Fjord 630

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Seaview2
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 jun 2015, 07:08

Fjord 630

Inlägg av Seaview2 »

Jag har köpt en trevlig och rymlig DC årsmodell 1990 som heter KMV 2100 och kallas inom parentes Fjord 630 SP, tillverkad i Norge. Men jag hittar ingen info på nätet om Fjord 630 SP, ej heller i detta nobla klubbforum, som passar in på den aktuella båten. Är det någon som kan reda ut begreppen för mig så vore jag tacksam. Är det en Fjord jag har köpt eller är det en piratkopia. Har KMV-fabrikken tillverkat Fjordar på licens möjligen?
TomasR
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 aug 2012, 15:43
Ort: Stockholm

Re: Fjord 630

Inlägg av TomasR »

Hej Seaview!

Kul att du köpt en fin kvalitetsbåt och att du även är med här i forumet!

Däremot genom din fråga om Fjord eller KMV så hamnar du i en av de röriga perioderna i Fjords historia :D

Efter att ha läst och gått igenom en hel del båttidningar genom åren så har jag 2 teorier om just denna båten.

Första teorin är att Fjord och KMV delade utvecklingskostnader (för att kunna få ner kostnaderna och kunna konkurrera med USA båtarna) och därmed lät Eivind Amble rita ett skrov som tillverkades av två olika märken.

Den andra teorin är att Fjord "hyrde" ut sitt välrenommerade varumärke för att lättare kunna sälja båtar i Europa för andra norska båtmärken och samtidigt öka sitt eget produktutbud genom att ta in andras båtar i sitt sortiment. Detta skedde då i början av 90-talet när Fjord sökte nya lösningar för överlevnad.

Jag har inget helt 100%igt säkert svar på detta men jag lutar mest åt teori nr 2 efter mina efterforskningar.

Detta genom att jag även har hittat samarbete med Viksund varvet i Norge som sålde en båt i Europa under Fjords flagga och även ett italiensk varv som tillverkade båtar både i sitt eget och i Fjords namn.

Nedan är några anteckningar jag har angående denna båtmodell.

1989 nr 3 i Båtmagasinet (norsk båttidning)
KMV 2100 presenteras som nyhet första gången (vad jag har hittat) i ett reportage från båtmässan i Dusseldorf.
Konstruerad av Eivind Amble.
Speciellt framtagen enligt pressen för europiska marknaden för trailerbara båtar med max vikt 1600 kg, som speciellt tyskarna vill ha.
Patenterad ny kapellösning där kapellet träs in i rutramen.


1989 nr 5 i Vi båtägare (Sverige)
KMV 2100 presenterar en ny linje Amble skrov. På Göteborgsmässan premiärvisades varvets nya 21 fotare, KMV 2100.
Skrovet skall tåla motorer upp till 50 knop.

1990 nr 11 Vi båtägare (Sverige)
Finns en Notis om KMV 2500 (ej 2100) som det nämns säljs i två namn i Sverige, KMV och Fjord där KMV tillverkar båtarna.

I Veritas Certifierings lista kan man se nedan båtmodeller certfierade under KMV boats:
KMV 2100
Från 1990-02-01

KMV 2100/Fjord 630 SP
1991-12-01

Och det finns ingen Fjord 630 SP i Veritas register registerad under tillverkare Fjord.

Det visar således att från 1991 i Veritas lista så kan båten säljas både som KMV 2100 och Fjord 630 SP, men tillverkas av KMV.

KMV är en mycket välrenommerad båttillverkare som startade 1959 och heter egentligen "Kristiansands Mekaniska Verksted AS" och har alltid gjort mycket fina båtar med hög kvalite!

Däremot så är det lite skumt att den presenterades redan våren 1989 och inte finns på Veritas certlista förrän 1990.
Det ser jag som lite konstigt….men det hände mycket i Skandinaviska båtmarknaden på den tiden :)

KMV 2100/Fjord 630 SP har jag bara sett en design på, men däremot storasyster (2300) som kom tidigare (hösten 1988) har jag sett 2 olika designer på. Den tidigare hade högre framruta med svart list ovanpå (mer lik Fjords på slutet 80 talet) och mer rakare. Den senare designen på 2300 är mer lik 2100, men aluminiumlist och väld. samt lägre framruta än den tidigare designen.

Så min bästa gissning efter mina arkivforskningar är att båten tillverkades av KMV och såldes även som Fjord.

En tredje teori som vissa har skrivit på forum är att Fjord köpte KMV men det har jag inte hittat några belägg på och framförallt är jag tveksam till den teorin eftersom KVM annonserade i eget namn om sina båtmodeller 2100 och 2300 fram till slutet av 1992 i olika tidningar.

Hoppas att informationen kan vara till någon glädje. Oavsett så har du en fin och bra kvalitetsbåt och alla båtar som sålts som Fjord är välkomna i Fjordklubben :-)

Den som jag kan tänka mig bäst kan svara på detta är Eivind Amble, så vi kanske kan hoppas att han dyker upp här och kan bekräfta och dementera mina teorier, men jag tror som sagt att han fick uppdraget att rita skrovet från KMV 8)

Ps.
1987 i nr 12 Vi båtägare (Sverige)
Storebror KMV 2300 nämns som nyhet Vi Båtägare i reportage från den flytande båtmässan i Oslo under hösten, således 2 år tidigare än 2100, även denna ritad av Eivind Amble.
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
Seaview2
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 jun 2015, 07:08

Re: Fjord 630

Inlägg av Seaview2 »

Tack Tomas, för din utförliga redogörelse och hypoteser om KMV 2100. Jätteintressant läsning för mig!
Jag är väldigt nöjd med båten. Närmast söker jag efter en kapelltillverkare som kan leverera ett nytt kapell efter den patenterade kapellösningen där kapellet träs in i rutramen. Vet du något om detta? Tillverkades dessa kapell i Norge eller i Tyskland? Båten jag har gick ursprungligen till en ägare i Tyskland. Jag har historiken dokumenterad med ägarhandlingarna i original.
Allt gott!
Seaview2
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Fjord 630

Inlägg av Lars Lundbladh »

Lite mer info om KMV 2100 finns att läsa här
http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/ ... yachts-210

Alf Hansen som har många mallar till Fjordbåtarna verkar inte ha kapell till Fjord 630 eller KMV Kapell.
Skadar inte att höra med deras representant Cover Up om de möjligen har något kapell.
http://www.coverup.se/#about
http://malarkiv.alfhansen.no/

Helly Hansen Protection kan ha mallar till din båt:
http://www.hansenprotection.no/marine/kalesjer/

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
cepe
Inlägg: 181
Blev medlem: 18 okt 2003, 08:59
Ort: Norway
Kontakt:

Re: Fjord 630

Inlägg av cepe »

KMV? KMV høres ut som Kristiansand Mekaniske Versted som produserte With-båter i mange år.
KMV har ikke produsert Fjords båte så vidt jeg vet.

Kom med et bilde så får vi se.
cepe
Inlägg: 181
Blev medlem: 18 okt 2003, 08:59
Ort: Norway
Kontakt:

Re: Fjord 630

Inlägg av cepe »

Seaview2
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 jun 2015, 07:08

Re: Fjord 630

Inlägg av Seaview2 »

Hej!
Jag har hittat en kapelltillverkare i Norge med tidigare erfarenhet av KMV 2100. Han har tillverkat ett mycket välgjort nytt kapell åt mig. För den som är intresserad, kontakta:

Öyvind Lahr
Vollevegen 28
4647 Brennåsen
Norge
tel: +4738181116, eller mobil +4790760643
mejl: olahr46@gmail.com
TomasR
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 aug 2012, 15:43
Ort: Stockholm

Re: Fjord 630

Inlägg av TomasR »

Hej igen.

Vad kul att det gick bra att hitta ett nytt kapell!

Sen tänkte jag också återkomma här med lite mer info eftersom jag äntligen hittat en bild på båten så som den såg ut när den såldes som Fjord.
Min teori nr 2 enligt ovan är jag nu 99% säker på, dvs att det är KMVs båt och tillverkades av KMV och konstruerades av Eivind Amble, men såldes även som Fjord i andra länder (i Norge osäker om den såldes i båda namnen).
Fjord 630 SP.jpg
(klicka på bilden för större format)

I den svenska tidningen Båtnytt nr 8-1990 är det ett test där Fjord 630 SP är med som en av 4 båtar, temat är "Nytt - Begagnat, Norge mot USA".
De 4 båtarna som testas är; Fjord 630 SP, Fjord 21 Weekender och Bayliner 2255 Ciera, Bayliner 2150 Ciera Sunbridge.

Citat från testets sammanfattning bekräftar att det är samma båt: "Båten är för övrigt identisk med KMV 2100"
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
Skriv svar