det går att pressa ur korsets två lagerboxar på plats. Efter lite mätande så kom jag fram till att det bör gå.
Tillverkning av lite mothåll och pressverktyg ala kraftig C-tving, blir som ett skruvstycke. Tagit bort låsclipsen och dragit med rejäl kraft men det rör sig inte alls. Har ju bytt en hel del knutar på gamla bilar med hjälp av skruvstycke, men det har aldrig suttit så här hårt.
Har funderat på att värma lita på U-fästet bara där knutlagerboxarna sitter, det räcker säkert om det vidgar sig någon tusendel för att det ska släppa. Men man vill ju inte förstöra något.
Vad säger expertisen.
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Drivknutar 280 drev

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej

Lagerskålarna kan sitta rejält hårt om de rostat, ganska vanligt. Speciellt om knutbälgen har läckt in vatten vilket verkar troligt i ditt fall.
Att värma brukar fungera men då smälter tätningsrungen bakom knutarna. Att du inte kan lossa skruvarna ör ett tecken på att vatten läckt in. Du kan pröva att lossa med muttermaskin men det brukar oftast sluta med att skruvarna måste borras ut. Detta skall göras i en stadig pelarborr eller fräsmaskin. Slitringen bakom knutarna brukar vara rejält rostig på gamla drev.
Jag skulle nog försöka lossa övre lagerboxen från drevet samt plocka isär den så att knutarna kan renoveras samt byta tätning och slitring bakom knutarna.

Jag skulle även byta lagret i struten oftast ör den orsaken till missljud brukar höras om man svänger även när växeln ligger i neutralläge.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Sven-Åke Lindström
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 jun 2011, 20:55

Re: Drivknutar 280 drev

Inlägg av Sven-Åke Lindström »

Hej Lars

Tack för svar.

Finns ingen rost överhuvudtaget varken på knutar eller övriga detaljer innanför bälgen, så jag tror inte det varit vatten inblandat, inte under min ägo i alla fall (15 år), har heller aldrig varit vatten i oljan.

Däremot så kan kanske vatten trängt in lite i skarven mellan drev och lagerhus vilket påverkat gängorna, som då gör att det sitter fast, vet inte om detta är möjligt.
Om man nu mot förmodan får loss skruvarna, brukar lagerhuset sitta fast mot drevet?

Men vad tror du om att få bort inre knuten på plats, tror du det är görbart menar då platsmässigt som jag skrev det ser ut att funka mätmässigt. Men mätresultat och praktiskt går inte alltid ihop.
Om man bara värmer på yokens fästöron för lagerskålarna så borde den inre tätningen klara sig, att skålarnas tätning ger sig spelar ingen roll

Visst kan det vara mellanaxellagren men dessa har alltid varit väl uppsmorda inför varje säsong, blir några pump med fettsprutan. Att fettet går igenom märks för det ligger alltid fett i strutens anslutning till bälgen.

Och det låter inget på friläge och tomgång eller gaspådrag, däremot så durrar det lite när man svänger under belastning och klickar när man backar med stort rattutslag.

Om det är mellanaxellagren, vilket gud förbjude, så blir det en hel del jobb då motorn måste ur. V6:ans strut med dess lager går inte att ta på plats.
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Drivknutar 280 drev

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej

Går skruvarna att lossa brukar det alltid gå att få isär överhuset. Skruvarna är vanliga förzinkade, inte rostfria så de kan rosta fast ordentligt oftast är det aluminium oxid dvs. vitt pulver som låser skruvarna
Anledning att jag själv vill plocka isär hela överhuset är att det dels är lättare att montera nya knutar och lagerskålar osv när knutkorsen är lossade men 9 ggr av 10 behöver man byta tätningsringen bakom knutarna för att kunna vakuum testa drevet. I princip läcker alltid packboxen och slitringen är slutkörd.
Förstår inte riktigt hur du skall få loss de innersta lagerskålarna , men som sagt jag har aldrig ens funderat på om det skulle gå.
När jag packar om drev vill jag kunna lämna garanti på att drevet är ok så det är ingen option att bara göra halva jobbet.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Sven-Åke Lindström
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 jun 2011, 20:55

Re: Drivknutar 280 drev

Inlägg av Sven-Åke Lindström »

Hej

Tänkte återkoppla lite.

Fick bort knutarna utan att behöva dela på lagerhållaren, vars skruvar sitter fast.
Lätt var det inte, fick beställa en ball/ u-joint puller från ebay, snabb leverans 7 dagar. 450 kr inkl.frakt.
Har en hel del olika avdragare och även en hydraulpress men inget av dessa gick att applicera på den inre knuten pga platsbrist.

Nu blev det lite funderande för ett runt mothåll fungerar inte direkt jättebra. Visst det går att pressa ur lagerkoppen men då får man inte bort mothållet och ej heller koppen, dessa två låser varandra, koppen går alltså inte att dra rakt ut då lagerhuset är i vägen.
Hur göra, jo det blev att tillverka ett delbart mothåll dvs två halvcirklar dessa hålls ihop av ett kraftigt buntband.
Blev även att svetsa ihop en platta med fäste till den nyinköpta avdragaren, plattan ligger an mot det delbara röret.
Sedan var det bara att dra med spärrskaftet, först hände inget men sedan klickade det till och kopparna började röra sig. Fick ligga på rejält med spärrskaftet så kopparna satt satan.
När korset flyttat sig tillräckligt så var det bara att klippa av buntbandet och dela på mothållet. Fick ta en polygrip för att få ut koppen ur yoken.
Fick även knacka tillbaka korset lite för att korset tog lite av utrymmet för att kunna frigöra koppen, men nu gick koppen i knutens andra ände lätt.

Inre knuten var soppslut, glapp och nållagren hugger. Just att lagren hugger kändes inte på plats men när man snurrade på kopparna på löst kors så kändes det.

Så kontentan är att det går att byta knutkors på plats.

Men ska man byta tätningar så måste ju allt isär, dock så verkar mina vara ok, just nu i alla fall.

/S-Å
Skriv svar