Ersätta Wallas spis Fjord 900

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Thomas Dore
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 aug 2014, 21:07
Ort: Kärna /Bohuslän

Ersätta Wallas spis Fjord 900

Inlägg av Thomas Dore »

Vinterns uppgift blir att ersätta den långsamma wallas spisen. Enda och absolut enda fördelen är sluten låga. Spisen startar enkelt och brinner fint men några 1000 W är det ju inte. Ni som slängt ut skrotet, vad har ni valt? Gasol eller Sprit. Mitt första val är gasol, mest för det kommer innebära mer jobb och det ser jag bara som positivt. Har inte bestämt var jag skall ha flaskan men det lutar åt en skottmonterad gasolbox under BB stol.

Vore kul att se några redan färdiga förslag.

/Thomas
Fjord 900

Name: Eliza
Port: Cow Bay Harbour
Stefan H
Inlägg: 36
Blev medlem: 31 jul 2010, 13:02
Ort: Uddevalla

Re: Ersätta Wallas spis Fjord 900

Inlägg av Stefan H »

Hej Thomas!

Hur gick det med ditt projekt? Står nämligen själv nu med samma vinterprojekt att byta till gasol, har du några tips?

/Stefan
// Fjord 900 Dolphin "Doris"
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Ersätta Wallas spis Fjord 900

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej

Själv monterade jag ett A200 Origo spritkök i vår 900. Tycker det fungerar riktigt bra.
Origo A200.JPG
/Lars
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Stefan H
Inlägg: 36
Blev medlem: 31 jul 2010, 13:02
Ort: Uddevalla

Re: Ersätta Wallas spis Fjord 900

Inlägg av Stefan H »

Snyggt Lars!

Men hur gjorde du med ventilationshålen i bakkant?? Om du hade sådana vill säga.
// Fjord 900 Dolphin "Doris"
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Ersätta Wallas spis Fjord 900

Inlägg av Lars Lundbladh »

Återkommer med fler bilder.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Thomas Dore
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 aug 2014, 21:07
Ort: Kärna /Bohuslän

Re: Ersätta Wallas spis Fjord 900

Inlägg av Thomas Dore »

Hej Stefan,

Valde gasolspis från SMEV. Monterade gasolskåp från Båtaccenten på babord sida. Jag har inte sido soffa utan enkel stol på Bb sida men vet även de som monterat likanande gasolskåp under soffan. Enkel dragning av gasolslang/rör. Korta avstånd från gasolskåp till skrovsida för vent/dränering. Monterat gasol larm under gasolskåp. Spisen passar med lite modifikationer. Jag tog bort ventilations ringarna i bänkskivan helt och valde en täckskiva. Det funkar att svarva ner dessa lite och låta spisen ligga helt mot kanten på bänkskivan. Valde SMEV då fördelem med flush montering och glaslock ger lite extra avställningsyta. Gasol eller inte är ständiga diskussioner men har alltid haft gasol. Lite dyrare installation och lite mer att hålla reda på men ren förbränning. Monterade fjärrbrytare och läckage testare. Spisen har el tändning, använder befintlig från Wallas spisen.

/Thomas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fjord 900

Name: Eliza
Port: Cow Bay Harbour
Birdie
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 jul 2016, 19:02

Re: Ersätta Wallas spis Fjord 900

Inlägg av Birdie »

Snyggt Thomas!

Har du bild på hur spisen ser ut monterad också?

/Joacke
Fjord 900 Dolphin -88 VP KAD 44 -01
Stefan H
Inlägg: 36
Blev medlem: 31 jul 2010, 13:02
Ort: Uddevalla

Re: Ersätta Wallas spis Fjord 900

Inlägg av Stefan H »

Snyggt!

Tänker härma detta! Hoppas det är ok? Men skåpet hamnar i en täckpanel i midkabinen, har du flyttat ner den eller kapat ur för skåpet? Har redan innan skaffat en kombinerad spis med diskho. Sen har nån tidigare ägare kapat friskt i köksbänken så nu har jag fått hem ett löst perstorplaminat som ska limmas dit ovanpå den gamla.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
// Fjord 900 Dolphin "Doris"
Thomas Dore
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 aug 2014, 21:07
Ort: Kärna /Bohuslän

Re: Ersätta Wallas spis Fjord 900

Inlägg av Thomas Dore »

Hej Stefan,
Det var en snygg spis,diskho kombo. Var har du hittat den? I midkabinen, fotändan finns en täckpanel upp under däck. Sitter med fyra skruv. Demontera den och flytta ner listerna ca 15 cm innan återmontering. Ev har du även två små paneler vertikalt på för och akterskott som du måste demontera och flytta ner också. När täckpanelen är nere har du fri tillgång för skåp,el,rör/slang dragning mm. Även genomföring för dränering till skrovgenomföring av ev gasol läckage. Skall du ha snabb-stängare tar du matningen från tidigare wallas spisen matning, syns bankom panelen.
Hela poängen med forum är ju att dela med sig av idéer, patent på tekniska lösningar i båtar finns inte i min värld. Har ev lite mer kort från installationen. Tar några kort i helgen annars och lägger upp.

/Thomas
Fjord 900

Name: Eliza
Port: Cow Bay Harbour
Thomas Dore
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 aug 2014, 21:07
Ort: Kärna /Bohuslän

Re: Ersätta Wallas spis Fjord 900

Inlägg av Thomas Dore »

Joacke,

Tar lite kort i helgen på spis installationen.

/Thomas
Fjord 900

Name: Eliza
Port: Cow Bay Harbour
Stefan H
Inlägg: 36
Blev medlem: 31 jul 2010, 13:02
Ort: Uddevalla

Re: Ersätta Wallas spis Fjord 900

Inlägg av Stefan H »

Tack, den hittade jag här https://www.dometic.com/sv-se/se , valde denna då rengöringen av spisen blir lätt.
Tycker att forumet är toppen, man får ju massa idéer å hjälp, och förhoppningsvis så kan man ge nåt tillbaka. Ser gärna fler foton! Ska oxå lägga in fler allt eftersom.

/Stefan
// Fjord 900 Dolphin "Doris"
Stefan H
Inlägg: 36
Blev medlem: 31 jul 2010, 13:02
Ort: Uddevalla

Re: Ersätta Wallas spis Fjord 900

Inlägg av Stefan H »

Så här blev det! :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
// Fjord 900 Dolphin "Doris"
Thomas Dore
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 aug 2014, 21:07
Ort: Kärna /Bohuslän

Re: Ersätta Wallas spis Fjord 900

Inlägg av Thomas Dore »

Hej Stefan

Bänkskiva var dåig framför wallas spisen så jag fräste ner och fällde in en Teak fanér. När jag byte spisen så fanns det bara separate spis och diskho med lock.Den du valt är ju riktigt fin. Bifogat kort där jag monterade brytare för gasol fjärr/snabbstängning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fjord 900

Name: Eliza
Port: Cow Bay Harbour
Stefan H
Inlägg: 36
Blev medlem: 31 jul 2010, 13:02
Ort: Uddevalla

Re: Ersätta Wallas spis Fjord 900

Inlägg av Stefan H »

Smart placering av brytaren!!
Så här ser våran bänk ut förnärvarande.... :?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
// Fjord 900 Dolphin "Doris"
Thomas Dore
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 aug 2014, 21:07
Ort: Kärna /Bohuslän

Re: Ersätta Wallas spis Fjord 900

Inlägg av Thomas Dore »

:) Får du plats med spisen innanför orginal ventilationen I bänkskivan eller skall du byta skiva? Jag har kvar teak ringarna om du skulle behöva. Bänkskivan är sådär men stort jobb att byta ut. Jag använde Wallas avgasrör skrovgenomföring till spisens dränering om man skulle koka över. Vem kan motstå båtmeck. Sticksåg och en flaska rom :)

Skottet som brytaren för fjärr/snabbstängning är det du ser baksidan av när du monterar ner skivan I midkabin.
Fjord 900

Name: Eliza
Port: Cow Bay Harbour
Skriv svar