Fjord wing ägare i Sverige

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Lento
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 sep 2009, 16:35
Ort: Kungälv, Sweden

Fjord wing ägare i Sverige

Inlägg av Lento »

Hej alla fjordägare! Tänkte på detta sätt försöka bilda mig en uppfattning om hur många fjordwingägare som är med i klubben. Skriv gärna ett litet inlägg, t.ex. om er båt och hemmahamn. Mvh Lento
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Jag letade igenom medelmslistorna och klubben har 3 st betalande wingmedlemmar.
Vi har idag över 200 registerade melemmar i vårt register.

MVH
Lars Lundbladh
Ordförande
jingo
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 feb 2011, 16:02

Re: Fjord wing ägare i Sverige

Inlägg av jingo »

Fjord Wing- Nämdö
Hej, jag har sedan i somras en HT som jag i stort sett är nöjd med.
Gissar att det är en 70-71'a, försöker se serienr men det är så slitet att det är nästan omöjligt. Hyfast skick med ett kapell som ser för taskigt ut (hur kan man med vilje skaffa ett grått kapell till en vit båt)

Det är en Mariner 90 hk på den vilket innebär marchfart på 21-24 knop och på topp 28-29. (Skulle möjligen gå att pressa upp i 30 men då ska det vara med tomma tankar och vindstilla. M.a.o. är motorn lite för klen då båten bara ropar efter mer fart.
Fick en rekomendation på Maringuiden om att 150 hk är bästa styrkan och att den storleken även har vikten så att båten ligger rätt i sjön vid bryggan.
Med 90'an får den en lätt framåtlutande positioin vilket innebär det Lundberg skriver att vattnet rinner åt fel håll. Både på fördäck men även det som letar sig in i båten.

Intressant med båten är att det är nästan omöjligt att hitta fakta om den verkliga vikten, tung är den hur som helst. Måtten skall vara 5,69x 2,18 m.
Vi har den liggande på Nämdö och åker i krabb sjö mot Stavsnäs-Runmarö eller mot Tyresö, på grund av tyngd och bottenkonstruktion går båten väldigt bra i sjön. Lite känslig för sidovind, skulle nog inte vara fel med trimplan då den lätt lutar.
Lento
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 sep 2009, 16:35
Ort: Kungälv, Sweden

Re: Fjord wing ägare i Sverige

Inlägg av Lento »

Hej!
Även jag har ungefär samma uppfattning av båten. Härlig komfort i vågorna såvida det inte blåser kraftigt från sidan då båten istället för att skära vågorna med v:et i bottenkonstruktionen, då lägger sig med flatsidan och då slår betydligt mer. Trimplan skulle säkert göra susen men har inte kunnat komma på hur dessa skall monteras på den i aktern annorlunda "wing"-formade bottenkonstruktionen.
Jag har en 115 hk Yamaha och den gör ca 34 knop. Hade gärna sett att det suttit en 150 till 175 hk ny fyrtaktare på den.
I övrigt tycker jag det är en härlig gammal klassiker, med snygga linjer, särskilt efter omlackeringen.
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Fjord wing ägare i Sverige

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Fjord Wing data:

Fjord Wing Cabin och HT
Löa (LOA) 5,69m
Längd i vattenlinje 4,57m
Bredd 2,19m
Höjd över hardtopp 1,3m
Bensintank 100 liter
Vikt med Volvo AQ115/100 920kg

Fjord Wing SP
Enligt ovan
Vikt med Volvo AQ115/100 875kg

Vikt AQ115/100 210kg

Lars Lundbladh
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
MrQaz
Inlägg: 13
Blev medlem: 01 dec 2013, 00:30
Ort: Stockholm

Re: Fjord wing ägare i Sverige

Inlägg av MrQaz »

Hej
Jag har också blivit med winge...
Jag har också svårt att hitta data om modellen. Men konstaterat att den troligen är från -71 kanske -72.
Motorn är en 2 takt Mercury/Mariner från -82. 115hk. Otroligt snygg modell (har egentligen svårt för ht båtar) för att vara ht båt.
Med mycket tid och pengar kan man säkert få henne att bli det hon förtjänar. Vi får se hur länge jag orkar.
Målet är att hon ska få leva länge till. Hon är köpt för att användas som bruksbåt (sommarstuga på en Ö), men hon ska få kärlek som om hon vore en hobbybåt.

Jag är inte betalande medlem ännu, men det är nog bara en tidsfråga.
Just nu är all info om modellen välkommen.

Andreas
Dolphin 900 -88
Fjordwing 19 HT -72
Suzuki DF 140A - 15
Mahogny optimistjolle -56
Vattenskoter med jetdrift och snöskotermotor på 34hk -82
Traxxas Spartan -13
guwe
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 maj 2019, 18:36

Re: Fjord wing ägare i Sverige

Inlägg av guwe »

Hej jag har en Fjord Wing 19 70 talare m Yamahamotor 140 hk nya dynor o kärra till salu, finns i Karlstad. Gunilla Welander 0703312175
johnri
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 nov 2019, 11:03

Re: Fjord wing ägare i Sverige

Inlägg av johnri »

Hei,
Jeg har kjøpt en Fjordwing 19 HT, 1971, som jeg skal ruste opp. Hvor mange personer er båten godkjent for?
Danielsfjordwing
Inlägg: 1
Blev medlem: 01 jul 2020, 13:51

Re: Fjord wing ägare i Sverige

Inlägg av Danielsfjordwing »

Hej!

Jag har nyligen köpt en Fjordwing SP (utan tak med utombordare). Det är min första båt, men jag tycker att den är fantastisk vacker och mycket trevlig att köra.

Skulle dock gärna veta lite mer om mitt exemplar (tidigare ägaren har renoverat den men vet inte mycket om ålder, ursprung mm).

Var sitter t ex skylten med uppgifter om skrovet/årsmodell?

Vore kul att höra mer om andra ägares erfarenheter från wingen! 😃

//Daniel
Skriv svar