Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Frisken
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jun 2011, 10:25

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av Frisken »

Jag har A5 proppar på. Detta är tydligen fel, har läst att man ska ha B varianten om man kör med kad motor. Osäker på vilken betydelse det har. Köpte båten med A5. Har i vintras renoverat propparna + köpt ett par i reserv. Så att byta känns lite jobbigt.

Jag ligger på 3200 varv ca i 26 knop. Har läst att marchvarvtal är ca 300 under max varvtal. Kan det stämma? Min varvar ca 3700-3800 på full gas. Jag tror man lurar sig ibland och kör på lägre varv för man tror det blir billigare. Men båten går nog lättare (billigare) om man drar på lite. Era erfarenheter?
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av 900 Dolphin »

Hej!

Ok, A-propparna passar rent fysiskt på ditt drev, är det kanske att motorerna är bytta men att du kör på drev som behållts från tidigare motorer? Vet inte om KAD42 passar med exempelvis DP-E som vi har till vår 41B...

Det där med rekommenderat varvtal vid marschfart kontra lägre varv verkar vara källa till stora diskussioner om man läser trådar på en del forum. Det verkar finnas två läger; de som anser att en dieselmotor är extremt lätt påverkad av att köra på fel varvtal medan den andra gruppen menar att en dieselmotor naturligtvis inte mår bra att alltid gå på maxvarv eller alldeles för lågt varv så att den sotar - men är en robust sak som inte påverkas nämnvärt ifall du ligger 300 varv från max jämfört med 600 varv från max. Jag tror mer på det senare, ligger du i en fart där båten är helt uppe i plan, du har känslan av att motorn går lätt men ändå kan behålla de egenskaperna när du drav av ytterligare ett par hundra varv på gasen eftersom du har motorer som har rejält med effektreserv för båten är det nog bara positivt. Däremot - att ligga med häng så att båten börjar falla igenom planing och låta motorerna jobba - då är du nog ute på fel väg med lägre varvtal än vad både motorer, luftfilter och din plånbok drar nytta av.
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
Fredrikgbg
Inlägg: 43
Blev medlem: 17 maj 2012, 12:11

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av Fredrikgbg »

900 Dolphin skrev:Hej!

Kul för det måste ju vara Friskens båt du köpt! Dubbla 42:or är ju inte vanligt i 900:or?

Var ligger du, kanske stöter på varandra i juli? Vi ligger 25 mm söder om GBG.

Markus båt va det jag köpte

Jag ligger i Björlanda

Mvh Fredrik
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av 900 Dolphin »

Hej!

Vad har du för kännetecken på båten förutom dubbla maskiner, så att man kan hålla utkik i sommar :-) ?

Vår känner man igen på grå dekaler, invändigt ankarspel i aktern och tämligen stor rund TV-antenn på targan!
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
Fredrikgbg
Inlägg: 43
Blev medlem: 17 maj 2012, 12:11

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av Fredrikgbg »

Hej
Ankarspel utvändig bak grått kapell tung i aktern
Inga dekaler å nu ganska bra putts på det träet som gick att rädda

Kanske vi ses i sommar
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av 900 Dolphin »

Vore trevligt!

Ligger på Hönö och firar Midsommar!!!
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
Fredrikgbg
Inlägg: 43
Blev medlem: 17 maj 2012, 12:11

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av Fredrikgbg »

Hej alla då har man vart ute 4 veckor å upptäckt att detta är en underbar båt som uppfyller våra krav.

Trodde inte det fanns så många Fjord 900 på Västkusten har nog mött ett 10tal.

En fråga tycker min vill tippa över åt ena eller andra hållet väldigt lätt får jobba med trimplanen märker ni av detta. Eller har det med mina motorer att göra (KAD42) marchar 28knop

Mvh Fredrik
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av 900 Dolphin »

Hej!

Det har nog inte med dina maskiner att göra, skulle i så fall nog eventuellt vara så att dubbelmontage faktiskt hjälper till mot detta istället. Saken är ju den att 900 Dolphin har ganska hög tyngdpunkt för att vara en DC och tillsammans med skrovformen blir det lätt sida till sida beroende på fart sjön kommer ifrån och hur mycket sidvind du har. Men med trimplanen justerar du ju det ganska lätt - skulle själv vilja ha indikatorer så att man visste hur trimplanen står... men har inte hittat sådana?

Vi har precis kommit hem från vår andra båtsommar med vår Dolphin och är ruskigt nöjda efter att ha åkt halvplanande båtar med axel tidigare. Vi har också en del puts som krävs, det jag funderar på är hur man t ex får loss de fastsikade durkar som sitter vid förarplats, framför ruffluckorna och på de två ytor under aktre dynorna som man går upp till skarndäck på? Vi kommer att lämna in alla löstagbara durkar och då vill jag ju få samma finnish även på de som sitter sikade.... men hur?

Vad har ni för idéer så här efter denna sommaren?
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
Fredrikgbg
Inlägg: 43
Blev medlem: 17 maj 2012, 12:11

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av Fredrikgbg »

Hej jag tänkte titta efter sådana indikatorer med kompisen har det på sin nimbus vet att han monterade det i sin fjord med skulle vara skönt att se va dom befinner sig.

Jag lackade mina 3 i aktersoffan (e det dom du menar) på plats men ska byta dom i vinter pga att lamminatet börjat släppa.
Det e nog bara fram med stämjärn som gäller så tänkte jag börja.

Jag funderar på att byta all durk i vinter pga av att det vart en läcka i targan vid antennfäste i flera år som åtgärdades på 10min när jag såg det.
La in en matta över hela durken iår så man slapp få flisor i fötterna :)
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av 900 Dolphin »

Hej!

Lägger du coto-durk då med det lite modernare utseendet eller skall du försöka få tag på motsvarande durkar som sitter som original?

Vi har lagt coto-durk i ruffen men har en bit kvar där vi idag har matta i midcabinen. Kanske vore snyggt att ha coto-durk även i sittbrunnen - men det vill väl till 18 mm skivor eftersom de flesta är "bärande" så att det blir stabilt nog!

Du får gärna tipsa ifall du hittar indikatorer till trimplanen! Hur fungerar sådana rent tekniskt?

Är det en 88:a ni har?
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
Fredrikgbg
Inlägg: 43
Blev medlem: 17 maj 2012, 12:11

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av Fredrikgbg »

Tänkte mig det mordernare försökte skicka med en bild från min gamla båt där jag gjord det men fattar inte hur man får med bild
Jag har det nyare i ruffen som ska få sig en upppiffning.

Lutar åt nytt kappell med.

Ska titta runt lite indikatorer lite osäkert hur det fungerar tekniskt men det måste sitta en givare på varje plan med en indikator som visar på grader va dom befinner sig.
http://www.marinsystem.se/ganglages-aut ... c-620.aspx detta vet jag han montera på sin Fjord 21 men det är kanske överdrivet.

Stämmer 88a va va det det ni har?
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av 900 Dolphin »

Tjena!

Vi har också en 88:a fast med ny motor och nytt DP-E drev från 1992.

Jag tror du kan bifoga bild om du är medlem - för det är du väl?
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
Fredrikgbg
Inlägg: 43
Blev medlem: 17 maj 2012, 12:11

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av Fredrikgbg »

Står som medlem i registret ska klura ut det
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av Nbottning »

900 Dolphin skrev:Tjena!
Jag vet inte heller hur man visar bilder i detta forum men man kanske kan mejla mejladress via någon PM-funktion så att vi kan utbyta bilder?
Ett enkelt sätt är att skapa ett konto hos www.photobucket.com (finns andra liknande tjänster, men denna vet jag funkar bra)
Dit laddar man enkelt upp sina bilder och kan då enkelt kopiera en "kod" som heter IMG (en adress till bilden) som man klistrar in i sitt inlägg så syns bilden.
Finns även som app och då kan man enkelt visa bilder från sin mobil om man vill det.

//Per
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Ett tips!
Det är bara betalande och registrerade medlemmar som kan posta bilder i forumet. För att vara registerad medlem i forumet behöver vi ert Namn och
inloggningsnamn annars har vi ingen aning om vem som är vem i forumet. Sicka mail till webmaster@fjordclub.com

Lars Lundbladh
Webmaster
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar