byta växel vajer

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Gullwan18
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 sep 2018, 21:07

byta växel vajer

Inlägg av Gullwan18 »

Hejsan!

blev båtägare i somras, så är ny på att skruva med båtar.

Det är en nimo 22- 76:a med penta motor AQ170A.

och är en hel del akuta vinter projekt med den.

* vajern till växeln är helt sönder rostad, så måste byta den. någon som vet hur man gör?

* Nedre damasken till drevet är sprucken. någon som vet hur man byter den?

mer problem lär dyka upp när jag kikar närmare på allt ;-)

som sagt ny på att skruva med båtar, så tacksam för alla tips o trix :D
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: byta växel vajer

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej

För att byta bälgar så behöver du först lossa drevet, är det knutbälgen som är trasig och du fått in vatten så behöver drevet gås igenom då bör även mellanaxeln och dess lagring kontrolleras, eventuellt behöver lagret och knutkorsen i drevet bytas amt även tätningsringar mm. Drevet bör provtryckas.

Växelvajern är relativt enkelt att byta när drevet är demonterad bara att lossa den från reglaget och sedan dra ut den från gummislangen i drevskölden. Märk sedan upp vajern och tänk på att köpa en lågfriktionsvajer så slipper du tröga växlingar i framtiden.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Gullwan18
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 sep 2018, 21:07

Re: byta växel vajer

Inlägg av Gullwan18 »

Tack för tipsen Lars!👍
Växelvajern lät relativt smidig
Fast det lät avancerat med bälgen 🤔
Och fullständig nybörjare att skruva båt motor, har letat efter verkstad handbok men inte lyckats hitta.
Vet du även var man kan köpa det? ( om det finns)
Än en gång tack för svar 👍
TomasR
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 aug 2012, 15:43
Ort: Stockholm

Re: byta växel vajer

Inlägg av TomasR »

Hej.

Bytte växelvajrar i våras och kan ge ett par tips.

1. Var 2 personer när du ska få ner vajern genom gummislangen från motorrummet till drevet. Själv försökte jag själv i timmar. Men en nere vid drevet med lite pekverktyg och en inifrån tog det kanske 10-15 min få genom den på ett drev.

2. Köp en liten smal plastslang som är liten nog att gå igenom gummislangen och vajeränden går i slangen och tejpa fast vajern och slangen..lättare få igenom den så annars fastnar vajerändarna i genomföringen.

3. Öppna gas/växelreglaget och skruva lossa vajern därifrån..inte underifrån som undertecknad höll på med i timmar i väldigt jobbig ställning med svett rinnandes och från midcabinen till kramp uppstod hahaha

4. Byt även gasvajern samtidigt. Och båda lågfriktion..då får man ut fulla lättheten i reglaget av lågfriktionen. Annars bromsar liksom den gamla gasvajern.

5. Kolla innan du lossar vajern om längden på existerande är optimal. Jag tog en lite kortare för det fanns ett par onödiga kurvor innan...och kunde även tagit ett par fot kortare ändå.

Angående bälg så byt båda som Lars skriver. Om nedre avgasbälgen är så dålig vet du aldrig hur gammal den övre är. Om den övre haft läckage eller hål som Lars skriver måste drevet gås igenom. Om inte och oljan är bra så har du räddat drevet ett par år framåt genom att byta i tid.

/Tomas
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
Gullwan18
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 sep 2018, 21:07

Re: byta växel vajer

Inlägg av Gullwan18 »

Tusen tack för alla bra tips !🙏🙏
Skriv svar