Fjord 900 Dolphin uppgradering av durkar i sittbrunnen

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

ChrilleS
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 maj 2013, 22:23

Fjord 900 Dolphin uppgradering av durkar i sittbrunnen

Inlägg av ChrilleS »

Min Fjord 900 Dolphin var i behov av lite fix av durkar i sittbrunnen, så jag tänkte att en liten tråd om detta kanske kan inspirera andra att visa sina olika varianter av detta i denna tråd.
Jag försöker själv alltid hitta bilder när jag ska göra något jobb så man slipper göra jobb i onödan.
Har ni bilder som ni vill dela med er av, varianter av durkar i sittbrunnen lägg gärna in dem i tråden "bilder säger mer än tusen ord".

Som sagt durkarna i sittbrunnen hade liksom gjort sitt och jag var inte riktigt nöjd med svikten som fanns i durkarna över motorerna och ett skumt ljud när man gick på durken utanför nedgången till ruffen.

Jag tog helt enkelt bort alla plywoodbitar i sittbrunnen, delarna på u-soffan och vid nedgången till ruffen samt vid förarplatsen.
De var limmade i kanterna och under med strängar av lim typ "SIKAFLEX"(Vet inte vilket fabrikat man använde när man gjorde det)

Upptäckte då att man varit lite slarvig när man plastade just sektionen vid nedgången till ruffen.
Det som troligen har hänt är att när man la distansmaterialet fick man en lokal överhettning av plasten när den härdade som smälte och krympte distansmaterialet (rut-skuren divinycell).
Jag fick laga detta då laminatet inte längre satt fast i distansmaterialet (Överlag är båten är faktiskt ganska bra plastad, finns dock flera ställen att kolla noga på).

Nya luckor plastades upp som ersättning för de jag hade rivit ut, som jag sedan la massiv teak på.
Nedhyvlad massiv teak lades sedan på ytorna vid nedgången till ruffen och på delar på u-soffan.
PÅ förarplatsen utökade jag ytan som täcks av massiv teak.

Sittbänken på babord sida hade vi redan gjort om med en lös dyna så att den går att använda som avställning.
En ny variant på bord gjordes för att man ska kunna öppna en av motorluckorna utan att ta bort bordet.
Dock ska en av kopparna för bordsstativet bytas ut, de ska även försänkas och en plugg tillverkas för den kopp som inte används(Akta tårna!).

Länk till album durkar i sittbrunn:
https://flic.kr/s/aHskdgXvDf

//Christer
TomasR
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 aug 2012, 15:43
Ort: Stockholm

Re: Fjord 900 Dolphin uppgradering av durkar i sittbrunnen

Inlägg av TomasR »

Hej Christer!

Kan inte annat än säga att du har gjort ett gediget jobb! Mäkta imponerad måste jag säga!
För mig var det intressant att det finns distansmaterial i ytan framför dörren ner till kabyssen från sittbrunnen. Det gör det isåfall möjligt att i midcabinen sätta t.ex trälister för att som i min båt hålla upp skrovbeklädnaden som har tappat limfästet mot taket (dvs undersidan av den ytan) eller att göra en skiva att klä in och sedan skruva fast.
Väggarna som är släta har det inte släppt någonting men i taket där det inte är skivor har det börjat släppt på vissa ställen.

Mycket intressant information!

Och håller med, bilder säger mycket!
Tack för du delade med dig, det blev riktigt snyggt!

ps. Jag fick riva upp min teakdurk just i ytan innan nedgången och under den tvärställda soffdelen (som du gjort i teak) pga läckage från en ruta på den sidan som läckte in vatten som rann ner där. Och det är enda stället vatten kan fastna i 900an, för den inte kan rinna bakåt pga skivan mot "wetbaren" (drickastället) så det kröp ner under teaken och möglade.

Nu har jag inte lagt nån ny där för jag tänker vara helt säker på att jag får rutorna täta innan :D
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Fjord 900 Dolphin uppgradering av durkar i sittbrunnen

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej Christer,

Snyggt plast jobb som vanligt.
Vilken vikt har luckorna klarar gasdämparna vikten ?
Jag funderar på att montera elhissar till mina luckor men det får bli nästa år. Kanske plastning är värt besväret ?

Det kommer snart bilder på Flexiteak som jag lägger på C-soffan. Just nu spacklar jag efter föregående ägares synder att bryta bort plywood med stämjärn = gelocat skador.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Fjord900Gbg
Inlägg: 31
Blev medlem: 18 jan 2015, 13:25
Ort: Tjörn

Re: Fjord 900 Dolphin uppgradering av durkar i sittbrunnen

Inlägg av Fjord900Gbg »

Riktigt snyggt Christer
Fjord 900 88- 2x kad42
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Fjord 900 Dolphin uppgradering av durkar i sittbrunnen

Inlägg av fjord900 »

Ja j-vlar!...

Det får mina soffbitar i durkplywood som ligger och härdar efter 2-komp lack att framstå som rena EPA-jobbet.
Hatten av Christer.
(Du tar inte emot beställningar av plastade luckor över vintern? PM:a isf)

/Thomas
ChrilleS
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 maj 2013, 22:23

Re: Fjord 900 Dolphin uppgradering av durkar i sittbrunnen

Inlägg av ChrilleS »

Luckorna blev egentligen lite tyngre än nödvändigt, jag gjorde inte någon beräkning på laminattjocklek (jag höftade lite,de hade kunnat vara betydligt lättare eftersom jag la massiv teak på) då det var mina egna luckor och de skulle klara punktlast även om jag hade lagt flexiteak utan att trycka ihop kärnan av Inotan som är av lägre densitet.

Jag kan kolla men jag tror att jag gjorde dem (gelcoat +3mm laminat +Inotan +3mm laminat).

Jag har även monterat 50mm motorrumsisolering på dem.

När jag gjorde luckorna gjorde jag en beräkning för gasfjädrarna (samma placering och längd som original) och snålade lite, så jag letade upp längd och nödvändig kraft på Biltema kommer inte ihåg nu till vilken bil det var till.
De är dock betydligt kraftigare än original gasfjädrar.

Om det var värt det, ja det tycker jag eftersom jag har gjort det i egen regi men man kan nog inte motivera kostnaden om man ska lämna bort hela jobbet.
Får se om jag lägger upp en material/kostnad spec på detta jobb kontra att göra luckor av färdig plywood.

//Christer
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Fjord 900 Dolphin uppgradering av durkar i sittbrunnen

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej igen,

Har du gjort pluggarna i fromplyfa ? hur gjorde du men radie mot botten och sidor ?

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
ChrilleS
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 maj 2013, 22:23

Re: Fjord 900 Dolphin uppgradering av durkar i sittbrunnen

Inlägg av ChrilleS »

Hej igen,

Javisst gjorde jag formarna av formplywood, det fungerar eftersom ytan skulle beläggas med teak(ytan på formplywood är ju inte helt slät).
Formplywooden är skruvad på ett plant arbetsbord.

För att forma upp kanter med avrundning fräste jag först en list (bra material är att föredra) med hålkärlsfräs ~8-15mm hög och ~60mm bred så att den mot formplywooden går ut i intet och avslutas upp med en liten rak kant.
Höjden på listen är beroende på vilken radie på fräsen man väljer det räcker med 3-4mm rak yta ovanför hålkärlet.
Bredden är beroende på vad man tänker skruva ovanpå den.

Denna list kan man antingen lacka med epoxi eller klä med packtejp innan man skruvar den mot formplywooden (packtejp kan släppa lite och bli veck på när man sen lägger gelcoat i formen som man får bättra på den färdiga detaljen).

Ovanpå denna list skruvas sedan en träregel som kläs med formplywood mot den färdiga detaljen, den tar vid där raka kanten på hålkärlslisten avslutas (enklare att passa in när man har en rak kant att fortsätta bygga på).

Denna metod fungerar när man ska göra enstaka form och inte vill lägga ner tid på en plugg.
Sen är det bara och vaxa ordentligt och lite släppmedel så är man redo att börja göra detaljen.

Packtejp fungerar bra till enklare formjobb, det tar dock lte tid att lära sig att undvika att den krullar eller viker sig när man börjar lägga gelcoat och de första lagret plast o matta.
Ska man ha en riktigt fin och plan yta går det alldeles utmärkt att plasta på en glasskiva, gör man laminatet tunt kan man ta bort den från glasskivan och forma den och sen fortsätta plasta på den när man använt den som form( ytan som var mot glasskivan blir den färdiga ytan på detaljen man ska tillverka.

Kändes som att det var lite svårt att förklara, får se om jag lägger till en liten skiss i bildmappen.

//Christer
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Fjord 900 Dolphin uppgradering av durkar i sittbrunnen

Inlägg av Lars Lundbladh »

Tack för förtydligandet jag är med på din beskrivning. Enkel metod att göra formen också. Man kan kanske spackla med lättalipat spackel för att jämna till innan gelcoaten läggs. Plexi eller annan plastskivan borde också fungera helst PP så släpper det lättare.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Peterwärmare
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 apr 2016, 21:31

Re: Fjord 900 Dolphin uppgradering av durkar i sittbrunnen

Inlägg av Peterwärmare »

Hej. Äger en 900 dolphin sen en säsong bakåt och har en fråga om durkarna. Tänkte göra nya till nästa säsong framför nergången till ruffen samt vid förarplatsen. Men tänkte göra klart de nya innan jag bryter loss de gamla.(vet inte om jag hinner klart till säsongstart) är det någon som vet tjockleken på dessa?
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Fjord 900 Dolphin uppgradering av durkar i sittbrunnen

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

5-6 mm fungerar bra.
5 mm flexiteek eller 6 mm durkplywood.
Jag har lagt flexittek under dynorna i u-soffan.
Funderar själv på durkplywwod eller flexiteek framför ruffdörren.
Eftersom jag tror alla 900 har fuktproblem på durken in till ruffen kan flexiteek vara ett alternativ.
Nackdelen är att det då kommer att vara olika material, kanske inte så snyggt? Hur ni andra har löst detta i era båtar?

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Peterwärmare
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 apr 2016, 21:31

Re: Fjord 900 Dolphin uppgradering av durkar i sittbrunnen

Inlägg av Peterwärmare »

Ok tack för hjälpen. Hade just ett läkage där i sommar och upptäckte att vattnet tog vägen in i midcabin. Så tänkte rätta till det och samtidigt få fina durkar. Blir nog plywood så det blir samma färg.
En annan sak när vi ändå är igång. Ytan bakom vindrutan är lite tråkig på vår båt. Somen bleker och torkar materialet så att det är lite sprickor och flammigt. Några tips på vad man gör med den ytan?
Fjord900Gbg
Inlägg: 31
Blev medlem: 18 jan 2015, 13:25
Ort: Tjörn

Re: Fjord 900 Dolphin uppgradering av durkar i sittbrunnen

Inlägg av Fjord900Gbg »

Jag målade min ytan mellan ruta å instrument.nu 4 år senare börjar det komma lite sprickor igen. Kommer inte ihåg va det va för sorts färg men målade med en mörkare grå för att det inte skulle blända
Fjord 900 88- 2x kad42
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Fjord 900 Dolphin uppgradering av durkar i sittbrunnen

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej

Kolla med Östersjökompaniet de har säkert något material som kan fungera på instrumentpanelen.

http://www.ostersjokompaniet.se/

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Fjord900Gbg
Inlägg: 31
Blev medlem: 18 jan 2015, 13:25
Ort: Tjörn

Re: Fjord 900 Dolphin uppgradering av durkar i sittbrunnen

Inlägg av Fjord900Gbg »

Utanför tråden men jag håller på att klä om midcabinen samt täta mot tanken där även min inte va helt tät. Såg att östersjökompaniet sålde skrovbeklädnad med dubbelhäftande.har vi medlemsrabbat där?
Fjord 900 88- 2x kad42
Skriv svar