Fjordwing 19HT

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
MrQaz
Inlägg: 13
Blev medlem: 01 dec 2013, 00:30
Ort: Stockholm

Fjordwing 19HT

Inlägg av MrQaz »

Hej

Skulle vara kul att veta hur många av oss Fjordklubbare som har en Winge?
Vore roligt om Ni kunde skriva några rader om Er båt. Jag kan ju börja.
Inköpt i december 2013
115hk Mariner från -82, båten troligen en -71:a i originalskick, eller rättare sagt orörd.
Båten saknade kapell när den köptes, och båten var i ganska dåligt skick. Men tanken är att den ska renoveras under vintern.
Säljaren sa att den gör ca 35 knop med 4-5 vuxna i, det återstår att se, men inte omöjligt.
I skrivandets stund är båten i två delar, över och underdel är separerade till förmån för bättre arbetsutrymme när jag byter balkar och akterspegel. När jag ändå håller på ska jag passa på att måla om den invändigt. Är inte jätte förtjust i den gröna våtrumsmattan som tapetserats dit original. Trät i båten ska lackas upp och skrovets utsida ska få sig en omgång med slipmaskinen och topcoat. Jag tror att jag struntar i bottenfärg. Eller så blir det bottenfärg, om jag inte får till finishen.
Nytt kapell måste den få, så jag måste begära in lite offerter. Motorn bör också ses över lite. Inget allvarligt, men impeller och vanlig service skadar nog inte.

Min tanke var inte att ni behöver skriva lika mycket som jag, men det vore lite roligt om ni ville dela med er lite om era erfarenheter med wingen.

Med vänlig hälsning, Andreas
Dolphin 900 -88
Fjordwing 19 HT -72
Suzuki DF 140A - 15
Mahogny optimistjolle -56
Vattenskoter med jetdrift och snöskotermotor på 34hk -82
Traxxas Spartan -13
Skriv svar