Vilken propeller bör jag ha?

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
jogreriar
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 aug 2019, 11:08

Vilken propeller bör jag ha?

Inlägg av jogreriar »

Hej! Jag måste köp en ny propeller då den jag hade blev stulen, jag har en Fjord HT 21 med en AQ170 och 270 drev. I instruktionsboken till motorn står det att maxvarvtalet är 5000 rpm och min fråga till någon kunnig i detta forum är vilka dimensioner bör det vara på en ny propeller?

Ska den vara i aluminum eller rostfritt stål?
Diametern ska vara 14 1/4 tum enligt drevhandboken
Vilken stigning bör jag ha?

Förra året när jag körde båten under de veckorna efter köpet märkte jag att motorn hade lätt för att komma i maxvarvtal (mellan 4500 och strax under 5000 rpm) och jag kom upp i mellan 25 och 28 knop men båten hade svårt att plana. Vi åker ofta 4 personer i båten med någorlunda bra packning (fiskeutrustning, mat, dricka, m.m.). Jag har ställt frågan till några ställen där propellrar säljs men inte fått något direkt svar och därför vänder jag mig till er som har/har haft en liknande båt med samma motor/drev.

Stort tack!

MVH

José
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Vilken propeller bör jag ha?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej José

På min 21 weekender med AQ170 och 270 drev hade jag monterat 280 underdel på drevet med utväxling 1,89:1. Till den hade jag en 15x17 propeller med lång hub därav 280 underdelen. Fart vid ca 4900 rpm 30 knop. Har du ett 270 drev med den korta propelleraxeln passar inte lång hub, då får man välja en volvo eller solas propeller med kort hub/nav se tex
http://solaspropellers.com/index.php/pr ... rop-finder

Finns ingen anledning att välja en rostfri propeller vid farter runt 30 knop, de är dessutom ganska svåra att hitta till gamla Volvo drev. Solas Amita 3 med lång eller kort hub är mest prisvärda.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar