Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
TomasR
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 aug 2012, 15:43
Ort: Stockholm

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av TomasR »

Frisken skrev:Hej!

Monterade en gobius septitanksmätare nyligen. Såg då att det finns mycket utrymme bakom toaväggen. Någon som utnyttjar det?
Har också tänkt montera gobius, fungerade det bra på septiktanken under midcabinen? Den ser så låg ut men det kanske funkar?
Vilket utrymme tänker du på bakom toaväggen? Nått jag inte har sett än verkar det som :-)

Jag tror inte min färskvattentank läcker men jag ska hålla koll i sommar! Däremot så har jag märkt lite smått vatten som verkar komma i stuvfacket under midcabin, styrbordsfacket om utrymmet där septiktanken ligger. Det finns ett avrinningshål in i den som kommer underifrån "soffan" i midcabinen.
Bör väl inte kunna komma nått från toapumpen därigenom tycker jag? Funderar på om det är kondens från rutorna eller nått som letar sig ner där.

Någon som har liknande upplevelser?
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av fjord900 »

Tjena.

Det finns mejslar som är stora nog, i alla fall fanns det en i min verktygslåda. Men det kan ju bara vara ren tur, ;-).

Jag rotade i alla fall runt inne i tanken. Eftersom den till formen är som en halv upp/nervänd pyramis samlas all kalk i bakkanten på tanken, precis där sugröret går ner.
I mitt fall var det dålig fart på färskvattnet som gjorde att jag öppnade luckan. Den första åtgärden var att byta ut pumpen, i tron att det var den som blivit trött, fast den snurrade och surrade. Efter att ha monterat en värstingpump, utan att trycket och flödet ökade så började jag kolla andra orsaker. P.g.a formen hade jag ett lager med gulvitt grus, där stenarna var från 2-3 mm till 5-7 mm stora. Lagret var ca 1,5- 2 dm tjockt i bakkant av tanken och sugröret täcktes av detta lager. Det var bara att skopa upp dessa med kåsa. (troligen har detta att göra med hög kalkhalt i dricksvattnet hos tidigare ägaren) det visade sig även att det sugits upp grus i själva sugröret också. Jag köpte därför citronsyra och kokade en lösning med syra och vatten. Fick ihop ca 20 L av denna blandning som jag slog i tanken, och sprutade ner i sugröret. Detta fick stå i någon dag. Därefter
använde jag en något grövre 2-3 mm och "styvare" ståltråd än vanlig och körde den fram/tillbaka i röret uppifrån. När jag såg att träden någge ut i nederdelen av tanken, ur sugröret, fyllde jag tanken med färskvatten i ett antal omgångar och efter tredje sköljningen var det ordentlig far på vattenfflöde och tryck. Detta med den gamla pumpen.
Så nu har den funkat prima i ca 5 år. och jag har fortfarande den nya dyra i reserv. Efter sköljningarna använde jag också ett par burkar med färskvattensanering som finns hos de flesta båttillbehörshandlare.
Fredrikgbg
Inlägg: 43
Blev medlem: 17 maj 2012, 12:11

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av Fredrikgbg »

TomasR skrev:
Fredrikgbg skrev:Då har jag haft ute vattentanken gjord i aluminium där några svetsar spruckit men nu som nytt igen.

Någon mer som råkat ut för detta fel?

Hej. Är det färskvattentanken under sittgruppen i fören som du har haft ute? Hur sjutton fick du ut den? :shock: :D

Min ser ut att vara formgjord och har runt hål i mitten för bordet m.m. Jag tittade på den för att jag själva tänkte öppna och rengöra den men gav upp när jag såg hur den var formad, även om jag sticker in en hand i inspektionsluckan så kommer jag ändå inte varken se eller komma åt hela tanken. Och för att komma åt den såg det ut som jag måste montera bort hela inredningen inkl. sofforna samt stuvfackformarna så att säga :-)

Har ni också vanliga spårskruvar i inspektionsluckorna på färskvatten och septiktanken? Jag har stött på patrull att få upp septiktanksluckan för att kunna göra rent den krökade avluftningen som är helt igensatt. Finns ingen mejsel som är tillräckligt stor för skruvarna och huggmejslar passar inte.

Japp det va den tanken jag tog ur hoppas jag aldrig mer behöva göra det jobbet
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av fjord900 »

fjord900 skrev:Tjena.

Det finns mejslar som är stora nog, i alla fall fanns det en i min verktygslåda. Men det kan ju bara vara ren tur, ;-).

Jag rotade i alla fall runt inne i tanken. Eftersom den till formen är som en halv upp/nervänd pyramis samlas all kalk i bakkanten på tanken, precis där sugröret går ner.
I mitt fall var det dålig fart på färskvattnet som gjorde att jag öppnade luckan. Den första åtgärden var att byta ut pumpen, i tron att det var den som blivit trött, fast den snurrade och surrade. Efter att ha monterat en värstingpump, utan att trycket och flödet ökade så började jag kolla andra orsaker. P.g.a formen hade jag ett lager med gulvitt grus, där stenarna var från 2-3 mm till 5-7 mm stora. Lagret var ca 1,5- 2 dm tjockt i bakkant av tanken och sugröret täcktes av detta lager. Det var bara att skopa upp dessa med kåsa. (troligen har detta att göra med hög kalkhalt i dricksvattnet hos tidigare ägaren) det visade sig även att det sugits upp grus i själva sugröret också. Jag köpte därför citronsyra och kokade en lösning med syra och vatten. Fick ihop ca 20 L av denna blandning som jag slog i tanken, och sprutade ner i sugröret. Detta fick stå i någon dag. Därefter
använde jag en något grövre 2-3 mm och "styvare" ståltråd än vanlig och körde den fram/tillbaka i röret uppifrån. När jag såg att träden någge ut i nederdelen av tanken, ur sugröret, fyllde jag tanken med färskvatten i ett antal omgångar och efter tredje sköljningen var det ordentlig far på vattenfflöde och tryck. Detta med den gamla pumpen.
Så nu har den funkat prima i ca 5 år. och jag har fortfarande den nya dyra i reserv. Efter sköljningarna använde jag också ett par burkar med färskvattensanering som finns hos de flesta båttillbehörshandlare.
Detta var förstås färskvattentanken, men har även "rotat" runt i avfallstanken, plockade bort en tvättlapp som spolats ner, och som lagt sig att blockera utsuget. Precis som TomasR hade jag även ett stopp i avluftningen, aluminiumoxid verkar ha en tenden att frodas i den miljön. Jag jobbade även där med citronsyra och en ståltråd, av samma stelhet som typ svetstråd. Även avluftningsslangen slangen från tanken till akterskottet, och genomföringen byttes till en grövre dimension. detta förbättrade luftkvaliteten i båten avsevärt, och underlättar när man skall tömma tanken med sugtömning från avfallsstation.
Frisken
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jun 2011, 10:25

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av Frisken »

Gobius mätaren tycks fungera bra. Jag var tveksam till monteringen eftersom tanken är så låg. Men satte de tre sensorerna som en trappa, alltså inte rakt ovan varandra.

Utrymmet bakom toan jag tänker på är den vita plastväggen bakom toasitsen. Finns ett utrymme mellan innerväggen och skrovet. Någon som vet om "skåpet" på väggen ovanför toan går att demontera utan att ha sönder den?
ulfman
Inlägg: 5
Blev medlem: 03 feb 2013, 21:17
Ort: Stockholm

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av ulfman »

Hej,
Tänkte presentera mig här. Är en nybliven ägare till en Fjord 900 Dolphin (1987) med en VP D6-310 (2007). Är riktigt nöjd med båten än så länge. Toppar ca 35 knop. Har inte riktigt koll på förbrukningen ännu. Hemmahamnen är Viggbyholm i Stockholm. Till vintern blir det en hel del som ska ändras och förbättras, men först och främst ska elsystemet ses över.

/Uffe
//900 Dolphin "Pärlan"
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej Uffe,

Välkommen till Fjordklubben och Viggan som också är min hemma hamn.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Frisken
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jun 2011, 10:25

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av Frisken »

Hej Uffe!

Kul du köpt en så fin båt. Grattis!

Frisken
fjordis
Inlägg: 22
Blev medlem: 12 maj 2011, 21:16

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av fjordis »

Hej Uffe,
och välkommen till Fjord 900 -familjen.
Med vår Fjordis har vi under 21 somrar fått uppleva massor med nya miljöer som vi aldrig annars skulle ha fått se.
Men nu märker vi att tiden inte mera räcker till för att ens till 50 % utnyttja denna underbara båt. De senaste somrarna har det inte blivit så många körtimmer så nu funderar vi på faktiskt på att sälja vår familjemedlem till någon som kunde utnyttja den bättre.
Månne någon i Fjordklubben skulle vara intresserad av en väl omskött (varit t.ex. alla vintrar i varm hall) Fjord 900 (1990) med en rätt så lite körd (ca 300 h) VP D-6, 370 hp (2008) samt med all tänkbar extra utrustning.

Fjordhälsningar, Rabbe / Fjordis
ulfman
Inlägg: 5
Blev medlem: 03 feb 2013, 21:17
Ort: Stockholm

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av ulfman »

Tack alla.
Lars vi ses säker i hamnen någon gång. Ska försöka hålla ögonen öppna efter din båt. Ligger själv på D bryggan.

Om det är någon som behöver en orginal septittanksgivare med tillhörande mätare så är det bara att hojta till. Jag har bytt ut min tankt som läckte till en ny i plast så jag har inget behov av grejerna.

/Uffe
//900 Dolphin "Pärlan"
TomasR
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 aug 2012, 15:43
Ort: Stockholm

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av TomasR »

Hej fjordis.

Tråkigt tiden inte hinns med för båt längre men kul höra ni haft många underbara år i den.
Och fint tänkt med att den skall användas, för ingen båt ska ligga och ha tråkigt själv :-)

Hur gick det med den eventuella försäljningen?

/tomas
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
fjordis
Inlägg: 22
Blev medlem: 12 maj 2011, 21:16

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av fjordis »

Hej Tomas och andra Fjord-älskare,
jag tog upp Fjordis senaste vecka och fortsätter nu med att putsa alla ytor samt kolla att allt är i bästa skick.
Det finns ett otal ljusblåa gardiner i båten, vilka alla blev som nya efter ett besök i tvättmaskinen. Nu finns det ett otal gånger ett otal spännen vilka alla bör fästas tillbaka i gardinerna...
Sedan skall motorn servas, kapellen tvättas, bottnet målas och skrovet vaxas.
I början av nästa år så börjar vi sedan aktivt marknadsföra Finlands finaste Fjord, även i Sverige och kanske Norge, så kanske Fjorden ännu hamnar i en fjord.

P.S. Lars, kan man även annonsera i Fjordklubben ? Vem vet om någon känner någon som saknar en Fjord.

Hösthälsningar, Rabbe / Fjordis
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av Lars Lundbladh »

Självklart kan man annonsera försäljning av båtar eller annat på Fjordklubbens hemsidor.
Det finns både rubriker för köp och sälj.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Stefan H
Inlägg: 36
Blev medlem: 31 jul 2010, 13:02
Ort: Uddevalla

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av Stefan H »

Hej!
Vi har precis köpt en 900 Dolphin från -90, som vi hämtar imorgon. Hon heter Doris och får hemma hamn i Oxevik på bokenäset Uddevalla kommun, detta har länge varit en drömbåt för oss så jag hoppas den lever upp till förväntningarna :wink:
Kanske vi ses där ute!
// Fjord 900 Dolphin "Doris"
Birdie
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 jul 2016, 19:02

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av Birdie »

Hej!

Tack för att vi fick vara med i klubben!

Har just köpt oss en Fjord 900 Dolphin från -88 med en KAD44 som vi ska hämta hem från Östkusten via Göta Kanal med start nästa helg. Det verkar vara en kanonbra båt och jag hoppas och tror att den är lika bra att semestra i som vi hoppas.

Ska bli kul att ta del av era ideer och hur ni har gjort för att förändra och förbättra de brister som finns på en gammal båt, som t.ex. skrovinredning i midkabinen och över köket, bristen på stuvutrymme (man kan aldrig få för mycket) och den där lilla övervikten som lätt uppstår på babordsidan också bordet vid soffan bak som inte verkar helt genomtänkt :-)

Jag får lusläsa denna tråden och hoppas på att ni delar med er av de tips ni har på förbättringar.

Trevlig fortsättning på båtsommaren!

/Joakim och Karin med Birdie
Fjord 900 Dolphin -88 VP KAD 44 -01
Skriv svar