Defroster i Dolphin 900

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Makro
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Defroster i Dolphin 900

Inlägg av Makro »

Är det någon som har gångvärme med defroster för vindrutan på sin Dolphin 900?
Jag är intresserad av hur man har löst dragningen av slangen fram till vindrutan och montering av defrostermunstycken i så fall.

/Martin
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Defroster i Dolphin 900

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej

Har bara sett gångvärme/defroster på en 900 då var den dragen upp från midkabin till instrumentbräda.
På min 900 har jag elektrisk defroster/fläkt köpte precis nya från https://www.force4.co.uk/search?query=demister

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Makro
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Re: Defroster i Dolphin 900

Inlägg av Makro »

Ja el-defroster är ju en enklare installation på en 900.
Är du nöjd med prestandan på "Röhrenlufter" räcker 2x 168w för att hålla imman borta från vindrutorna?
Jag har kikat på just den modellen tidigare och hittade den även här som tillbehör till gamla VW :D

https://www.paruzzi.com/se/volkswagen// ... terfl%E4kt
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Defroster i Dolphin 900

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej

Bättre än utan och de var orginal monterade på de flesta 900. Men skulle man välja är en riktigt defroster att föredra. Har sett några varianter tex denna
https://dalhems.com/sv/p/57f0a8e89c7544 ... roster-kit

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Makro
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Re: Defroster i Dolphin 900

Inlägg av Makro »

Vår båt är ju importerad och har "seglat" i Tyskland och/eller Spanienså det är kanske därför den saknar defroster?
Däremot har den originalmonterat ankarspel med kätting i fören så det tyder ju också på import.

Åter till defroster, förutom att dra fram slang för varmluft så ska det ju till nån form av munstycke ja och antingen får man bygga nån kuliss/ låda längs hela nederdelen av vindrutan dels för att ha något att fästa munstyckena i och gömma slangen eller så har jag funderat på VP-rör på ca 30-40 mm som man kröker till och lägger längs nederkanten vindrutan och eventuellt klär med vinyl för lite snyggare look :)
I röret borrar man sen hål men lagom avstånd och olika dimension, mindre närmast "matningen" och större i ändan på röret för att få samma flöde längs hela rutan. Kanske funkar det att slitsa upp röret också?
El är lätt att installera och är billigare, defroster från gångvärme kostar mer men är effektivare och ger värme under kapellet är väl kontentan hittills.

Jag får grunna på detta i vinter och alla ideér mottages tacksamt :D
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
Makro
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Re: Defroster i Dolphin 900

Inlägg av Makro »

Jag pratade med en kompis och i hans Princess används den vanliga Webaston till defroster så han har en y-förgrening strax efter värmaren där han med ett spjäll i förgreningen antingen styr luften mot kabinerna eller till defroster och salong.

Man får ju fortfarande dra slangar men slipper köpa ett extra defrosterpaket som ska kopplas till motorn.
Är det någon mer som har erfarenhet av ett sånt arrangemang?

Tror att det lutar år den lösningen eftersom jag ändå har en Webasto Evo 40 som har gott om kapacitet för en Dolphin 900
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Defroster i Dolphin 900

Inlägg av fjord900 »

Jag har väldigt svårt att tro att det går att få till en slang/rördragning som skulle bidra till tillräcklig kapacitet i defrosterfunktionen utan att sänka båtens andrahandsvärde total p.g.a hur illa det skulle se ut.
Antingen skulle det bli slangar/rör i taket på kabinen eller synligt i underkant på rytan.
Nä, nya eldefrosters med feta kablar för maximal ström fram till dem är nog tyvärr lösningen
som får bli för mig. 😁
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Defroster i Dolphin 900

Inlägg av fjord900 »

Alternativet är att köra med Pappa Rudolfs uppmaning i Sunes jul, "Sluta andas ungar!"
Skriv svar