Giftfri botten

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Giftfri botten

Inlägg av fjord900 »

Hej och glad påsk.
Vi som har mälaren som huvudhamn har sedan en tid tillbaka fått se över,
mäta och planera hur vi ska vara giftfria till 2020.

Själv gjorde jag en grundlig epoxibehandli g av botten för en 5-6 år sedan.
Tyvärr fanns bara ett alternativ om man ville ha vit botten, och det var Trilux hard racing som innehåller koppar.

Nu har jag testa en del alternativ för borttagning (ej blästring) och tänkte dela med mig av erfarenheterna.

Färgborttagningsprodukt var inte särskilt effektivt, men oerhört kladdigt och geggigt.
Testade att skrapa på en obehandlad yta och upptäckte att det släppte ganska enkelt.
Skaffade en Pro-scraper, en skrapa som ansluts till damsugare efter att ha kollat några klipp på nätet. Fick lite TV shopskänsla, men tänkte att om den var hälten så bra som den verkade så skulle det,vara helt ok. Efter inköp och anslutning till en Festool damsugare så var
det bara att konstatera bra funktion. I princip inget damm eller skräp som inte sögs in i maskinen. Ett koncentrerat drag och man kom ner till första epoxilagret. På enstaka ställen så hade bottenfärgen "bondat" med epoxi , där använde jag abnet 80 o 120 slipnät på en Festool maskin kopplad till dammsugare.

Nu är nästa steg att spackal på enstaka genomskrapningar och skador. Därefter blir det ett nytt lager epoxi för att vid tillfälle gå på med Lefants T-coat (vit).

Inte världens roligaste jobb, men nu blir båten mälar o insjö tillåten, och det känns ju ok.
Även om man ligger ute längre perioder i skärgårdsvatten, så blir det ju enkelt att skrubba av ev. påväxtning, som ju inte trivs när man återvänder till sötvatten :)
Senast redigerad av fjord900 den 22 maj 2019, 22:25, redigerad totalt 1 gånger.
Cruiser27
Inlägg: 87
Blev medlem: 20 feb 2012, 20:57
Ort: Ljungskile

Re: Giftfri botten

Inlägg av Cruiser27 »

Drömverktyg! Tack för tipset. Ser ut att vara lätt att lägga på tryck tack vare formen. Jag har mycket positiv erfarenhet av cayennepeppar i giftfri färg, en Santa Maria burk (borde funka med Kockens också :) ) per 0,75L. Havstulpanerna på västkusten gillar det i alla fall inte...

/Kim
Selcruiser 27 med Hyundai S250
Skriv svar