Förlänga badbryggan på Fjord 900

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Förlänga badbryggan på Fjord 900

Inlägg av fjord900 »

Hej!

För att få båten riktigt perfekt för oss har jag börjat skissa och tagit in förslag på en förlängning av badbryggan. Min ide´är att hänga på en rostfri/teak brygga på den befintliga och som bygger ytterligare 30-40 cm på längden och har ungefär samma bredd som den befintliga.
Är det någon som gjort något liknande projekt och har bra erfarenheter att dela?

/Thomas
Fjord900Gbg
Inlägg: 31
Blev medlem: 18 jan 2015, 13:25
Ort: Tjörn

Re: Förlänga badbryggan på Fjord 900

Inlägg av Fjord900Gbg »

Har haft funderingar på detta med!
Tycker min ligger lite lågt tänker om man förlänger då hamnar den nog under vatten

Fredrik
Fjord 900 88- 2x kad42
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Förlänga badbryggan på Fjord 900

Inlägg av fjord900 »

Jag misstänker att du har dubbla 41:or?
En av fördelarna med singelmontage är att badbryggan hamnar ganska högt.
Jag räknar med att påbyggnaden inte "tar i" vattnet ens vid den kritiska planingspunkt.
Men den risken bidrar till att en Rf rörkonstruktion med tvärsgående plank är mest intressant.

Man vill ju inte ha ett gigantiskt trimplan baktill :-)
Fjord900Gbg
Inlägg: 31
Blev medlem: 18 jan 2015, 13:25
Ort: Tjörn

Re: Förlänga badbryggan på Fjord 900

Inlägg av Fjord900Gbg »

Dubbla 42 men det är nog nästan samma vikt som 41or

Liger en 900i min hamn med dubbla 41 tror jag där har dom plastat en ny längre över den gamla.
Fjord 900 88- 2x kad42
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Förlänga badbryggan på Fjord 900

Inlägg av fjord900 »

Aha!

Det skulle vara spännande med en bild på den konstruktionen, om du inte känner att
båtgrannarna skulle blänga konstigt på dig om du börjar plåta deras badbryggor :wink:
ChrilleS
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 maj 2013, 22:23

Re: Förlänga badbryggan på Fjord 900

Inlägg av ChrilleS »

Hej,

Jag har förlängt min badbrygga på min Fjord 900.
Som en del andra har jag 2 x 41or och ligger sålunda lite lågt i vattnet i aktern, en ren förlängning av badbryggan hade inneburit att den del av badbryggan som är längst akterut hade legat under vatten ytan när ett par vuxna står på den.

Dessutom ville jag inte få så mycket mer vikt akterut, så jag demonterade orginalbadbryggan och fulformade på den ca 10 cm på höjden och ca 30 cm på djupet så som jag ville att den nya badbryggan skulle bli.

Sen plastade jag en form på detta, så den nya badbryggan ser ut som att den gamla finns kvar under(har kvar formen och orginalbadbryggan).
Ytan på den nya badbryggan gjorde jag slät förutom 1 hål liknande orginal för åtkomst av drev ovanifrån och 2 nedsänkningar för dävertar som jag håller på och passar in nu.
På den släta ytan har jag sedan vakuumlimmat teak.

Jag har bilder på hur jag gjorde och på hur slutresultatet blev men vet var jag ska lägga dem för att ni ska kunna se dem.

Mvh
Christer

(Båten heter Mexina)
ChrilleS
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 maj 2013, 22:23

Re: Förlänga badbryggan på Fjord 900

Inlägg av ChrilleS »

Hej igen,

Det blev visst lite fel på den sista meningen i mitt förra inlägg.
Jag vet inte var jag ska lägga upp bilder för att ni ska kunna se dem!!

Mvh
Christer

"Mexina"
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Förlänga badbryggan på Fjord 900

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Det är bara betalande medlemmar som kan lägga upp bilder i vårt Forum.
Övriga kan länka in bilder från andra hemsidor tex Google + genom att använda funktionen img här ovan lägg in url länken mellan img och /img.
Kopiera först länken och lägg den sedan mellan Bild
Se bilen nedan som är länkad från Google +

Bild

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Fjord900Gbg
Inlägg: 31
Blev medlem: 18 jan 2015, 13:25
Ort: Tjörn

Re: Förlänga badbryggan på Fjord 900

Inlägg av Fjord900Gbg »

Vill gärna se bilder på den badbryggan

På min båt om man står 2 100kg gubbar på bryggan sä är vattnet nästan över bakre kanten på bryggan.Hur blir detta när man flyttar ut häven ännu längre vill inte få in vatten bakvägen in i motorerna. Eller så blir det å banta :D
Fjord 900 88- 2x kad42
ChrilleS
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 maj 2013, 22:23

Re: Förlänga badbryggan på Fjord 900

Inlägg av ChrilleS »

Vatten in i motorerna är det nog inte så stor risk för, men ett problem är att bussningen för styrhjälmen hamnar under vattenytan och är den sliten/dåligt med fett i skulle det kunna komma in vatten den vägen.

När jag testade hur mycket jag kunde förlänga badbryggan och vilken höjd den behövde ha för att inte fungera som "trimplan" filmade jag aktern under ett antal ggr när jag gick upp i planing med en pinne fastklämd på badbryggan för att simulera den nya badbryggan.

För båtar med singelmontage kan man nog förlänga badbryggan utan att höja den, då dessa båtar ligger 10-15cm högre i aktern än båtar med dubbelmontage.

Jag fick göra ett indrag för ankaret i badbryggan trots min höjning av badbryggan( det hänger ned lite under badbryggan).
När jag går upp i planing har jag nu ca 10cm tillgodo innan ankaret tar i vattnet.

Vid något tillfälle var styrbord trimplan något nerfällt när jag gick upp i planing (har ju tyvärr inte trimindikering på dessa) varvid ankaret kom ner i vattnet och blev som en plog och en enorm plym av vatten kom upp bakom båten(barnen jublade :D ).

Kommer att lägga upp bilder på en "bildsajt" på badbryggan och andra jobb jag gjort på båten.

Det kanske är min båt som omtalas tidigare i tråden, i min hamn ligger det också en till Fjord 900 (med svart kapell). :)

//Christer
ChrilleS
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 maj 2013, 22:23

Re: Förlänga badbryggan på Fjord 900

Inlägg av ChrilleS »

Länk till mitt album om förlängning av badbrygga.
https://flic.kr/s/aHskbA6TL5

//Christer
Fjord900Gbg
Inlägg: 31
Blev medlem: 18 jan 2015, 13:25
Ort: Tjörn

Re: Förlänga badbryggan på Fjord 900

Inlägg av Fjord900Gbg »

Otroligt tittar på dina bilder nu å känner igen bryggan från fjorden i hamnen
Det är min med svart kappel som ligger näst längst ut på nästa brygga :D

Hoppas ses där nere en dag
Fredrik
Fjord 900 88- 2x kad42
ChrilleS
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 maj 2013, 22:23

Re: Förlänga badbryggan på Fjord 900

Inlägg av ChrilleS »

Fredrik, vi ses nog nere i hamnen någon dag.

Till trådskaparen kan jag bara säga en sak, har du möjlighet att på något sätt förlänga badbryggan "GÖR DET" du kommer inte ångra det.
Barnen tycker den är toppen, o nu kan man ju till och med sitta där o ta en kopp kaffe!

Jag har sett en likadan båt men den hade dubbla 31or som hade förlängt orginalbadbryggan.
Det såg ut som han hade kapat av den och lagt i en bit.
Jobbet såg bra ut men den såg i mitt tycke lite tunn ut, och på min båt hade det inte funkat att göra så.

Jag hade ursprungligen tänk plasta upp en helt ny badbryggemodul så den hade liknat Fjord 975 Dolphin, men det hade inneburit betydligt mer jobb och jag hade aldrig kunnat motivera det rent ekonomiskt.
Som det är nu kan jag återställa båten till orginalskick om jag vill (iallafal vad det gäller badbryggan).

Min badbrygga är ganska styv men jag har ändå förstärkt den med rostfria byglar i pulpit material på ytterkanterna..
Jag såg redan på orginalbadbryggan att den sviktade i ytterkant när jag tog upp ankaret.
Lite av detta beror på att mitt ankarspel sitter inne i motorrummet och linan går nästan parallellt med badbryggan så det blir ganska stor last på badbryggan när ankaret ska upp.

//Christer
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Förlänga badbryggan på Fjord 900

Inlägg av fjord900 »

Tack för bra input och fina bilder Chrille!

Jo, förlängning av badbryggan är ett projekt som engagerar hela "ledningsgruppen" hemmavid .

Särskilt som det en av få grejer som skiljer våra båtar från motsvarande båtar av dagens produktion. Men då det skiljer omkring en miljon prismässigt kan jag nog tänka mig att lägga lite pengar på att få till en större och snygg konstruktion på min Dolphin. Din ide om att plasta till en helt ny brygga på den nuvarandes koncep är något som också tagit med i funderingarna. Nu har jag inte riktigt lyckats hitta någon båtplastare i mina krokar av Sverige. Och som boende i lägenhet är plastningsutrymmena begränsade. (Även om vi har två badrum) :wink:
Däremot så har jag en firma som gör RF-jobb åt mig och som skall kolla på båtens brygga senare i sommar, och se hur man lösa det både hållbart och snitsigt. Vi får se om man kan dela bilder på resultatet redan denna säsong, eller om de väljer att jobba i vinter.

/Thomas
ChrilleS
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 maj 2013, 22:23

Re: Förlänga badbryggan på Fjord 900

Inlägg av ChrilleS »

Tack Thomas,

Roligt att kunna bidra med lite input.

Som du kanske såg på bilderna är det 2 urtag i badbryggan, där kommer mina fällbara dävertar i 60mm rostfria rör typ "båtsystem" fällas ner när de inte används och göra badbryggan slät.
Den övre delen på däverten kommer då att vara i vattnet och samtidigt fungera som badstege.
Jag har passat in dem men det återstår att polera upp dem, jag lägger till dem i albumet när det är klart.

//Christer
Skriv svar