El problem

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
earendel
Inlägg: 43
Blev medlem: 11 mar 2016, 11:49

El problem

Inlägg av earendel »

Jag har en Fjord Weekend med dubbla motorer. När vi tog upp båten så funkade allting, Nu vid sjösåttning är allt död. Har laddat ett batteri och kopplade det to babord motorn. Men allt är död. Instrumenttavlan lyser inte. Har byt de två 25A säkringar. Finns det flera säkringar. Alla tips tas tacksam emot vad jag skall kolla.

Alan
Cruiser27
Inlägg: 87
Blev medlem: 20 feb 2012, 20:57
Ort: Ljungskile

Re: El problem

Inlägg av Cruiser27 »

Hej Alan, om dina batterier stått och laddat ur under vintern finns risken att dom är helt slut, alltså inte tar emot laddning. Ett gammalt utslitet batteri kan visa 13 volt vid mätning efter laddning, men så fort du belastar det töms det på bråkdelar av en sekund. Om du laddar ett av dina batterier fullt och kopplar det till t ex en av motorerna så be någon mäta med en multimeter vad som händer när du slår till tändningen. Är detta inte problemet låter det misstänkt likt ett jordfel. Kolla dina minuskablar efter ärg och/eller dålig kontakt. Det är inte mycket som behövs för att hela systemet ska lägga ner.

Kolla naturligvis alla kablar som matar ström till och från batterierna.

/Kim
Selcruiser 27 med Hyundai S250
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: El problem

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej

Vilka motorer har du ?
Kolla först batterispänningen bör minst vara 12,5 volt
På Volvo Penta motorer finns oftast en skarvkoppling på motorkablaget kolla den alternativt har du problem med matningsspänningen till tändningslåsen.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Joe
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 aug 2015, 11:09

Re: El problem

Inlägg av Joe »

Hej

Jag har haft liknande problem men på förbrukningssidan, det räckte med att "motionera" huvudbrytaren.

/Jan
Skriv svar