Någon som har testat Nextel färg?

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Någon som har testat Nextel färg?

Inlägg av fjord900 »

Hej!

Är det någon som provat eller vet något om denna produkt?
http://www.nextel-coating.com/technisch ... _bereich=2#

Jag har hittad svenska o norska trådar där man använt färgen med gott resultat.
Windy boats använde den för instrument paneler, enligt folk på Baatplassen.no.
Den ger en läserliknande yta och är slitstark säger man där.

Någon här som sett eller hört något?

/Thomas
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Någon som har testat Nextel färg?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej

Har inte testat, vill du måla den gråa ytan under framrutorna på en 900?
Har du kollat med den svenska försäljaren http://danbolack.se/forsaljning.php

NEXTEL' was originally developed by 3M Company in the USA following a request from NASA for a special coating for use on the interior surfaces in the Space Shuttle.
The criteria were that this coating had to:
1. Have excellent Anti-static properties.
2. Be chemically inert.
3. Absorb scattered light and be totally non-reflective.
4. Be very hard wearing and scratch resistant.
5. Be resistant to stains and easy to clean.
6. Be warm to the touch.

Det verkar dock som om det ibland kan bli problem med fläckar:
CLEANING
A. Dust and finger marks can be removed by means of a soft brush, moist cloth or sponge. Removal is facilitated by using aqueous detergents, washing-up liquid or methylated spirit.
B. Stains caused by mineral oils, lubricants, vegetable fats, can be removed with a cloth, sponge or brush together with methylated spirit or isopropyl alcohol.
C. Stains caused by water-soluble agents such as jam,tea,coffee,
fruit juice etc. can be removed with a cloth, sponge or brush together with aqueous detergents, washing-up liquid, or a light scrubbing with a moist SCOTCHBRITE pad.

In all cases, a regular cleaning schedule will prevent the build-up of stains, which may, in time, prove difficult to remove.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Någon som har testat Nextel färg?

Inlägg av fjord900 »

Hej Lars.

Jag funderade kanske mest på instrumentpanelen, då den används där av båttillverkare, men
det skulle säkert funka under rutan också.
Nej, jag har inte snackat med Danboline ännu, utan ville höra om någon Fjordist haft tillfälle
att prova produkten. När jag läste texten om fläckar, så tänkte jag på hur det funkar med mocka, d.v.s att man borstar bort dem. Kan det inte stämma?
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Någon som har testat Nextel färg?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej

Ok jag antar du tänker måla befintlig instrumentpanel då? Jag kommer nog att tillverka en instrumentpanel i eloxerad aluminium under vintern någon annan som är intresserad?

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Någon som har testat Nextel färg?

Inlägg av fjord900 »

Hej,
jag kollar alltid på nya produkter som kan motivera ett nytt projekt på båten :wink:

Det funderas även på att öppna upp och montera ett öppningsbart fönster över pentryt och
i midkabinen mot förarplatsen.
Birdie
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 jul 2016, 19:02

Re: Någon som har testat Nextel färg?

Inlägg av Birdie »

Lars Lundbladh skrev: 18 sep 2017, 22:19 Jag kommer nog att tillverka en instrumentpanel i eloxerad aluminium under vintern någon annan som är intresserad?

/Lars
Hej Lars, jag är väldigt intresserad!

Jag har rivit ur bägge mina paneler på min 900 och har tänkt byta ut/renovera dem då de är både blekta och trasiga. Dessutom ska jag byta ut några av de ålderdomliga och icke fungerande instrumenten mot nya.
Har kollat lite på att få paneler gjorda så har du tips så mottar jag dem gärna!

Jag har kollat på en sida "Schaeffer AG" som har ett program där man kan designa sin panel, få pris och sedan beställa. Kan få med tryck, text, och även egna bilder om man vill. Verkar ju bra och inte jättedyrt, problemet är bara att de bara verkar göra platta paneler och det funkar ju dåligt till den vid ratten då den ju är bockad.

Mvh Joakim
Fjord 900 Dolphin -88 VP KAD 44 -01
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Någon som har testat Nextel färg?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej


Till min förra Fjord 815 beställde jag en panel från Schaeffer den blev bra. Resultatet var med i PB för några år sedan. hade tänkt beställa den i våras men det blev inte av. Men i vinter skall jag beställa en panel. Har redan köpt teak som jag tänkte lägga på ovansidan istället för att bocka panelen.
Jag återkommer med en ritning.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Birdie
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 jul 2016, 19:02

Re: Någon som har testat Nextel färg?

Inlägg av Birdie »

Hej,

Ser fram mot det!

Den panelen du köpte till din 815, antar att den var platt. Jag funderar på om jag kan beställa panelen platt och själv bocka den de 45 grader som behövs, men är osäker på om eloxeringen/anodiseringen pallar att bockas eller om den spricker.
Jag har ju ingen teak i inredningen i övriga utedelen så det känns som det inte riktigt passar in, eloxerad mattsvart skulle passa bättre tror jag.

Mvh Joakim
Fjord 900 Dolphin -88 VP KAD 44 -01
Skriv svar