Främre ankarspel Fjord 390 (1100/1200)

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
mael14
Inlägg: 6
Blev medlem: 09 aug 2017, 08:03

Främre ankarspel Fjord 390 (1100/1200)

Inlägg av mael14 »

Hej

Mitt främre ankarspel för kätting behöver demonteras men jag saknar manual och är osäker på vilka bultar som ska demonteras. Vill helst inte ta bort för mycket då det troligen inte kommer vara det enklaste att få ihop igen, givet placeringen.

Jag har tagit bort muttrarna från de fyra bultarna som uppenbarligen kommer genom fördäck samt de elektriska kopplingarna. Fortfarande känns det som om motoraxeln (monterad i tamp/ankarboxen) sitter fast i själva vinschen (monterad på fördäck). De manöverdon för upp/ner på fördäck är märkta med bl.a Quick. Quick (USA) är dock inte säkra på att det är ett ankarspel/motor från dom...

På motorn finns det en text; Bonfiglioli, jag har även mailat dom dock utan svar än så länge.

Jag antar att ankarspelet är monterat sedan original (-96).

Någon som har ett likadant ankarspel och vet hur man enklast demonterar?

Mvh
Mats
Bilagor
IMG_6199.jpg
IMG_6194.jpg
IMG_6198.jpg
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Främre ankarspel Fjord 390 (1100/1200)

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej

Vet inte exakt modellen på ditt ankarspel men de allra flesta ankarspel med vertikal axel är monterade genom däcket med skruvar som håller ihop ovan och underdel. Axeln är instucken i underhusets vinkelväxel kraften överförs med en kil. Det brukar bara vara att lossa skruvarna och separera under och över del. Antagligen har delarna korroderar ihop vilket kan göra demonteringen besvärlig dessutom kan överdelen mycket väl vara limmad med Sikaflex mot däcket vilket kan ställa till det ytterligare. Går det att sänka/separera underdelen något och se om axeln är lätt att lossa? Överdelen kan sitta väldigt hårt om den är tätad med Sika. Se även länken nedan för ett liknande Quick ankarspel.

https://223q7h75gn32qstq5105w5p3-wpengi ... _1500w.pdf
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar