Oljebyt mm och körning på landplats?

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
ToPan55
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 maj 2017, 08:01

Oljebyt mm och körning på landplats?

Inlägg av ToPan55 »

Hej alla.
Är ägare av en Fjord 725 -84 med en chevrolet 225 hk V8, VP280DP drev sitter på.
Jag är ingen mekaniker men tänkte försöka mig på lite enklare saker som att byta t ex olja mm.
1. Har förstått att det är bra att tappa ur oljan när den är varm och då mer lättflytande. Båten står på land och om jag då kör motorn på land så måste jag klart se till att drevinsug är under vatten men sen var det någon som nämnde att vissa modeller även tar in kylvatten via skrovet, som komplement eller endast, ingen aning. Hur gör jag för att identifiera detta?
Och OM det visar sig att just min båt även tar in kylvatten via skrovet, hur kan jag då köra motorn på land säkert?
2. Sen undrar jag hur man luskar ut vilken (vilka) proppar som är möjliga att ha, och vilken karaktär de olika varianterna ger båten, gången, förbrukningen, acc mm. Finns det listor som visar detta eller?
3. Har även förstått att impellern ibland sitter i motorn och ibland i drevet, hur tar man reda på detta?

tacksam för alla intelligenta svar och hejaramsor...
Med vänlig hälsning,
/Mikael
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Oljebyt mm och körning på landplats?

Inlägg av Lars Lundbladh »

1. Enklast är att byta olja när du ligger i sjön då kan du varmköra utan problem.
DP dreven tar normalt in kylvattnet via drevet, min gissning är att du bara har ett vattenintag via drevet vilket är absolut vanligast. För att kolla detta kan du enklast följa vattenintagsslangen från sjövattenpumpen som normalt avslutas i ett blankt rör i skölden (akterspegeln), den slangen går att lossa och suga in vatten från en hink eller via vattenslang, jag brukar lägga slangen i en hink för att sedan fylla på med vatten från en vattenslang då trycksätts inte systemet från vattenslangen.

2. Propellrar B3 eller möjligen B4 borde passa bra se även tabellen för AQ225 i länken nedan:
https://www.fjordboatclub.se/kat/45sw2001.pdf

3. På Volvo drev sitter alltid sjövattenpumpen/impellern på motorn. Det är egentligen bara Mercrusier Alpha som har impellern i drevet.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar