Är detta en gammal Fjord?

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
landkrabban
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 mar 2016, 14:17

Är detta en gammal Fjord?

Inlägg av landkrabban »

Jag är som synes helt ny på sjön, eller ska bli. Fick tag i den båten men säljaren visste inget själv. Det sitter en typskylt på skrovet att den är tillverkad av Camo Plast AS i Norge. På andra ställen har man sagt att detta är en Fjord Ali. Stämmer detta? Jag har letat igenom många bilder men den ser för "knubbig" ut där framrutan möter däck. Väldigt tacksam för all hjälp jag skulle kunna få. Den är ca 4,5 m lång. Idag sitter det en Evinrude 30hk från -90.Bild
Bild
Bild
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Är detta en gammal Fjord?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Din båt är ganska lik en Selco Selspeed men det är detaljer som inte stämmer

Camo var ett eget båtmärke som troligen inte hade med Fjord eller Ali (Alicraft) att göra.

Norsk Båthistoria:
1956: Carsten Moen i Grimstad begynner produksjon av plastbåter under navnet Carsten Moen Plastindustri etter å ha gått i lære hos Herbert Waarum. Setter Blinken-joller og passbåter i produksjon, samt Hurricane passbåter. I 1970 etableres Camo Plast AS.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
landkrabban
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 mar 2016, 14:17

Re: Är detta en gammal Fjord?

Inlägg av landkrabban »

Aha, ok.
Ja jag har läst den infon tidigare också. Jag har bara inte fått ihop om de tillverkade åt andra eller var ett eget märke. Dock så går det ju inte att hitta något på Camo Plast AS på nätet som inte har med dagens Camoplast (drivband till diverse terrängfordon) att göra.
cepe
Inlägg: 181
Blev medlem: 18 okt 2003, 08:59
Ort: Norway
Kontakt:

Re: Är detta en gammal Fjord?

Inlägg av cepe »

Camo Plast er historie for lenge side, men holdt til i Grimstad på 70-tallet.
Skriv svar