QL Boat Trim System

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
pdyrhof
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 jun 2011, 20:57

QL Boat Trim System

Inlägg av pdyrhof »

Hej Alla

Tänkte om det skulle anbefales at anvende Volvo Penta Boat Trim System (formerly the QL Boat Trim System), vs. trim plan

Jag så en Fjord21 med QL Tab och han var mycket nöjd med AUTOMATIC BOAT TRIM OPTION, da tänkte jag om det skulle gå bra på min 24W ?

Någon kommentarer !

Hilsen
Per,
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: QL Boat Trim System

Inlägg av fjord900 »

Hej!

Jag har bara hört/sett gott om dessa.

Det enda att ha i åtanke är att de monteras på ett jämt/slätt underlag, annars har det hänt att lamellerna "nyper"fast vid användning.
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: QL Boat Trim System

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

För att montera QL trimplan krävs en slät , plan och jämn yta. För att få maximal effekt på trimplanen bör de placeras så långt ut på akterspegeln som mögligt minst 200 mm från centrum av båten eller maximalt 50 mm från skrovsidan. På Fjord 21 W, HT,DC är akterspegelns yttre hörn insvängda och det är svårt att montera denna typ av trimplan långt ut men effekten avtar ju längre in de monteras, hur mycket är nog svårt att säga men troligen fungerar de rätt bra om de placeras så långt ut som möjligt men som sagt minst 200 mm från centrumlinjen ( se montageanvisning) . Normalt lägger man en distans mellan trimplan och skrov för att komma så långt ut som möjligt vilket kan vara besvärligt för denna typ av trimplan. Jag har monterat QL trimplan på en båt (inte Fjord) då spacklade jag ytan jämn/plan med epoxy spackel innan montage. Tänk även på att trimplanen kräver ett diameter 32 mm hål genom akterspegeln (under vattenlinjen) för el-kablaget.

Text i manualen:
The further outboard the interceptor units are mounted, the greaterthe lateral (side-to-side) control. Position the interceptor min. 50 mm /2” from the chine and run towards thecenterline of the boat. Boats with Outboard Motors,Inboard/Outboard (I/Os) or Water Jet installation, mustmaintain a minimum of 200 mm /8" from the centerline ofthe actual drive unit to the closest edge of the interceptor


Läs mer in installations anvisningarna :
Trim_Sys_ install.pdf
/Lars
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Jocke
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 jul 2014, 11:48

Re: QL Boat Trim System

Inlägg av Jocke »

Hej,


Gammal tråd, men kanske någon hamnar här efter en sökning (som jag själv gjorde) och jag kan komma med lite mer info.

Jag har precis monterat QL-trimplan på min 21 Weekender. Vi satte dem längst ut på klacken, eller precis innan de insvängda hörnen Lars pratar om. Förutom de genomgående hålen var det en hyfsat enkel installation (akterspegeln är tjock och det sitter en del skvalpskott och installationer på insidan, gick dock bra för oss).

Provkörde för första gången helgen, trimmen fungerar perfekt.

/Jocke
Thomas F
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 mar 2011, 20:37

Re: QL Boat Trim System

Inlägg av Thomas F »

Hej Jocke,
Har en 21 Holliday med vanliga trimplan idag.Har du haft sådana på din båt tidigare o kan jämföra?Har samma placering i sidled som du o har funderat på att flytta ut dem längre mot skrovsidan för att kanske få henne lite okänsligare vid användning.Har läst mkt bra om dina trimplan o det kanske är bättre att byta ut mina till sådana?Mvh.//Thomas
Fjord21H-71 Mercruiser 4,3mpi
Jocke
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 jul 2014, 11:48

Re: QL Boat Trim System

Inlägg av Jocke »

Hej Thomas,

Nej det satt inga trimplan på innan, så jag kan inte jämföra. För mig funkar planen bra i nuvarande position.

För mig har QL-planen har fungerat mycket bra när de är placerade på klacken, men det tog ett tag innan jag lärde mig använda dem. I början skickade jag ned dem rätt långt, vilket gav mer skrov i vattnet och det gjorde båten ännu mer känslig för sidvind. Nu använder jag i princip bara de första stegen på skalan, vilket är effektivt.

Ganska lätt att kompensera när vi är två vuxna och barn i båten. Svårare med fler vuxna. Jag är nöjd, hursomhelst. Om du är i Värmdötrakten nästa säsong får du gärna följa med på en provtur!

/Jocke
Thomas F
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 mar 2011, 20:37

Re: QL Boat Trim System

Inlägg av Thomas F »

Hej Jocke,
Tack för svar.Min båt är oxå betydligt känsligare med mer vikt i.Fungerar hyfsat med två ombord men med fler får jag justera i sidled hela tiden käns det som.Har även fyllt på med lite bly i kölen och det hjälpte lite.Läste att Amble hade gjort det på årsmodeller efter mln.Tack för erbjudandet att prova din båt men jag håller till på Orust o det är ju en bit till Värmdö men man vet ju aldrig.Kanske finns några fler som har erfarenheter kring detta o kan dela med sig?//Thomas
Fjord21H-71 Mercruiser 4,3mpi
Skriv svar