Typskylt weekender 24

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
earendel
Inlägg: 43
Blev medlem: 11 mar 2016, 11:49

Typskylt weekender 24

Inlägg av earendel »

Hej
Håller på att köpa en weekender 24. Vet någon var typskylten är placerad??

Alan
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Typskylt weekender 24

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Den skall sitta nära huvudbrytaren vid batterierna.

Lycka till med köpet, du är alltid välkommen som medlem oavsett hur det går med köpet.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
earendel
Inlägg: 43
Blev medlem: 11 mar 2016, 11:49

Re: Typskylt weekender 24

Inlägg av earendel »

Ja, det blir ett köp. Enda problen är att den ha 2 x AQ130 motorer. Kanske lite klen för denna båt.
Cruiser27
Inlägg: 87
Blev medlem: 20 feb 2012, 20:57
Ort: Ljungskile

Re: Typskylt weekender 24

Inlägg av Cruiser27 »

Om motorerna är i bra skick levererar dom ju runt 260 hk (låter skapligt för 24´), lite törstiga men stryktåliga och billiga i underhåll. Förbrukningen kan modifieras med lite förgasarmek eller ersättning typ Weber. Är det inte slutet kylsystem tar kylkanalerna i blocket stryk.

Lycka till, det är en jädrans läcker båt!
Selcruiser 27 med Hyundai S250
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Typskylt weekender 24

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej ,

Ang. 260 hk är AQ130= 130 SAE hk
Tidigare använde man den amerikanska SAE-normen eller den tyska DIN-normen vid effektangivelser. Skillnaden var att SAE mättes med enbart motorn i testbänken medan DIN tog med hjälpaggregat som generator, vattenpump, ljuddämpare och luftfilter.

AQ130 = 130 SAE hk och lite lågt vridmoment inte att jämföra med V8. Går att ganska enkelt att byta till 2x AQ151 eller AQ171 om man vill.
Förgasarbyte brukar inte ge så mycket i en båt men är Solex förgasarna dåliga kanske det kan vara värt ett försök. Weber förgasare 36/36 DCD :
http://www.misab.se/artikel.php?kid=4-1 ... 6&aid=2743

Viktigt är att hålla koll på topparna om motorn är sjövattenkyld, B20 motorn som är bas har väldigt nära mellan kylkanal och cylindervägg. Rostar den upp spricker topplockspackningarna. Jag har varit med att byta 2 omgångar motorer i en Fjord Consul. De nyrenoverade höll 2 timmar pga att vi inte hade koll på godstjockleken mot cylinderväggen när vi planade topparna, "bara" att riva motorn igen och byta till nya topplock. (inte kul)

Nu vill jag inte måla f... på väggen men det är bra att hålla dessa gamla motorer under uppsikt.

Lycka till med nya båten

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
earendel
Inlägg: 43
Blev medlem: 11 mar 2016, 11:49

Re: Typskylt weekender 24

Inlägg av earendel »

Hej och tack för alla tips. Motorerna är sötvattenkylda och verkar vara i fint skick. Såg att Timos erbjuder renoverade motorer men annat topplock och kamaxel som levererar 140 hp. Vi får se hur sommaren utvecklar sig.
Alan
Cruiser27
Inlägg: 87
Blev medlem: 20 feb 2012, 20:57
Ort: Ljungskile

Re: Typskylt weekender 24

Inlägg av Cruiser27 »

Hej ,
Ang. 260 hk är AQ130= 130 SAE hk
Tidigare använde man den amerikanska SAE-normen eller den tyska DIN-normen vid effektangivelser. Skillnaden var att SAE mättes med enbart motorn i testbänken medan DIN tog med hjälpaggregat som generator, vattenpump, ljuddämpare och luftfilter.
Naturligtvis, tänkte inte fullt ut,skillnaden mellan SAE och DIN betyder rätt mycket, vridet är inget att skryta med i B20:orna och godset i blocken är för tunt med tanke på hur en marinmotor jobbar jämfört med fordon på land. Jag gnäller gärna på Solex för att jag har så dålig egen erfarenhet, men jag kanske är orättvis. Tycker nog ändå att standardbestyckningen på gamla Penta AQ är outdated idag. Håller helt med om att en bra V8 är ett mycket bättre alternativ än 2 AQ130.

/Kim
Selcruiser 27 med Hyundai S250
Skriv svar