Kylskåp problem

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
earendel
Inlägg: 43
Blev medlem: 11 mar 2016, 11:49

Kylskåp problem

Inlägg av earendel »

Hej
Jag har en Fjord Weekender 24 med en Engel kylskåp monterad. Troligen originalt och det fungerar inte bra.

Fråga 1 Finns det något jag kan göra för att det blir kallt?
Fråga 2 Troligen måste jag byta kylskåp. Men hur är det fast satt i pentry?

Tack för alla tips
Alan
Makro
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Re: Kylskåp problem

Inlägg av Makro »

Det kan ju vara så att kylskåpet helt enkelt är för gammalt och har börjat läcka kylmedium om det inte blir kallt och då är det ju enklast att byta.
Vad jag känner till så är det flesta kylskåpen skruvade i sidorna från framsidan men det kan ju sitta dekor/ täcklister framför så lossa det du ser på framsidan runt kylskåpet. Eventuellt kan det även sitta skruvat upptill och nertill också, även dessa åtkomliga från framsidan.

När du väl får ut skåpet så kolla att det inte är täckt av damm på baksidan för detta försämrar kylförmågan, dammsug och gör rent.
Mät sen upp vad du har för spänning på kablarna vid kontaktstycket nära kylskåpet, har du låt säga 12,6 volt direkt på batteriet bör du inte ha mindre än 12,4 vid kylskåpet, då är det dålig kontakt någonstans på vägen mellan batteri, säkringar och kylskåp.
Skulle spänningen till exempel ligga under 12 volt vid kylskåpet blir ju också kylförmågan sämre.

Det kan ju vara vara värt att kolla upp, om du skall byta kylskåp måste ju det gamla ändå ut.
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
earendel
Inlägg: 43
Blev medlem: 11 mar 2016, 11:49

Re: Kylskåp problem

Inlägg av earendel »

Hej tack för det. Jag tror jag byta kylskåp iallafall.
Skriv svar