Ingen cirkulation sjövattensidan

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
GunnarK
Inlägg: 40
Blev medlem: 24 jun 2018, 13:19

Ingen cirkulation sjövattensidan

Inlägg av GunnarK »

Hej alla kunniga
Sonens båt med behjälplig Far
Fjord W21, Motor VPAq260A ,drev 290.
Färskvatten och sjövatten sida via växlare.

Båten uppe och skulle köra igenom sjövattensidan mha drevsäck fylld med 50/50 glykol.
Startar och kör, efter ett tag rusar tempen men vattnet i drevsäcken iskall. Kollar inpellern. OK.
Lättar på locket till den stående växlaren och startar, bubblar lite bara. Spolar bakåt genom drevet. Rinner fint.
Tar bort drevsäcken och kopplar loss slangen till intag sjösidan och kopplar på kranvatten via övergång. Kör och det funkar fint och tempen ligger bra. Tar loss slangen från kran och ner i en hink med vatten som står i samma höjd som drevet. Suger inget vatten och tempen stiget. Fyller slangen och snabbt ner i hinken då suget det och allt funkat.
Fråga: Varför orkar den inte suga upp själv utan fylld slang och inte heller när slangen var kopplad på rätt sätt till intaget. Ska man förfara på något speciellt sätt när båten varit uppe för att få pumpen (inpellern) att "ta" ? Råkade ut för samma sak vid sjösättning men kom aldrig på vad det var men fick fart på det efter lite mixtrande utan att veta varför.
Det tog en hel dag att lura ut och få igenom glykolen som borde gått på några timmar.
Tacksam för förslag / orsak och om fler råkar ut för detta.
M.v.h Gunnar K
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Ingen cirkulation sjövattensidan

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Jag har haft en AQ260 med 280 drev, min erfarenhet är att man måste fylla drevsäcken så att antikavitationsplattan är täckt med glykolvatten för att det skall fungera bra. Andra fel om inte sjövattenpumpen fungerar som den skall. Kontrollera slanganslutningen mot drevet den kan korrodera och läcka. Kammeneller impellern i pumpen kan slitas, byt mot en ny, kam finns hos Martec https://www.martec.se/. Det kan även vara stopp i avgaslimpor eller knän då får man ett högt mottryck vilket kan leda till dålig kylvatten cirkulation. Avgas-knäna på V8 motorer bör lyftas av för rengöring och packningsbyte minst vart femte år, gärna oftare.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
GunnarK
Inlägg: 40
Blev medlem: 24 jun 2018, 13:19

Re: Ingen cirkulation sjövattensidan

Inlägg av GunnarK »

Tack för de tipsen Lars.
Lite knepigt är det ändå.
Tror då mest på att vattnet inte kommer upp tillräckligt högt på drevet m.h.a drevsäcken. När jag kör med slang direkt så ska den ju över akterrelingen och får väl ändå jobbigare att suga. Som sagt har jag väl fått pumpen/impellerna att ta så är det fullt flås så tätt tror jag inte det är. Impellern såg fräsch ut men får väl bytas till våren. Eftersom ägandet är nytt för sonen har han ingen historik vad som är bytt att falla tillbaka på mer än vad säljaren gav.
Nu står den i alla fall på land och sonen ska dra om all el för det är ett riktigt råttbo efter alla modifieringar genom åren. Skall bli spännande och se hur slutresultatet blir när allt är uppmärkt och fräscht.

/Gunnar K
Skriv svar