Saknar effekt, AQ145

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
crille
Inlägg: 34
Blev medlem: 26 maj 2007, 18:28

Saknar effekt, AQ145

Inlägg av crille »

Efter sommarens motorhaveri med trasig kyllimpa, kass kamrem mm och vatten i motorn går båten, men jag tycker mig sakna effekt. Den känns trött och få upp i plan och max varvtal är 4900, mot tidigare som var en bra bit över 5000, kommer inte ihåg exakt.

Har en Fjord Olympic AQ145/280, vilken utväxling respektive prop vet jag inte. Båten skall enligt uppgift väga runt 1650kg.

Några frågor:

1.) Vilket max varvtal bör denna båt komma upp i? Enligt manualen skall en max varvtal ligga mellan 5100-5500
2.) Kan tändningen vara så pass felinställd? När jag ställde tomgången var tändningen 10 grader FÖD vid 750 och 36 grader vid 4200.

Blandningsskruvarna är utskruvade 2 varv enligt uppgift från maringuiden, enligt manual skall dessa vara utskruvade 1 varv.

Några idéer varför jag tycks ha tappat effekt?
mvh
Christer
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Referar du varvtalet till det du hade på våren ? Beväxning brukar ställa till det på hösten.
Tändningen är ok likaså blandningsskruven 1 varv enligt manual men den påverkar bara tomgång så om motorn går bättre kan den mycket väl stå som den gör.
Har du tappat effekt bör du kolla kompressionen korroderade ventiler eller säten i samband med läckande avgaslimpa är inte ovanligt.

Vill du ha en verkstadsmanual kan du maila mig.

/Lars
crille
Inlägg: 34
Blev medlem: 26 maj 2007, 18:28

Inlägg av crille »

Beväxningen, kanske är det så. Det kändes väldigt tung och seg. Skall dock kolla komp i morgon. Jag mailar dig rörande manual.

/christer
Skriv svar