Säkring??

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Miss Sommar
Inlägg: 9
Blev medlem: 04 jun 2018, 18:51
Ort: Luleå Kallax

Säkring??

Inlägg av Miss Sommar »

Hej, idag skulle jag göra höstservice på båten! Skulle tilta drevet en aning men det fungerade inte alls, finns det en speciell säkring för det o i så fall var är den normalt placerad? Är ett V-P 290 DP, motorn V-P 260 hk v 8. Drevet har fungerat utan problem hela sommaren o nu ”klickar” det inte ens, kollat dom andra säkringarna o dom är hela, batterierna fulladdade!
Idéer??
Makro
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Re: Säkring??

Inlägg av Makro »

Enligt Penta så bör matningen till drevet vara avsäkrat med 55 A på den tidigare modellen med svart pump och inbyggd oljebehållare men samma bör ju även gälla för den nyare pumpen. Sen kan även manöverströmmen vara avsäkrad. Men var säkringarna sitter på just din båt kan jag inte svara på. Följ och kolla kablarna från pumpen samt kablarna på baksidan manöverpanelen för trim och tilt och kolla efter säkringar och mät med multimeter.
Ibland har jag sett att man dragit matningen från startmotorn och ibland direkt från startbatteriet.
Skulle ju även kunna vara ett av reläerna som gett upp, då kan du prova att ta bort reläet och bygla styrströmmen, men kolla noga i kopplingsschemat först.
Jag har skickat pm till dig med lite mer info.

Hälsningar
Martin
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
Skriv svar