start af motor med drev 270 oppe ????

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
fjordmotor
Inlägg: 13
Blev medlem: 06 jul 2005, 21:27

start af motor med drev 270 oppe ????

Inlägg av fjordmotor »

Hi alle sejlervenner

Er der mon nogen som kan fortælle mig om man må starte en fjord 21 weekender som har aq 170 motor og 270 drev, med drevet oppe - og i så tilfælde, hvad kan der ske ?

Er der forskel på bælge til 270 drev ?

Jeg har haft det problem at jeg tidligere har startet og sejlet med drevet oppe på lavt vand uden probemer. Men efter udskiftning af kardankryds og montering af ny bælg - stort problem!!! Efter at have startet motoren 2 gange med drevet oppe, var der slidt hul i bælgen, og vand kom ind i motorrummet!!!

Båden selvfølgelig hurtigt på land.

Med de venligste sejler hilsener

Svend
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej Svend!

Det är inte lämpligt att köra längre sträckor med drevet fullt upphissat det som kan hända är att bälgen går sönder, vilket du själv upplevt. Vissa mekaniker rekommenderar inte att köra med drevet lyft överhuvudtaget. Jag vill mena att på 270, 280 och 290 drev med powertrim går det att vinkla upp en hel del så detta påstående stämmer inte helt. På mitt 270 drev brukar jag hissa en del vid gång på grunt vatten, och har inte upplevt några probelm. Men jag vet de som fått bälgen söndersliten , förmodligen är upphissat drev och kraftig sväng inte bra för bälgen.

Det är samma knutkorsbälgar på 270 och 290 dreven. OBS!!! Var noga med att montera Bälgen med stålfjädern (stålsprialens) ända uppåt annars håller inte bälgen länge om man lyfter drevet.


/Lars
fjordmotor
Inlägg: 13
Blev medlem: 06 jul 2005, 21:27

Inlägg av fjordmotor »

Hej Lars

Tak for dit svar. Men hvorfor er der nogle der køre med drevet oppe, og nogle der ikke kan ? jeg har hørt at Volvo har ændret på bælgen... Er det noget du kender til ?

Hvad siger operation manual til en fjord 21 weekender egentlig ? Er der nogen advarsel i den forbindelse ?

Bedste hilsener Svend
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej igen!

Att bälgen skulla vara ändrad är inget jag känner till Bälgarna har sett likadanna ut för samtliga drev ifrån 250 270,280,290 och DP dreven länge nu. Samma bälg används på powertrim dreven. Möjligen kan "pirat" knutkors ha andra mått varvför bälgen skärs sönder något annat kan jag inte tänka mig utom att man kör med drevet helt lyft vilket det inte är avsett för.

Manualen till 21 Weekender säger inget om motor och motorinstallation då dessa helt beror på vilken köparen valt.

Motor manualen säger inget om att man inte får köra med drevet lyft däremot skall man inte starta med drevet lyft.

/Lars
fjordmotor
Inlägg: 13
Blev medlem: 06 jul 2005, 21:27

Inlägg av fjordmotor »

Hej Lars

Tak for dit svar.

Har du et forslag til hvordan man så sikrer sig mod ødelæggelse af bælg. Jeg mener hvad nu hvis man gerne vil sejle op på en strand eller sejler på meget lavt vand - hvordan sikrer man sig at drevet ikke er lyftet for meget ?

Hav det godt.

Med venlig hilsen

Svend
Skriv svar