Läckage aktern sandwichkonstruktion?

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Anders B
Inlägg: 21
Blev medlem: 21 jan 2007, 22:10

Läckage aktern sandwichkonstruktion?

Inlägg av Anders B »

Har en weekender 24. Konstaterade en läcka inifrån i motorrummet, en liten bit ovanför motorbalken, se bilden...och gul inringad yta, övre "svarta pricken"
Kan bara inte hitta rimligt skäl för vattenläcka, finns väl ofta inga rimliga skäl...

Det lilla hålet ligger under vattenlinjen, men begriper inte mer just nu...
Frågan är hur akterspegelns konstruktion är...finns det möjlighet att vatnet leds in på grund av någon läckande skruv/bult... vad är kärnan gjord av som i så fall leder vattnet...??
Läckage aktern ovanför balken.jpg
Cruiser27
Inlägg: 87
Blev medlem: 20 feb 2012, 20:57
Ort: Ljungskile

Re: Läckage aktern sandwichkonstruktion?

Inlägg av Cruiser27 »

Hej Anders, himla tråkig start på en säsong när man hittar läckage! För det första tror jag (ganska säkert) att distansmaterialet i din akterspegel är balsa. När det drabbas av fukt och inläckande vatten ruttnar det och blir till en brunsvart gegga. Om kletet lyckas ta sig igenom insidans plastskikt, och det gör det så fort det finns tillstymmelsen till spricka eller hål, så syns det. Om det kan uppstå fuktgenomslag i skruvhål och genomgående förskruvningar? JAJAMÄN! Om du har möjlighet så försök lista ut om det är saltvatten eller färskvatten som tränger in. Saltvatten = läckage under vattenlinjen (trimplansfästen, badbryggestag, avgasgenomföring). Förutsatt att du inte ligger i en insjö! I ditt läge skulle jag lyfta båten och gå över akterspegeln med lupp, det trista är att läckan inte alls behöver sitta just där vattnet tränger in på insidan. Om du kan så kolla också skarven mellan överbyggnad och skrov, under avbärarlisten, ett riktigt skitställe om inget gjorts där på 30 år.

Knacka dig fram på akterns utsida så kan du få ett hum om storleken på problemet. Du hör skillnaden mellan solitt och angripet område.

Önska dig all lycka, har själv haft oändliga duster med läckor från alla håll.
Selcruiser 27 med Hyundai S250
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Läckage aktern sandwichkonstruktion?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Konstruktionen i akterspegeln är inte gjord av balsa utan av plywood, så är det gjort på båtar med drev.
Jag är nästan 100% säker att du har läckage via drevsköldens hål/tätning eller någon skruv i akterspegeln runt runt drevet som letar sig vidare genom plywooden i akterspegeln.

En snabbfix kan vara att lyfta båten och täta drevskölden och skruvarna till drev och badbrygga mm med Sikaflex utifrån. Då kan du troligen åka en säsong till.

Det finns ingen enkel lösning/lagning om plywooden är genomblöt. Jag har själv gjort denna reparation och den är rätt omfattande.
* Först måste drevets lossas och motorn lyftas ur båten.
* Sedan skär man bort all plywood gom att såga bort glasfiber laminatet på insidan.
* Därefter limmas nya plywood skivor mot akterspegelns glasfiber med epoxi. Oftast 2x18mm plywood som först limmas ihop = 36 mm tjocklek
* Därefter lamineras ny glasfiber på insidan.
* Skär upp ett nytt hål för drevet och borra nya fästhål.
* Dränk in alla träytor med epoxy sealer.
* Återmontera skölden med nya packningar
* Lyft in motorn och Montera allt på plats igen.

Vill du ha fler tips så mejla mig.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Anders B
Inlägg: 21
Blev medlem: 21 jan 2007, 22:10

Re: Läckage aktern sandwichkonstruktion?

Inlägg av Anders B »

Stort tack, kamrater, för era tips och erfarenheter. Dom låter dyrköpta och blir troligen det för mig också....
Jag har identifierat staget till "badbryggan", som fått sig en törn, kanske just därför... detta en gissning med tanke på de möjligheter som nämns ovan...

Jag måste ju ner med båten i sjön/havet för att konstatera detta, om ingen har en riktig sinnrik idé att pröva vattentryck/läckage på land...
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Läckage aktern sandwichkonstruktion?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Mitt tips är att täta alla genomföringar med Sikaflex 291 innan du sjösätter.


/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Anders B
Inlägg: 21
Blev medlem: 21 jan 2007, 22:10

Re: Läckage aktern sandwichkonstruktion?

Inlägg av Anders B »

Sikaflex 291 är ordet..och nu använt... tack för tipset, håller nu tummarna...
TomasR
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 aug 2012, 15:43
Ort: Stockholm

Re: Läckage aktern sandwichkonstruktion?

Inlägg av TomasR »

Finns "elektriska" fuktmätare som man drar på utsidan av båten när torr o på land. Plastskadefirmor använder såna. Den har jag kört över hela min akter i badbrygga. Kan ge ett hum om omfattningen. 1/3 del av min badbrygga har fukt i sig pga tidigare dålig ankarboxfästning. Men det är material som ej ruttnar så om jag inte var pedant så tyckte han bara fixa läckagen och kör på.
Hade då inga utslag alls på någon del av akterspegeln utan var bara runt de bultarna som gått igenom plasten i badbryggan.
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
Anders B
Inlägg: 21
Blev medlem: 21 jan 2007, 22:10

Re: Läckage aktern sandwichkonstruktion?

Inlägg av Anders B »

Tack Tomas för tipset, skall kolla detta👍
Skriv svar