Helt dött?

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Helt dött?

Inlägg av Paxman »

Ah, där var den ju...har hängt för mycket på MGs konstiga plattform... :P
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
MickZ
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 nov 2012, 20:46

Re: Helt dött?

Inlägg av MickZ »

Tack, har inte tidningen än men skaffar.
Jag får lägga upp en tråd när vi lättat på pressen (längtar) just nu är det inte så mycket att fota :wink:
Alltid kul att se bilder på andras båtar och projekt.
Nya glada Fjordägare
Fjord 24 Weekender 77
2xAQ140, 280drev
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Re: Helt dött?

Inlägg av 900 Dolphin »

Paxman skrev:Jag testar att inbädda en bild från Picasa:

Bild

Några renoverade trädetaljer från Silvia!
Se där; mycket fint resultat tycker jag!

Jag har själv en hel del lackerade, flagnande, teakdetaljer i vår båt jag skall ta tag i så om du kan dela med dig lite tips hur du gick tillväga mottages de tacksamt!
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Helt dött?

Inlägg av Paxman »

Dessa bitar är inte fernissade utan behandlade med en produkt som heter Danish Oil. Den är lovordad av många och än så länge är mina erfarenheter att det är en underbar produkt att jobba med. Ännu har jag ingen erfarenhet av hur det står sig över tiden men andra vittnar om att det håller mycket bättre än både fernissa och andra typer av teakolja.

Se gärna detta album. I bildtexterna har jag beskrivit arbetsgången lite grand. De första bitarna slipade jag eftersom de var fernissade, och de andra bitarna som var oljade använde jag en metod med kaustiksoda och saltsyra för att återställa till trärent. Det fungerade verkligen perfekt! Enligt den som tagit fram receptet är det en kopia på Snappy Teaks produkter till en bråkdel av priset.

Mvh
Fred
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Re: Helt dött?

Inlägg av 900 Dolphin »

Jaha, det såg lackerat ut, men det kanske vore någonting för mig ändå.... Har väl i och för sig mahogny när jag tänker efter så det kanske inte är lämpligt?
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Helt dött?

Inlägg av Paxman »

Det verkar som att DO fungerar bra även på mahogny. Listen till vänster i bilden ovan är mahogny och jag märkte ingen skillnad att lägga på DO på den än på teakbitarna. Danish Oil är egentligen en möbelolja och det finns ju massor av mahognymöbler.

Den stora fördelen med DO är enligt uppgift att den inte flagnar på samma sätt som fernissa eftersom det är en olja. Får man en liten skada så är det bara att lägga i lite olja så är det fixat.

Jag blev förvånad att ytan blev så lik fernissa när jag la på den. Den fyller ut ojämnheter väldigt fint och det är en fröjd att jobba med den eftersom man inte behöver vara orolig för rinningar. Den kan läggas på med pensel, svamp eller trasa och penseln kan ställas i ett glas vatten mellan strykningarna. Den här vintern har jag väldigt många lister och brädor som ska oljas så jag funderar på att hitta en lämplig låda, typ brödform, så jag kan doppa grejerna i oljan. På så sätt kommer det gå väldigt mycket snabbare att bygga upp lagren...lite som att stöpa ljus! :D Överskottet torkas bort med svamp eller trasa.

Observera att DO innehåller linolja så alla trasor måste brännas kontrollerat eller stängas in i tättslutande burk för att inte självantändning ska bli farligt.
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Helt dött?

Inlägg av Nbottning »

Paxman, en projekttråd -nu! :wink: :wink: :) :D
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Helt dött?

Inlägg av Nbottning »

Oj! Du hade ju startat en :)
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Helt dött?

Inlägg av Paxman »

Japp...men det var ju alldeles nyss! 8)
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Helt dött?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Jag har skivit en hel del om min egen favorit vad gäller olja och fernissa liknar den Danish oil du skriver om. favoriten heter Le Tonkinois och Bioimpression. anser den hitis vara oslagbar vad gäller olja och fernissa. Gårt att få djupblank till matt meroende på vilken av produkterna man använder. Har den även på köksbänkar hemma osv.

Bild

Läs mer här:
http://www.fjordclub.com/forum/viewtopi ... nois#p2252

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Helt dött?

Inlägg av Paxman »

Nbottning skrev:Har du inte en ändraknapp till v om citatknappen?
Det verkar vara någon bugg här, eller så är det någon inställning som spökar, för jag har inte "Ändra"-knapp i alla mina inlägg. Se denna skärmdump:
Bild
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Helt dött?

Inlägg av Nbottning »

Nu är min ändraknapp också borta. Spöke? Eller kan man bara editera inläggen en viss tid?
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Helt dött?

Inlägg av Paxman »

Jag har ändraknappen i alla mina inlägg i den här tråden men inte i mina inlägg i PT-cylinderrenoveringstråden så det verkar inte vara tidsberoende... :roll: Mysko...
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
yuma
Inlägg: 6
Blev medlem: 06 okt 2011, 09:57

Re: Helt dött?

Inlägg av yuma »

Hej.
Jag har med intresse följt debatten om hur man skall kunna öka intresset och därmed inläggen i detta forum.
Kanske skulle man försöka att börja från "golvet", dvs ute bland medlemmarna.
Jag bor själv i Skåne och har båten i Karlskrona i Blekinge.
Kunde jag få reda på vilka andra som är medlemmar i min region så skulle vi kunna ordna egna träffar liknande de som
ni vid ett par tillfällen har haft i Stockholms skärgård. Det är ju precis som någon från Norrland sa att det är långt för oss att åka dit.
Jag tror att det skull kunna öka engagemanget i Fjordklubben!
Är detta möjligt?
Hälsningar från ett regnigt men fortfarande ganska varmt Skåne!

Johny
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Helt dött?

Inlägg av Nbottning »

En öppen, frivillig, medlemsmatrikel så man enkelt kan kontakta medlemmar i sin närhet kanske vore något?

Sen är det ju skillnad på forumet och själva klubben ska vi inte glömma.
Forumet kan berikas av att andra än medlemmar nyttjar det och blomstrar forumet tror jag man får in medlemmar den vägen och fler medlemmar möjliggör mer levande träffar osv.

Man kan ju enkelt starta en tråd i forumet typ; Fjordklubbsträff Luleå 2013! Och se om det dyker upp några Fjordägare.
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Skriv svar