Helt dött?

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Helt dött?

Inlägg av Nbottning »

Här i Luleå finns en kille som heter Mattias som brinner för Horisont-båten. Den finns i ganska stora antal här uppe och han har lyckas få till en hemsida kring dessa och varje år har dom en liten träff.

På deras sida har dom en presentationssida med bild på båt och lite fakta om ägaren. Kanske kan det vara något för vår nya sida? "Medlemmarnas båtar"?

Här kan ni kolla på Horisonter:
http://www.horisonter.n.nu/vim

Det är en riktigt bra sjöbåt, från tiden då det inte snålades med plasten. Inte helt olik många Fjordar mao :)
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Helt dött?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Snygg presentation av Horisont båtarna. Fjordklubben jobbar med just nu med en förnyelse av hemsidan som vi hoppas presentera snart, kom gärna med lite idéer.

Fjordklubben välkomnar givetvis alla initiativ till lokala avdelningar styrelsen vill dock se att dessa har ett engagemang och en företrädare som är knuten till klubbens verksamhet och målsättning.

Alla är välkomna att lägga in motioner till klubbens årsmöten. Men jag kan redan säga nu att vi inte kommer att lägga ut medlemmaranas uppgifter på Internet (som alla kan se) eller på annat sätt utan ett klubbmötesbeslut samt att vi får den enskilde medlemens medgivande, det har redan tidigare funnits direkta önskemål om att vi inte skall dela ut dessa uppgifter. Det finns flera anledningar till detta bland annat ser vi i styrelsen registret som en tillgång för föreningens fortlevande som vi inte vill skall komma i orätta händer dessutom vill vi givets skydda en enskilde medlemmens intigritet. Vi ser det som styrelsens uppdrag om inte medlemmarna vill annorlunda. dessutom finns det lagar och regler som måste följas.

Med vänlig hälsning

Lars Lundbladh
Ordförande Fjordklubben
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Helt dött?

Inlägg av Nbottning »

Vad gäller nya sidan så kommer jag direkt på två saker;
-Medlemmarnas båtar/presentation av medlem. Frivillligt.
-Ett bättre modellarkiv

Vidare fundear jag kring om man inte skulle ha vissa saker på sidan som tex, tips kring vinterkonservering mm.
Man kanske skulle kunna ha en blänkare på sidan om vad som händer på forumet, en "box" med senaste postade ämnena eller liknande. Saabklubben har en variant på det:
http://www.saabklubben.se/
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Helt dött?

Inlägg av Paxman »

Nbottning skrev:Vidare fundear jag kring om man inte skulle ha vissa saker på sidan som tex, tips kring vinterkonservering mm.
Om jag som utböling får komma med ett förslag så tangerar det Nbottnings fundering: Ha en kategori som heter "Tips och trix". I denna läggs trådar som är generella tips, antingen märkesspecifika i stil med "Så här får du originalbordet stadigt" eller mer generiska tips som motorkonservering eller vintertäckning.

Tidigare var jag ganska aktiv på det största volvoforumet och i deras Tips och trix-avdelning finns otroligt mycket matnyttigt!

Mvh
Fred
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Helt dött?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Bra synpunkter, vad gäller tips och trix tänkte du i forumet eller webbsidan

Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Helt dött?

Inlägg av Nbottning »

Kanske som en avdelning på hemsidan.
Dock tappar man ju dynamiken och uppslag på nya sätt och produkter.
Men det är ju mycket som är statiskt så att säga. Att ren glykol inte ger bra frysskydd osv... ja du hänger med?
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Helt dött?

Inlägg av Paxman »

Det ena utesluter ju inte det andra. Forumet är ju bra för då kan vem som helst som är med på forumet bidra, det kanske är svårare på hemsidan?
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Helt dött?

Inlägg av Nbottning »

Ja, en klistrad tråd om tex glykolkärning. Täckning osv kan vara bra.

Sen kan man "kondensera" informationen från forumet till mer faktaspäckade sidor på hemsidan...
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Helt dött?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Ok
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Helt dött?

Inlägg av Nbottning »

Paxman skrev:
Nbottning skrev:Vidare fundear jag kring om man inte skulle ha vissa saker på sidan som tex, tips kring vinterkonservering mm.
Om jag som utböling får komma med ett förslag så tangerar det Nbottnings fundering: Ha en kategori som heter "Tips och trix". I denna läggs trådar som är generella tips, antingen märkesspecifika i stil med "Så här får du originalbordet stadigt" eller mer generiska tips som motorkonservering eller vintertäckning.

Tidigare var jag ganska aktiv på det största volvoforumet och i deras Tips och trix-avdelning finns otroligt mycket matnyttigt!

Mvh
Fred

Såg inte detta inlägg först :-) Nu skrivs det ju så mycket så en sävlig stackare som jag hänger inte med :-)

En tips och trix avdelning i forumet låter bra! Så kan man lyfta över trådar dit som säkert redan nu finns.
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Re: Helt dött?

Inlägg av 900 Dolphin »

Hej alla Fjordvänner!

Jag har även om jag inte varit så aktiv sedan trådstarten trots allt följt densamma av intresse.

Intresset från min sida av Fjord är fullt och fast precis som när jag drog igång ScandWorld en gång i tiden och sedermera entusiastsidan om Coronet 32 Oceanfahrer som med idogt motstånd från ledande representanter från Coronetklubben ansåg sidan vara konkurrerande med klubbsidan på alla sätt. Tecken på det får jag fortfarande återkommande av ägare av modellen.

Lokalt och modellindividuellt ser jag som en mycket stor styrka. Hur vi sedan differentierar inlägg och fokus kan vi bara få fram tillsammans.

Finns det intresse så kan jag så länge det gäller hemsidesrelaterat mycket väl tänka mig en aktiv roll för området Trelleborg-Strömstad ifall hjälp önskas.

Modelluppdelat forum ser jag som en mycket stor fördel. Vi skall inte negligera det faktum att Coronetklubben må ha lyckats mycket väl med sitt upplägg. Det har sina anledningar!!! I min värld finns det väldigt stora likheter mellan Fjord, Coronet och Storebro i den klassiska nordiska motorbåtsflottan och där särskiljer sig Fjord och Coronet som klassiska fabrikat med kvalitetsmedvetna ägare där ägarna oftast till skillnad från Storebroägarna, där viss del av ägarna med kapitalstyrka får sina båtar skötta genom annans försorg, lägger mycket stor del i sitt ägande till att sköta sin båt och ta del av ägandet genom att söka kunskap och ta del av andras erfarenheter av andra ägare av Fjordbåtar.
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Helt dött?

Inlägg av Lars Lundbladh »

900 Dolphin skrev:Hej alla Fjordvänner!
....... och sedermera entusiastsidan om Coronet 32 Oceanfahrer som med idogt motstånd från ledande representanter från Coronetklubben ansåg sidan vara konkurrerande med klubbsidan på alla sätt. Tecken på det får jag fortfarande återkommande av ägare av modellen.
Skulle gärna vilja att du utvecklar detta lite mer. Du skriver "Tecken på detta får jag fortfarande" Hade ni en dialog om att slå ihop hemsidorna ?
Jag kan uppleva lite liknande vad gäller Fjordlingarna som har ett eget forum detta skulle vara intressant att integrera i Fjord klubben så att medlemsantalet blir större och vi kan starta flera aktiviteter som tex. att köpa in Fjordemblem etc. Idag är vi lite för få tex. har vi styrelsen gått in med rätt stora bidrag/lån för att kunna genomföra aktiviteter vilket vi inte skulle behöva om klubben blev större med fler betalande medlemmar.
900 Dolphin skrev: Lokalt och modellindividuellt ser jag som en mycket stor styrka. Hur vi sedan differentierar inlägg och fokus kan vi bara få fram tillsammans.

Finns det intresse så kan jag så länge det gäller hemsidesrelaterat mycket väl tänka mig en aktiv roll för området Trelleborg-Strömstad ifall hjälp önskas.
En avdelning i Landets syd och västra del skulle vara intressant frågan var denna avdelning skulle göra bäst nytta , Göteborgsområdet är intressant då vi troligen skulle få flest medlemmar om det fanns en lokalt förankrad del av klubben där. idag har vi 12 medlemmar från Göteborgsområdet och ca 20 från kuststräckan Trelleborg till Strömstad.
skicka en mail till mig så får vi ta tag i detta.

900 Dolphin skrev: Modelluppdelat forum ser jag som en mycket stor fördel. .................,lägger mycket stor del i sitt ägande till att sköta sin båt och ta del av ägandet genom att söka kunskap och ta del av andras erfarenheter av andra ägare av Fjordbåtar.
Om trafiken var större på forumet och verkligen handlande om modellrelaterat så skulle jag redan nu delat upp forumet.

Vi har idag några Weekender och Dolphin relaterade frågor i örvrigt är det motorer och drev samt en hel del vad det gäller frågor av allmän intresse.
Fjord har under åren sålt och tillverkat över 80 modeller under Fjord namnet en del kommer från andra märken som Selco osv.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Helt dött?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Läs gärna årsmötesprotokollet från 2012 där medlemmarna beslutat om att stänga forumet för icke betalande medlemmar.
Du hittar årsmötesprotokoll under medlemsinfo här i forumet.
Vi har inte stängt forumet ännu då vi avser att uppgradera hemsidan och då informationen om detta.

Bakrunden är den att vi tappat en del medlemmar och en trolig orsak är att det inte är någon större skillnad för betalande och icke betalande medlemmar.
Idag kan man inte handla från medlemshoppen om man inte är betalande medlem och vi tror att en del medlemmar bara betalar avgiften för att komma åt tex. emblem och sedan inte fortsätter att stötta klubben. Jag vill påminna att Klubben behöver allt ekonomiskt stöd den kan få för att kunna drivas och utvecklas.

Lars Lundbladh
Ordförande
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Helt dött?

Inlägg av Nbottning »

Att stänga forumet kommer få motsatt effekt. Och om det är jag rätt övertygad. Jag tänker att man istället ska använda forum samt FB som rekryteringsbas.
Jag tror mer på att marknadsföra fördelarna med att stötta en klubb.
Lyfta fram mervärden.

Idag förväntas det mesta vara öppet och fritt på nätet. På gott och ont.
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Helt dött?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Vill poängtera att detta var årsmötets beslut och inget jag själv "hittat på" och som kom fram under en hel del diskussion på förra årsmötet. Som bakgrund kan sägas att vi har haft ca 300 olika betalande medlemmar under klubbens verksamhetstid idag är de 130 aktiv medlammar som betalar avgift.

Jag tror vi skall nyansera årsmötets beslut och dra en slutsats och ett konkret förslag till nästa årsmöte.
Idag förväntas det mesta vara öppet och fritt på nätet. På gott och ont
Jag kan hålla med fast det är många föreningar/klubbar stänger av en viss del av innehållet för icke medlemmar tex så jag vet inte riktigt vad som förväntas:
Oxelöklubben
Lancerklubben
Coronet klubben

Argumentet från Coronet klubben som jag regelbundet träffar är att medlemsavgifterna först kommer in när medlemen stängs av på hemsidan.
Jag tror mig veta att de andra klubbarna resonerar på samma sätt.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar