El problem AQ130

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
earendel
Inlägg: 43
Blev medlem: 11 mar 2016, 11:49

El problem AQ130

Inlägg av earendel »

Hej
Tacksam för all hjälp och tips ang, el problem med min AQ130 i min Fjord Weekender.

Detta har hänt:
Köpte en renoverade motor för att ersätta min gamla motor, Flyttade över all kring utrustning till den nya motorn. Installerade den nya motorn. Kopplade upp el, bränsle, reglage, vatten etc.

När jag vred på huvudströmbrytaren gick säkringen direkt. Försökte felsöker men ingenting hjälpte,
Monterade bort växelströmsgeneratorn och då höll säkringen. Men när jag vrider startnyckeln så snurra motorn ett par varv och sedan går säkringen.

Har något förslag vad det kan vara?

Måste växelströmsgeneratorn vara kopplade för att motorn skall fungera.

Som sagt tacksam för alla tips.

Hälsningar

Alan
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: El problem AQ130

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Generatorn behöver inte vara inkopplad för att motorn skall fungera. Hur stor är säkringen? Generatorns +kabeln får absolut inte ligga mot motorns gods. Det finns är en +kabel ansluten mellan generator-startmotor kolla så att den är rätt ansluten dvs inte går mot -. Kolla även att minus anslutningen till motorn är väl tilltagen ca 35-50mm2.

På en Aq130 finns inte så många felkällor. kolla anslutningen till tändningen tändspole brytarspetsar mm. samt alla kablar till instrumentpanelen.
Återkommer gärna med fler frågor.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar