Fjord 900 singelmaskin köpes


Moderator: Lars Lundbladh

MagnusJ
Inlägg: 20
Blev medlem: 12 aug 2016, 22:18

Fjord 900 singelmaskin köpes

Inlägg av MagnusJ »

Hej!
Har fastnat för 900-modellen och tittat lite på annonser iår. Nu när försäljning av förra båten e klar, så kan vi börja söka mera aktivt.
Vill bestämt ha en med en motor, gärna nyare modell.
Och eftersom vi e pedantiska o älskar att sköta om vår båt så börjar jag söka här, antar att det är bland medlemmarna som dom mest välskötta exemplaren finns!
Vi bor i Stockholm, men inget hindrar oss från att åka en bit.
Mvh Magnus
Magnus Jansson Fjord 900 Dolphin
Thomas Dore
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 aug 2014, 21:07
Ort: Kärna /Bohuslän

Re: Fjord 900 singelmaskin köpes

Inlägg av Thomas Dore »

Hej,

Finns ett flertal Fjord 900 I mycket fint skick för sin ålder, + 25 år till salu. Just med enkel maskin i nyare modell är svårare. I Stockholm finns den här.http://www.karlbergskanalensmarina.se/k ... phin_1357/. De flesta är utrustade med dubbla maskiner.2x 41,A och B. Några 2xKAD42. Finns även 2x31A. Varför single montage?

/Thomas
Fjord 900

Name: Eliza
Port: Cow Bay Harbour
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Fjord 900 singelmaskin köpes

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Kan förstå frågan då jag själv har kört Dolphin med både singel och dubbela maskiner.
Fördelen med dubbla motorer är möjligen säkerheten med att det är dubbla drivlinor. Det beror dock en hel del på åldern på maskinerna.
Manöverbarheten är givetvis bättre men med bogpropeller är detta inget stort problem.

Fördelar singelmontage med D6:
* Lättare, viket ger ett annat gångläge
* Åtkomsten i motorrum är betydligt bättre
* Bränsleekonomi ca 1,4 liter/30knop
* Lägre servicekostnader
* Toppfarten är i princip densamma med D6 som med dubbla AQAD41 +35 knop


Känner till minst 3 Dolphin med D6 maskiner, min egen, en som såldes förra året samt den som är till salu på Karlberskanalens marina. Alla tre har jag en del info och historik så mejla gärna om någon vill veta mer.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
MagnusJ
Inlägg: 20
Blev medlem: 12 aug 2016, 22:18

Re: Fjord 900 singelmaskin köpes

Inlägg av MagnusJ »

Hej igen!
Det är precis så som Lars beskrev det mina tankar har varit angående båt med en maskin.
Men förstår att modellen e vanligare med dubbelmontage, fanns ju inga maskiner i storleken typ "D6" då.
Så det e väl dom båtar där första ägaren "snålade" vid orderblocket som jag e ute efter, eller finns det dom som byggt om sina akterspeglar?
Och isf, blir det bra vid ombyggnad?
Den som finns i Stockholm för 595 har jag varit o kikat på, e en riktigt bra båt men det priset ligger väl högt.
Missade en i somras som hade en KAD300, e det en bra motor?
Magnus Jansson Fjord 900 Dolphin
MagnusJ
Inlägg: 20
Blev medlem: 12 aug 2016, 22:18

Re: Fjord 900 singelmaskin köpes

Inlägg av MagnusJ »

Lars: den tredje med D6:a, e det den som fanns i Finland?
Magnus Jansson Fjord 900 Dolphin
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Fjord 900 singelmaskin köpes

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Glömde den i Finland då är det fyra.
Kad 300 kan var ok men det är en lite udda fågel, drevet DP-G såldes bara till den motorn, motorn har kompressor, turbo och EDC bus system. Skillnaden mellan KAD 300 är cylindervolymen och vridmoment KAD 300 285hk 3,6 liter/560Nm, D6 310hk 5,5liter/730 Nm och ett kraftigare drev på D6 idag finns D6 med ännu större effekt och vridmoment.
Min akterspegel är ombyggd, en del jobb var det säkert men inte mer än än om akterspegeln är fuktskadad. Man byter plywood osv infifrån båten plastar igen drevhålen och tar upp ett nytt för singelmontaget.
I min båt satt tidigare två aq151 4cyl bensin så jag kan förstå att de ledsnade på den kombinationen.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
MagnusJ
Inlägg: 20
Blev medlem: 12 aug 2016, 22:18

Re: Fjord 900 singelmaskin köpes

Inlägg av MagnusJ »

Har också hört om det udda drevet, var dom som säljer den med D6:an som varnade för det. Men att det bara var 3.6liter var nytt för mig! Vilken plågad maskin det måste vara!?
Magnus Jansson Fjord 900 Dolphin
Thomas Dore
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 aug 2014, 21:07
Ort: Kärna /Bohuslän

Re: Fjord 900 singelmaskin köpes

Inlägg av Thomas Dore »

Har haft KAD 300 som dubbel montage i fairline 34 och det var ok. Som singel montage i en 900 är tveksamt. Ligger högt på belastningskurvan i march fart. D6 och dph dreven har ochså sina problem.
Fjord 900

Name: Eliza
Port: Cow Bay Harbour
fjordis
Inlägg: 22
Blev medlem: 12 maj 2011, 21:16

Re: Fjord 900 singelmaskin köpes

Inlägg av fjordis »

Hej, jag har en fin Fjord 900 (1990) med en D6-370 (2008, körd ca 440 h) som hela sitt liv tillbringat vintrarna i varm hall.
Bogpropeller, radar, navigator, ankarspel bak och fram, mikrovågsugn, varmvatten, el-wc, etc etc ...
Är Du intresserad ?

Med vänlig hälsning, Rabbe / Fjordis
MagnusJ
Inlägg: 20
Blev medlem: 12 aug 2016, 22:18

Re: Fjord 900 singelmaskin köpes

Inlägg av MagnusJ »

Hej Rabbe!
Ja, det låter intressant!
I vilken landsände ligger båten?
Magnus Jansson Fjord 900 Dolphin
matt
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 apr 2017, 20:05

Re: Fjord 900 singelmaskin köpes

Inlägg av matt »

Hej,

Jag är också intresserad av en Fjord med singelmontage, men dom verkar ligga väldigt högt i pris. Nu har den enda som är till salu på Karlbergkanalens marina med en D6-310 sänkts med 50' men ändå 560.000 och då har den gått nästan 700h och är 26 år gammal. Tyvärr missade jag en båt med en helt ny Mercruiser-diesel som fanns till salu tidigare i år. Vad är "rätt" pris på dessa båtar tror ni? Med tanke på att man kan få en tysk 10 år gammal båt i liknande storlek till samma pris (visserligen med bensin): http://www.emarin.se/till-salu/1065/bavaria-27-sport/
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Fjord 900 singelmaskin köpes

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej

En singel 5,7l V8 kan inte jämföras med en D6 diesel vad det gäller vridmoment eller bränsleförbrukning. Diesel i båt brukar nästan alltid betinga ett högre pris än bensinmotor ca 100 000 eller mer. Fördelar med diesel är lägre bränsleförbrukning,bättre säkerhet och längre livslängd samt ett högre andrahandsvärde.

Fjord 900 Dolphin med D6 är en bra kombination lägre vikt än dubbla AQAD 41or vilket gör att toppfarten ligger över 35 knop och marschfarten ca 25-30 knop men en förbrukning på ca 1,3-1,4 l/nm.
Fjord 900 Dolphin är på många sätt en trevlig båt med stora utrymmen två kabiner och dörr till midkabinen.
Jag har följt priserna på 900 båtar under flera år annonspriset är kanske inte alltid priset som båten säljs för men år de flesta med D6 har legat på ca ca 550 000 kr men beror givetvis på skicket, 700 timmar är inte så många timmar på den motorn. För äldre motorer eller V8 ligger annonspriset oftast på ca 400 000 kr +\- 50 000 kr.

Att jämföra en Bavaria 27 ned en 900 tycker iallafall inte jag är rättvisande 900 är på många sätt en större båt, måtten på 900 är 9 meter utan badbrygga bredd 3,18. Bavaria är 27 fot med badbrygga. Fjord 775 eller 290 är i så fall mer likvärdig i storlek Fjord 290 har sålts under flera namn tex Biam, Polar, Norstar mm. För den som letar efter en lite mindre norsk kvalitetsbåt är 290 ett utmärkt val oavsett om det är en Fjord eller något av de andra systerbåtarna.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Fjord900Gbg
Inlägg: 31
Blev medlem: 18 jan 2015, 13:25
Ort: Tjörn

Re: Fjord 900 singelmaskin köpes

Inlägg av Fjord900Gbg »

Någon som vet om det finns någon 900 med dubbla d4?
Fjord 900 88- 2x kad42
matt
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 apr 2017, 20:05

Re: Fjord 900 singelmaskin köpes

Inlägg av matt »

Någon som har mer information om den här? Verkar varit till salu i många år alt. såld flera gånger på samma firma? http://www.karlbergskanalensmarina.se/k ... phin_1357/
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Fjord 900 singelmaskin köpes

Inlägg av fjord900 »

Hej!
Båten såldes förra året på samma firma. Var sedan tillbaka efter ett tag.
Var och kollade på den i samband med att de fanns en 1200 inne, som gick iväg
framför näsan på mig o frugan.
Trä,odifieringarna, instrumentpanel, möbler m.m lär vara gjort på Nord West varvet innan det dök.
Lite tråkigt med svart kapell, (smaksak) och syntetlaminatdurkar, annars ok båt med
en optimal motor. (om det inte är något som jinxar med den).
Skriv svar