Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Frisken
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jun 2011, 10:25

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av Frisken »

Hallå!

Är det någon som gjort iordning instrumentbrädan(utrymmet bakom vindrutan). Eller är det bara på min solen har gjort torrsprickor? funderar på om man kan spackla och måla? eller om det är bättre med en tunn inredningsmatta?
fjordis
Inlägg: 22
Blev medlem: 12 maj 2011, 21:16

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av fjordis »

Hej,
jag har varit lite passiv den senaste tiden men är nog kvar ännu.
Jag håller på att planera och hoppeligen ännu denna vår bygga en hard top av specialplexi med aluminiumlister med stooooooooooor taklucka till Fjordis.
Får se om det lyckas men jag fick tillräckligt av läckande kapell senaste sommar.

Mvh, Rabbe / Fjordis
Frisken
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jun 2011, 10:25

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av Frisken »

skulle gärna se lite bilder på din båt fjordis !
Fredrikgbg
Inlägg: 43
Blev medlem: 17 maj 2012, 12:11

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av Fredrikgbg »

Jag fick hjälp av en kompis med känsla att måla där förra säsongen.
Det va sprickor samt en grå färg målade rakt på med en ljusare färg
Frisken
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jun 2011, 10:25

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av Frisken »

hej! behövde du inte spackla ? använde du nån special färg?

mvh frisken
Fredrikgbg
Inlägg: 43
Blev medlem: 17 maj 2012, 12:11

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av Fredrikgbg »

Ska se va det va för färg vi köpte men spackla gjorde vi inte
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av Lars Lundbladh »

Bilder från Fjordis båt....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Frisken
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jun 2011, 10:25

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av Frisken »

kul o se bilder på andras båtar. Se olika lösningar! Rackarns vad mycket mätare och knappar du har!
TomasR
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 aug 2012, 15:43
Ort: Stockholm

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av TomasR »

Kul se! Tack för bilderna!
Men blir det inte rackans taskigt med allt regn och vatten där bak när du ligger i hamn?
Du har ju ett fint trädäck där osv? Men grymt intressant lösning, den är du nog helt ensam om :-)

Instrumentpaneler verkar se väldigt olika ut hos många :D

Flaggflytten var inte dum alls! Det är ett jäklans tryck där den sitter på sidan nu, på slutet så har jag inte ens vågat sätta upp den för ligger man i 27 knop och marschar så är det grymt tryckpå den och min har börjat att glida uppåt ur fästet, en vacker dag flyger väl hela stången iväg.
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
fjordis
Inlägg: 22
Blev medlem: 12 maj 2011, 21:16

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av fjordis »

Hej,
vid dåligt väder eller då jag "stänger" båten så placerar jag bakbänksdynorna stående bakom förarstolen, där ryms de perfekt och hålls torra.
På bilden ser Du ännu de över 20 år gamla dynorna, nu har jag nya fina men i samma orginalfärger.
Trädäcket är inte äkta teak utan av någon underligt hållbar "melamin" och hela "sittbrunnen" är ju självlänsande så länge man kommer ihåg att med jämna mellanrum kolla att dräneringen fungerar.
Jag har skruvat fast ett "kapellknäppe" i flaggstångens nedre ända samt i flaggstångshållarens botten. Då Du trycker ner flaggstången i ställningen så säger det "klick" och endast en tromb torde lyckas med att lösgöra flaggstången.

Mvh, Rabbe / Fjordis
TomasR
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 aug 2012, 15:43
Ort: Stockholm

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av TomasR »

Hej, låter som en bra lösning om flaggstången, skulle jag gärna vilja kopiera...men jag förstod nog inte riktigt hur du har gjort, du får gärna skicka bild eller djupare beskrivning vad du använt. I mitt huvud snurrar just nu hur sjutton du får loss den igen om den klickar fast i botten? :-)
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
fjordis
Inlägg: 22
Blev medlem: 12 maj 2011, 21:16

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av fjordis »

Hej Tomas,
"kapellknäppet" som jag använt i flaggstången används också på t.ex. dykardräkter. Det krävs lite kraft för att fästa det samt att lossa det, men just lämpligt så att Du får lös den men inte tromben. Men det finns säkert många olika knäppen som passar, bara de är lämplig storlek och går att fästa med en skruv.

H. Rabbe / Fjordis
TomasR
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 aug 2012, 15:43
Ort: Stockholm

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av TomasR »

fjord900 skrev:Hej Dolphinistas!

Jag skall rota i arkivet efter färgkoden, köpte ren gelcoat från BHP i Hälsingborg. Funkade perfekt för lagningar av småskador och för att täcka gamla hål.

Om man vill montera från undersida, där jag för övrigt monterat ett par strålkastare, (ingen bländande effekt mot föraren) så krävs väldigt små händer och långa fingrar.

Jag åtrekommer efter arkivdykning med färgkod.

Hej hur gick det med att hitta färgkoden till gelcoat?
Jag behöver också fixa ett par sprickor och ett liten skada. På min -87:a har jag tre små fönster på ruffluckorna och med en offwhite/sandwhite liknande färg. Det syns speciellt skillnad om man tittar på insidan av targabågen där det sitter vita skivor. Då ser man stor skillnad.


Hoppas någon har tips om färgkod men även själva gelcoat lagningsfabrikat.
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
Fredrikgbg
Inlägg: 43
Blev medlem: 17 maj 2012, 12:11

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av Fredrikgbg »

Då har vi samma. Jag har haft inne min på reparation hämta den förra veckan man kunde knappt se lagningen.

killen på varvet skulle fixa en skvätt till mig han sa det va en vanlig färg.kan kolla om det står något på den jag får
TomasR
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 aug 2012, 15:43
Ort: Stockholm

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av TomasR »

Låter jättebra!

Låter som du haft en stor skada eller? Vad har hänt?
Syns den knappt eller syns den inte alls förresten? :)
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
Skriv svar