Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av 900 Dolphin »

Hej!

Det skulle vara kul att få kontakt med andra ägare av 900 Dolphin och lära samt utbyta erfarenheter! Själv ligger vi på Västkusten men det spelar ju ingen roll!

//Kanske hörs av i sommar//
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
fjordis
Inlägg: 22
Blev medlem: 12 maj 2011, 21:16

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av fjordis »

Hej,
jag har en Fjord 900 Dolphin (1990) med en VP D6-370 (2008) i aktern. En bättre båt för vår familj, fru + 2 tonåringar, har jag ej hittat. Dock har jag installerat en massa extratillbehör samt byggt om "sidobänken" till två stolar + bord mm, för att få en ännu mer praktisk båt för våra behov. Med 370 hp har båten en toppfart på ca 38 knop men drar ca 2 liter/nm, men vid ca 30 knops marschfart så drar den endast ca 1.4 liter/nm vilket jag tycker är ganska ok.
Fjordis, som båten kallas i brist på bättre fantasi, har sin hemhamn i Sibbo, ca 15 nm öster om Helsingfors, Finland, men vi brukar varje sommar åka till Skärgårdshavet samt ibland runt Åland. Även en tripp till Stockholms skärgård har planerats, men jag vet ej om det blir av denna sommar.

Fjordhälsningar, Rabbe
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av 900 Dolphin »

Hej Fjordis!

Deta var inte illa, D6-370!! Har du bytt motor själv eller var det bytt före du köpte båten? Vi har AD41/290DP i vår båt och 23/27 knop känns bra för våra behov tycker vi eftersom vi kom från deplacementbåt innan som gjorde 5,5-6 knop.

Menar du att du ersatt babords soffan med stol? Visa gärna bild om du har!

Vi letar original knapar att sätta midskepps eftersom det saknas på vår båt - har du några tips om vart man kan köpa dessa så att de ser likadana ut som på de i akter och för?

Välutrustade båtar är vår melodi - vad har ni gjort med er båt utöver standard?
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
fjordis
Inlägg: 22
Blev medlem: 12 maj 2011, 21:16

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av fjordis »

Hej,
då vi köpte båten 1993, så hade den en AD41/200 hp med DP och gick ca 30 knop då den äntligen (efter en dryg minut) kommit upp i plan. Då KAD42 med 230 hp kom, så bytte jag till den. Lite bättre prestanda (planing/hastighet) blev det men efter två somrar så sprack en kolv och motorn byttes till en KAD44 på 260 hp. Men ännu var båten olovligt trög, speciellt om man var flere än två personer ombord. Jag har en god kompis som jobbar inom båtbranschen och via honom fick jag ett förmånligt byte till KAD300/285 hp. Det blev bättre men inte bra. Då jag beklagade båtens slöhet för min vän, så fixade han en D6/370 åt mig till ett överkomligt pris. Nu går båten äntligen så som jag hela tiden drömt om. Snabbt upp i plan även med full last och en relativt förmånlig marchfart. Och ifall att man någon gång blir tvungen att snabbt komma fram, så räcker 38 knop mer än väl.
Förutom ett oanständigt antal motorbyten så har jag även hunnit installera det mesta av all tänkbar extra utrustning, så som t.ex; radar, navigator, accu-laddare/inverter 240 VAC, autopilot, framåtséende ekolod, el.ankarspel fram och bak + trådlös fjärrkontroll, AIS, VHF, alarm, xenon-strålkastare fram, sökarljus, samtliga lampor inne samt lanternorna är bytta till LED (nu slår man ej mera sina ben i sidolanternorna), mikrovågsugn (under den nya babords stolen), septitank (krävs i Finland) + mätare, Eberspächer dieselvärmare samt Ardic värmare kopplad till motorns kylvatten, VP trimskivor (fungerar perfekt fastän de ser ut som de skulle bromsa), havsvattenpump (för däcktvätt etc) osv... + Volvos alla automat-trim etc som följde med motorn.
Båten hade, förutom allt detta, som standardutrustning bl.a. bogpropeller, varmvattenboiler, el-toa (fungerar skit bra), radio, mm.
I stället för det lite klumpiga akterkapellet, som fick mig att känna mig som en tomat i ett växthus, lät jag sy ett mellanväggskapell med genomskinliga plast fönster som hänger ned från targabågen. Mitten av detta kapell rullas upp som en dörr och fästs vid targabågen. Enkelt att använda och alltid på plats. Med de nya stolarna och uppfällbara bordet, i stället för den lite opraktiska sidobänken på babords sida, fick vi nu en matsalong som fungerar även i dåligt väder.
Vidare har jag gjort kaptensbänken ca 10 cm bredare, så att två personer anständigt kan sitta bredvid varandra. Samtidigt fixade jag sitsen så att man lätt kan vika upp den och köra stående.
Midskepps knaparna i aluminium hittade jag hos Maritim i Hfrs för ca 15 år sedan. Kolla www.maritim.fi.
Jag är själv ingenjör samt jobbar inom ljusteknikbranschen, vilket kanske dels förklarar denna mani på nya innovationer i en båt som enligt min fru redan hade allt (o)tänkbart då vi skaffade den. Men roligt och bekvämt skall det ju vara till sjöss.
Jag hittade några bilder på Fjordis men vet ej hur man bifogar bilder på denna sida, kan någon hjälpa ???

Mvh, Rabbe
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av 900 Dolphin »

Tjena!

Ditt arrangemang med sidosoffan/mikrougn förstår jag inte riktigt - men för vår del tycker vi att det verkar bra som det är original även om det är märkligt att inte få plats med gasolspis med ugn i en så stor båt!!

Trög upp i plan tycker jag inte den är, hade ni 41A eller B?

Jag vet inte heller hur man visar bilder i detta forum men man kanske kan mejla mejladress via någon PM-funktion så att vi kan utbyta bilder?
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
fjordis
Inlägg: 22
Blev medlem: 12 maj 2011, 21:16

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av fjordis »

Hej,
AQ AD 41/DP var den första motorn och länge tog det för att få båten att plana. Kanske propellrar med lägre stigning skulle ha hjälpt, men då skulle farten och bränsle-ekonomin lidit.
Mikrovågsugnen brukar vi använda då man snabbt vill värma upp mat el. dryck. Tidigare måste man alltid lyfta fram den och koppla den vilket var lite jobbigt. Nu finns den alltid till hands under den främre fasta stolen på babordssidan, så att man bra räcks till ugnen från pentryt.
Kan man skicka en privat e-mail-adress via denna sida för att kunna skicka bilder ?

P.S. Jag har även installerat grabbräcken bl.a. innanför targabågen samt vid ingången till kabinen, vilka är bra i hårt väder.
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av 900 Dolphin »

Hej!

Din ugn är jag riktigt intresserad av för jag har sett i en av Fjords originalbroschyrer att man har monterat en ugn vänd inåt ruffen och det vill jag har eftersom det är udda idag att inte ha ugn i en 31/32-fotare...

Kika gärna i din profil, jag har skickat PM till dig!!

Ett par frågor till dig:

• Har du elschema på din båt?
• Hur har ni utnyttjat stuvfacket på styrbords sida akter om förarsoffan i durken?
• Vi vill gärna ha en soldyna på fördäck, men var lägger man den när den inte används?
• Utrymmet under soffans stuvfack i ruffen går ju att komma åt även från luckorna akterifrån, men hur gör ni där för vi tycker att allt ramlar omkring därinne?
• Har ni något bra tips på var i båten man förvarar gott om vinflaskor som man vill ha med på sommarsemestern?
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
Claas
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 sep 2010, 20:13

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av Claas »

Hej Dolhpin 900 ägare
Vi i våran familj har också fastnat för en fjord, som vi var uppe i stockholm och köpet i höstas.
Så resan med båten har bara varit att ta den hem till Linköping. Det är lite sorligt att de inte har utnytjat all stuvutrummen!
Så nu skall vi sjö sättan i veckan i Roxen för att senar ta den till kusten vi skilsmässo-diket!
I våran båt sitter det en vp D4 260 hk det tycker jag ok
Med D6 vad har du för knop på tomgång, våran gör ca 4,5 knop
MVH Christer
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Claas den 22 sep 2011, 22:12, redigerad totalt 1 gånger.
fjordis
Inlägg: 22
Blev medlem: 12 maj 2011, 21:16

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av fjordis »

Hej Christer,
med D6-370 samt DPH-drev och G-6 (?) propeller vill jag minnas att båten gör ca 5 knop på tomgång (600 rpm).
Ibland är det lite väl mycket, men då måste man bara frikoppla.

Mvh, Fjordis
markus@syring.se
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 maj 2011, 13:32

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av markus@syring.se »

Hej!

Vi köpte våran Fjord 900 Dolphin förra sommaren, den är bestyckad med två (2) KAD 42:or vilket gör att den snabbt och enkelt kommer upp i planing.

Jag har inte gjort så mycket med den ännu, mer än att putsa och polera den. Det vore kul med en träffa med andra Fjord 900 ägare :D

Vi ligger vid Skanssundet, söder om Stockholm.

En annan fråga någon som vet vilken färgkod det är på gelcoaten, jag har ett skruvhål jag gärna vill spackla och måla över med rätt färg?

Tack på förhand!

//Markus
barlen
Inlägg: 84
Blev medlem: 17 aug 2007, 18:50

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av barlen »

Hej Markus, håll ut till den 20 Augusti och vår ö-träff, då får du träffa andra Fjordare! Mer info kommer... :D
fjordis
Inlägg: 22
Blev medlem: 12 maj 2011, 21:16

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av fjordis »

Hej Markus,
välkommen till Dolphin-familjen.
Jag hade en KAD42/230 hp på min Fjordis, men femte cylinderns kolv sprack redan efter ett par år, så det blev en KAD44/260 hp. Föregående sommar började insprutningsröret till femte cylindern att läcka och motorrummet fylldes av diesel, men motorn gick för fulla varv. Den tog t.o.m. lite högre varv än tidigare. Mystiska dessa KADdar. Enligt Volvo så hade dessa händelser ingenting att göra med varandra.
Men med totalt 520 hp måtte Du ju ha en riktig racerbåt !? Men rätt så mycket tyngd är det väl i aktern. Ligger badbryggan ovanför vattenytan ?
Jag är möjligen på väg med Fjordis till Stockholms skärgård ca 12-15 Juli på en nöjestripp. Hur långt ifrån Stockholm ligger Skanssundet ?
Angående gelcoat, så har jag spacklat med vanlig vit gelcoat och konstaterat att något slag av naturvit färg vore lämpligare, men var man hittar dylik vet jag ej.

Mvh, Rabbe
markus@syring.se
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 maj 2011, 13:32

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av markus@syring.se »

Hej Rabbe,

Jodå badbryggan ligger ovanför vattnet, men det tog en stund innan jag kom på var vi skulle sätta "strapsen" (heter det så?) vid upptagningen. En Ö träff låter ju väldigt spännande, Skanssundet ligger vid inloppet till Södertälje, efter Oaxen.

Någon annan som har koll på färgkoden får gärna hojta till!

//Markus
fjordis
Inlägg: 22
Blev medlem: 12 maj 2011, 21:16

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av fjordis »

Hej Markus,
jag skickade några bilder åt Dig av Fjordis till markus..... (lägg inte ut mailadresser på forumet då blir det bara massa spam..... webmaster), men är ej säker på om de kom fram.

Mvh, Rabbe
markus@syring.se
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 maj 2011, 13:32

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av markus@syring.se »

Rabbe: skumt, jag har inte fått något mail, studsade det tillbaka till dig?
Skriv svar