Förlänga badbryggan på Fjord 900

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Fjord900Gbg
Inlägg: 31
Blev medlem: 18 jan 2015, 13:25
Ort: Tjörn

Re: Förlänga badbryggan på Fjord 900

Inlägg av Fjord900Gbg »

Håller med det kan vara värt att lägga en peng på detta! Vi va inne på att byta båt denna säsong pga badbrygga men bestämde oss att vänta med det.
Christer hur va det att få loss bryggan?

Fredrik
Fjord 900 88- 2x kad42
ChrilleS
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 maj 2013, 22:23

Re: Förlänga badbryggan på Fjord 900

Inlägg av ChrilleS »

Det är relativt enkelt att demontera original badbrygga, den sitter med rostfria plåtskruv från utsidan.
Man får dock använda bladkniv eller pianotråd för få bort den sträng av "SIKA" lim som är mellan badbryggan och skrovet.

//Christer
ChrilleS
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 maj 2013, 22:23

Re: Förlänga badbryggan på Fjord 900

Inlägg av ChrilleS »

Har nu uppgraderat den förlängda badryggan med ett fäste för en utombordare.

För även om man har dävertar( dessa är inte klara än, måste tillverka en högre dragpunkt i båten) så kanske man vill kunna ta loss utombordaren ibland, och större utombordare än 4 hk har jag inte lyckats få ner i stuvfacket i fören.
Dessutom är det ju lite krångligt att bära den längs skarndäck.

De krävdes dock lite funderande innan lösningen blev som den ser ut nu, jag hade ju redan bockat och monterat förstärkningsrör för badbryggan.
Jag ville ju att det nya fästet skulle följa den formen som redan fanns och så skulle den gå att montera när båten låg i sjön utan att behöva bada.
Hade jag haft båten på land så skulle jag ha svetsat på det befintliga förstärkningsröret.

Helst hade jag haft den monterad i längsriktningen på båten men då hade jag inte längre kunnat tippa upp gummibåten på högkant på ena pontonen på ytterkanten av badbryggan (utombordaren hade stuckit för långt akterut).

Som den är konstruerad nu skyddas utombordaren rätt bra, är inte så i vägen och det känns tryggt att hänga dit den( den hänger ju som i en ficka).
Så det blev lite bockande och svetsande och träarbete innan det var klart.

Så jag har lagt till några bilder i mitt album för förlängd badbrygga.
https://flic.kr/s/aHskbA6TL5

//Christer
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Förlänga badbryggan på Fjord 900

Inlägg av fjord900 »

Hej!
Jag tänkte lägga in bild på min badbryggeförlängning, så här i sjösättningsstöket. Virket är ännu inte behandlat på bilden, och det ligger kvar lite skräp.
Men hoppas att det ger en bild av hur det kommer att se ut. jag har även hunnit montera en längre ankarhållare som inte är med på denna bild.
Så fort jag fotat när allt är klar ska jag uppdatera.
Glad sjösättning på er, jag åker i på Lördag...

/Thomas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ChrilleS
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 maj 2013, 22:23

Re: Förlänga badbryggan på Fjord 900

Inlägg av ChrilleS »

Blev ju kanonbra!
Gillar kassettstegen, mycket bättre än originalstegen som jag återmonterade. Har man glömt att fälla ner den innan man tar sig ett dopp kan man ju dra ut den om man ligger i vattnet.
Funkar bättre som räddningsstege också.
Antar att du har satt någon variant av stag på undersidan eller hur är den infäst för att tåla last?

//Christer
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Förlänga badbryggan på Fjord 900

Inlägg av fjord900 »

Hej Chrille!

Jag ska fixa bättre bilder såfort vädret medger, första dagen efter sjösättning, och det kommer hagelskurar, blandat med störtregn :shock:.
Om du kollar på ovansidan ser du två blankpolerade rostfria plattor. Dessa har bultar på undersidan som går igenom den befintliga badbryggan. Strax till vänster pm badstegen ser
du kortsidan av ett av två fyrkantsprofiler som går in under plattorna och som skruvats fast med de fyra genomgående skrivförbanden på varje sida. Detta för att slippa ytterligare ett stag på undersidan. Balkarna med skruvförband ligger intill fäastena för de ordinarie stagen.
Allt för att få det så rent som möjligt på bryggan.
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Förlänga badbryggan på Fjord 900

Inlägg av fjord900 »

Hej, tiden går, men här kommer till slut bilder på bryggan från i somras....
image.jpeg
På sidan om trallen på den ursprungliga badbryggan ser ni de rostfria plattjärnen som bultarna till förlängningen sitter fäst med.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fjord900Gbg
Inlägg: 31
Blev medlem: 18 jan 2015, 13:25
Ort: Tjörn

Re: Förlänga badbryggan på Fjord 900

Inlägg av Fjord900Gbg »

Ser riktigt bra ut!
Fjord 900 88- 2x kad42
Makro
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Re: Förlänga badbryggan på Fjord 900

Inlägg av Makro »

Vår Fjord 900 har också en förlängd badbrygga som någon tidigare ägare har gjort eller låtit tillverka. Är det någon här som känner till den?
Senaste åren har båten haft Fjällbacka som hemmahamn och tidigare i Göteborgstrakten tror jag.
20180908_131637.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Förlänga badbryggan på Fjord 900

Inlägg av Lars Lundbladh »

Är infästningen av original badbrygga förstärkt?

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Makro
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Re: Förlänga badbryggan på Fjord 900

Inlägg av Makro »

Ja du, det var en bra fråga, lite därför jag efterlyser info om båten/ badbryggan? Jag får kolla ordentligt när jag tar upp i höst och se hur det ser ut. Förvisso har det hållit ihop under hittills under åren men man ska nog inte stå fler vuxna på badbryggan än vad som får plats på originalet för att vara på den säkra sidan.
Men jag återkommer med lite bilder underifrån vid torrsättningen.
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Förlänga badbryggan på Fjord 900

Inlägg av Lars Lundbladh »

Original bryggan är skruvad med plåtskruv och har ett eller flera rostfria stag på undersidan. På min båt har man flyttat ut stagen eftersom den är konverterad från två motorer till en. Dess är dock inte original. Hur ser det ut på era båtar?

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
TomasR
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 aug 2012, 15:43
Ort: Stockholm

Re: Förlänga badbryggan på Fjord 900

Inlägg av TomasR »

Min båt har dubbelmontage original, där sitter det bara ett stag i mitten av båten.
Man märker att bryggan lutar lite utåt på ankarboxens avstånd mot aktern vid hög belastning, t.ex tre fullvuxna herrar.
Har även varit ombord på ombyggda 900a med singelmontage, då har det varit 2 stag under badbryggan, den känns oftare mycket mer stabil än min med bara ett stag.
Har också märkt att med tiden jag haft båten så har silikonet mellan ankarboxen på bryggan och aktern fått en glipa som inte fanns när jag köpte den. Det tror jag är en kombo av silikonet som torkat en del i solen men också att bryggan kanske tänjt sig lite utåt.
Vid tillfälle så tänkte jag gå montera av den och sika alla skruvarna i badbryggan igen och då funderar jag också på att om man kanske ska sätta några fler stag under den, kanske går att sätta 3 st om man har dubbelmontage, för att undvika problem i framtiden, vad tror ni?

Ps. skulle också vilja ha en lite större badbrygga...men det är lite utanför vad jag klarar av själv när man ser de som har gjort det på forumet, det är en hel del jobb och kräver lite kunskap som går över mina :-)
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
Makro
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Re: Förlänga badbryggan på Fjord 900

Inlägg av Makro »

Då var skutan på land och jag passade på att ta en bild på undersidan av badbryggan.
Här sitter det tre stag och där kanten är skruvad mot skrovet sitter även förstärkningar av rostfri plåt mellan plasten och skruvskallen.
På sidorna sitter det skruv med sexkantskalle, ska kolla om de är genomgående.

Men jag är fortfarande nyfiken på att få reda på vem som gjort badbryggan, så hör av er om ni kan känna till någon tidigare ägare av vår båt :D
20181002_095225.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
Skriv svar