Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Fredrikgbg
Inlägg: 43
Blev medlem: 17 maj 2012, 12:11

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av Fredrikgbg »

Det va en rätt stor skada vid ankarspelet fram som fixades
Jag kan inte se något av reparationen ska göra rent ordentligt å se om jag kan se det
TomasR
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 aug 2012, 15:43
Ort: Stockholm

Fjord 900 Handbok

Inlägg av TomasR »

Hej.

Är det någon som har handbok för Fjord 900 som man kan få inscannat eller kopia från?
Jag har sökt på internet i evigheter och hittar ingen någonstans. Någon båt bör väl ha kvar handboken någonstans?!
Vore jättebra om vi kanske via alla medlemmar m.m här kunde försöka att samla in en del av sådan kuriosa för så många böcker som möjligt.
Det skulle vara kanon för mig ha i båten iallafall och läsa och njuta av. Broshyrer har jag nu hittat på nätet från 1986 och 1988, samlingsbroshyrer dock, inte bara just 900:an.
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
TomasR
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 aug 2012, 15:43
Ort: Stockholm

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av TomasR »

Bra förvaringstips

Hej, jag tycker det är lite dåligt med förvaring eller outnyttjat eller dumutnyttjad förvaring i Fjord 900.
Tänkte kanske att man skulle tillsammans skicka in tips på olika fövaringar, kanske ska ha egen tråd för det i och för sig?!

Jag googlar oftas runt och letar bilder på andra Fjord 900 för att få bra tips. Ett bra som jag såg på en bild är att de verkar ha gjort både ventilation samt fack bakom kylen. Och jag tror det är någon här i forumet som har båten (tyckte jag läste något i något inlägg om det), isåfall ser jag fram emot ännu fler bilder som visar mer hur de gjort :-)
forvaring.jpg

Själv tycker jag stuvfacken i salongen är svåranvända eftersom man når bara in i hälften av dem genom luckorna akteröver, vad säger ni?

Efter jag har bytt slangar till septiktanken så ska jag kolla om man kan använda det första utrymmet under midcabinen till något bra (för just nu har jag lite "unken lukt" när jag öppnar och inte så trevligt förvara där haha...

Likadant så funderade jag på att göra något i golvet vid köket, mycket utrymme där som jag inte kommer åt för finns bara en liten rund inspektionslucka till septikpumpen och sjövattenintaget samt ekolodet där.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
TomasR
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 aug 2012, 15:43
Ort: Stockholm

Snabbsäkring

Inlägg av TomasR »

Hej, jag har en trasig snabbsäkring i elcentralen direkt till höger när man går ner på min 900 Dolphin.

Är det något som har tips om var man ska vända sig för att kunna hitta en ersättningssäkring?
När jag googlar på numret som står på den så hittar jag bara sidor i USA.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av 900 Dolphin »

Hej!

Inga problem att du bara får amerikanska träffar. Köpte själv automatsäkringar via träff på farnell.com och det tog mindre än en vecka med 8 USD i P&P...
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
TomasR
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 aug 2012, 15:43
Ort: Stockholm

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av TomasR »

Ok. Låter ju jättebra och även billigt! Farnell var en av de som jag kollade på.
Då provar vi det eftersom det gick bra för dig :-) Nu såg jag precis att http://www.farnell.com även har en sida på Svenska, dvs en svensk nätbutik, underlättar ännu mer.

Tillägg: Farnell säljer endast till företag, de hänvsiar privata personer till distributören i Sverige och via den såg jag att Elfa har dessa också, däremot inte exakt likadan på 10 amp, däremot på 6 amp. Och det till halva priset, 60 kr+moms mot Farnell.
Jag ska åka till Elfas butik i Solna så får vi se vad de säger där. Uppdaterar när jag vet mer.

Tack så jättemycket för svaret!

Så härligt med forumet där man kan få hjälp. Ovärdeligt vara medlem i klubben men sån hjälp man får här.
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
TomasR
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 aug 2012, 15:43
Ort: Stockholm

badbrygga konstruktion 900 dolphin

Inlägg av TomasR »

Hej.

Vet någon om badbryggan har träskiva inuti eller om den bara är plast?
Jag såg igår att ankarspelet på badbryggan har gått hårt åt den. Fast det sitter brickor vid muttrarna så har de belastats så hårt att brickorna har trängt upp genom en del av plasten.

Vissa bultar har förstärkts med stora platta stålbitar för sprida ut belastningen men inte dessa två som jag måste åtgärda på något vis.

Frågan om trä är för om det måste torka ut om man ska laga med plast innan jag förstärker med stålplattor. Torktid har jag inte så mycket tid på mig innan sjösättning.


:?:
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av fjord900 »

Tror det finns organsikt distansmaterial i bryggan. Jag ågärdade samma sak genom att fräsa ur de gamla hålen med en böjd spik på borrmaskin. Lät torka ut över vintern och fyllde sedan hålen med epoxi+fiber. Plastade sedan fast en vattenfast plyfaskiva som täckte alla hålen, innan jag borrade upp hålen på nytt. Har funka några år nu. Det blir slitage om man inte har autostop på spelet och det får ta upp ankaret för långt. Numera har jag kompletterat med ca 1,5 m rostfri kätting som jag försett med en brandkårshake så jag drar upp ankaret den sista biten och krokar fast i en ögla, fäst i ankarspegeln. (då har man ankaret i "sköljläge" en stund)
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av fjord900 »

fjordis skrev:Hej Markus,
välkommen till Dolphin-familjen.
Jag hade en KAD42/230 hp på min Fjordis, men femte cylinderns kolv sprack redan efter ett par år, så det blev en KAD44/260 hp. Föregående sommar började insprutningsröret till femte cylindern att läcka och motorrummet fylldes av diesel, men motorn gick för fulla varv. Den tog t.o.m. lite högre varv än tidigare. Mystiska dessa KADdar. Enligt Volvo så hade dessa händelser ingenting att göra med varandra.
Men med totalt 520 hp måtte Du ju ha en riktig racerbåt !? Men rätt så mycket tyngd är det väl i aktern. Ligger badbryggan ovanför vattenytan ?
Jag är möjligen på väg med Fjordis till Stockholms skärgård ca 12-15 Juli på en nöjestripp. Hur långt ifrån Stockholm ligger Skanssundet ?
Angående gelcoat, så har jag spacklat med vanlig vit gelcoat och konstaterat att något slag av naturvit färg vore lämpligare, men var man hittar dylik vet jag ej.

Mvh, Rabbe

Jag efter lite lång tid rotat upp leveranshandlingarna till min 900 från -88 och hittat följande kod, "1029 syntes". Har beställt vid flera tillfällen från BHP via watski, ca 3-400 kr för 1 kg Topcoat. De levererar även gelcoat/spackel.
TomasR
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 aug 2012, 15:43
Ort: Stockholm

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av TomasR »

Hej. har fixat lite med badbryggan. ska se om jag tog bild så ska jag svara vad jag gjort.
Men nu såg jag att leveranshandlingar har hittats?!
Betyder det att du har koden för original färgen på gelcoaten?! :-)
Finns det möjlighet scanna in informationen så kan vi publicera den på forumet?

/Tomas
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av fjord900 »

Tjena, som du ser så har jag skrivit ut färgkoden. Att publicera privat information som finns i leveranshandlingar känns något oöverlagt och jag vet inte hur det skulle bidra till någonting? Det är inte frågan om någon generell handbok för båten utan rör köpetransaktion, båtens leverans,utrustning och köparens uppgifter som skrivits in i dessa handlingar.
Fredrikgbg
Inlägg: 43
Blev medlem: 17 maj 2012, 12:11

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av Fredrikgbg »

Då har jag haft ute vattentanken gjord i aluminium där några svetsar spruckit men nu som nytt igen.

Någon mer som råkat ut för detta fel?
Frisken
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jun 2011, 10:25

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av Frisken »

Hej!

Har du haft vatten i som frusit eller hade svetsarna bara spruckit ändå?

När de gäller förvaring så har jag ett fack bakom kylen som visades i tidigare inlägg. Dock inte min på bilden. Där får jag plats med 12 flaskor vin. Har jag räknat ut! :roll:

Jag har även ett skåp i taket ovanför köket. Inte sett det på någon annan 900, men sett det i 775.

Monterade en gobius septitanksmätare nyligen. Såg då att det finns mycket utrymme bakom toaväggen. Någon som utnyttjar det?
Fredrikgbg
Inlägg: 43
Blev medlem: 17 maj 2012, 12:11

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av Fredrikgbg »

Jag vet inte varför den läckte killen som svetsa den trodde det va tiden som gjort det.
Den läkte när jag köpte båten förra säsongen nu va det dax att fixa
Jag missa det när jag titta på båten säljaren lät systemet va tomt

Vinfack kanske vore något :)
TomasR
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 aug 2012, 15:43
Ort: Stockholm

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av TomasR »

Fredrikgbg skrev:Då har jag haft ute vattentanken gjord i aluminium där några svetsar spruckit men nu som nytt igen.

Någon mer som råkat ut för detta fel?

Hej. Är det färskvattentanken under sittgruppen i fören som du har haft ute? Hur sjutton fick du ut den? :shock: :D

Min ser ut att vara formgjord och har runt hål i mitten för bordet m.m. Jag tittade på den för att jag själva tänkte öppna och rengöra den men gav upp när jag såg hur den var formad, även om jag sticker in en hand i inspektionsluckan så kommer jag ändå inte varken se eller komma åt hela tanken. Och för att komma åt den såg det ut som jag måste montera bort hela inredningen inkl. sofforna samt stuvfackformarna så att säga :-)

Har ni också vanliga spårskruvar i inspektionsluckorna på färskvatten och septiktanken? Jag har stött på patrull att få upp septiktanksluckan för att kunna göra rent den krökade avluftningen som är helt igensatt. Finns ingen mejsel som är tillräckligt stor för skruvarna och huggmejslar passar inte.
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
Skriv svar