Motorrumslukt i midcabin Fjord 900

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
ChrilleS
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 maj 2013, 22:23

Motorrumslukt i midcabin Fjord 900

Inlägg av ChrilleS »

Hej,

Tänkte att jag kunde bidra med en liten förbättringsåtgärd av Fjord 900(är säkert löst på samma sätt på fler Fjordmodeller).
Hoppas det är ok att jag skriver här trots att jag sålt vår Fjord.

Vi hade när vi köpte båten alltid en lite svag motorrumslukt/diesellukt i vår midcabin efter att man stängt av motorerna och det var varmt i motorrummet.
Speciellt när ruffluckan från sittbrunn till cabin var öppen.
Som jag har sett är det fler än jag som råkat ut för att skummet till vinylklädseln i båten vittrar sönder så här fanns ju en möjlighet att slå 2 flugor i en smäll.
Lukt och hängande klädsel skulle botas.

Jag kunde ju se skottet till midcabin när man tar bort durken över dieseltanken och det skumgummi(ser ut som motorrumsisolering) som såg ut att täta skottet mot överbyggnaden
Den såg ju ganska ok ut, en liten början till att vittra sönder var det dock.
Så det blev till att riva ned klädseln i midcabin, det var inte helt självklart hur man hade skruvat panelerna på babordsidan i midcabinen.
Sammma tätningen som jag kunde se på skottet från midcabinen mot dieseltanken var så dålig att den föll i bitar, och var bara att putta ut mot dieseltanken.
Jag hade lagt en tätande tejp runt dieseltanken för att slippa få söndervittrat skumgummi ned i mellanrummet mellan tank och skott.

Då jag inte visste hur styv båten är så vågade jag inte chansa o plasta ihop skrov och överbyggnaden, om jag hade gjort skulle jag nog plastat ihop alla skott i skrovet mot överbyggnaden.
Risk finns ju alltid att man annars får stressprickor i gelcoat och det är ju inte snyggt.

Jag kunde också se att skottet mot motorrummet inte gick ända upp i överbyggnaden ute vid skrovsidorna, det var ju den stora boven till motorumslukten.
Så jag passade in lite plywoodbitar där det saknades och tätade sedan med ca 1cm mjukfog/lim för teak/plast som jag hade liggande mellan skottet och överbyggnaden.
Passade även på att snygga till kablar o slangar från förarplats till motorrum och täta de genomföringarna i skottet mot motorrummet.

Vinylen som jag plockat ned var i bra kondition förutom skummet som ligger mellan vinyl och skrovdelarna, det gick bara att borsta bort.
Jag letade inte så länge och ville inte egentligen ha någon ny sorts vinyl i midcabin för då kände jag att då får jag nog byta resten av vinylen i båten.
5mm skum där 1 sida var självhäftande inhandlades och monterades i midcabin, sen sprejade jag kontaktlim på skum och den gamla vinylen.
Skarvarna mellan vinylbitarna täcktes med teaklister där det fanns något att skruva i.
Jag hade fått rekommendation av de som gjorde våra sittbrunnsdynor att jag skulle använda ett 3M lim(det limmet som jag använde var nog egentligen mer lämpat för att limma skum mot skum).
Så här i efterhand kan jag bara säga att det var inte riktigt rätt lim o många sprejburkar gick åt.
Idag hade jag valt ett Neoprenbaserat lim och inte på sprejburk utan i penselform som jag sedan förtunnat och sprutat med typ en färgspruta för lim.

Åtgärden resulterade i att ingen motorrumslukt kom in i midcabin längre och klädseln satt snyggt.

Bildlänk till Tätning av midcabin: https://flic.kr/s/aHskqotH7t

//Christer
Skriv svar