Storlek på hålet i toppens kylrör VP130

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
stefan
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 feb 2006, 07:59

Storlek på hålet i toppens kylrör VP130

Inlägg av stefan »

Är det någon som vet vilken storlek hålet skall ha i bakkant av överströmningsröret som sitter i topplocket VP130. Volvo B20?
Jag har troligen för litet hål efter modifiering från biltopp till marintopp. Det dröjer nämligen länge innan tempen blir normal.

Tacksam för svar

Stefan H / Weekender 24 ( Nellie ).
Stefan H
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Enligt de uppgifter jag har skall detta hål vara 4,5 mm i diameter.

/Lars
Senast redigerad av Lars Lundbladh den 25 sep 2007, 21:23, redigerad totalt 1 gånger.
stefan
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 feb 2006, 07:59

Hålstorlek i överströmningsröret

Inlägg av stefan »

Hej Lasse,

Det var underligt! Jag har 6mm hål och funderar på att gå upp till 8mm eftersom jag vill öka överströmningen av kyld vätska till toppens bakkant där tempgivaren sitter. Nämnde jag att jag har Martec-kylare?

Mitt problem är att det tar väldigt lång tid innan motortempen går ner till rimliga värden ( strax under halv på tempmätaren )
vid planingsfart och att tempen återigen stiger till nära röd markering när jag drar av. Tempen är dock normal efter ca 2 distans vid körning på ca 4,400r/min. Likaså blir tempen normal igen när jag kört en stund under planingsfart. Ja, jag har ny termostat, rensade värmeväxlare, avgaslimpor och slangar på bägge maskinerna. Block, oljekylare och topp är också rensade. Har också mätt med laser instrument och kunnat konstatera att BB-motor går varmare än SB.

Tips mottages tacksamt.

Hälsningar / Stefan H
Stefan H
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Har du friska avgaslimpor ?

Volvo mätarna är rätt kass byt till de som visar temp i grader C istället.
Normal temp borde ligga på ca 80 grader med färskvattenkylare. Kolla med Martec.
Mitten grönt på en volvo mätare är väl ca 50-60 grader vilket är för kallt.
Vad har du för termostater bile eller marin 60°C ? Kan det vara olika i motorerna ?

/Lars
stefan
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 feb 2006, 07:59

Inlägg av stefan »

Hej,

Enligt information från Martec är temperaturen 80 Gr C när originalmätarna står i kanten mellan det gröna och röda fältet. När mätarnålen står där, blir jag nervös!

I övrigt kan du ha rätt, jag har ny limpa på SB och en äldre på BB. På BB motorn där jag har problemet, har jag tagit bort även limpan och inspekterat samt rengjort densamma. Även de små överströmningshålen till returledningarna. Jag hittade inga lösa flagor eller skräp, det var också hyggligt med material kvar.

Ett problem som jag stött på i sommras är att när driftstempen ligger vid det röra fältet och jag får ett motorstopp så blir expassionskärlet som en fotboll för att sedan dra ihop sig när motorn kallnar. ( Kul va ?). Jag har nya marintermostater 60 Gr i bägge maskinerna.

Har även nya kullagrade pumpar för sötvattnet på bägge snurrorna. Dessutom har jag kopplat om spolriktningen så att oljekylaren ligger sist, inte först som i Martec´s första anvisning.

Eftersom tempen går ner efter en stunds körande borde felet ligga någon annan stans. Hade hoppast på överströmningshålet.

Har du fler tips, tar jag tacksamt emot dessa!

Hälsningar / Stefan H
Stefan H
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!


Gäller det båda exansions kärlen ?
Kan det vara läck i värmeväxlaren ? Jag har sett liknade fenomen på en AQ151 som hade hål i värmeväxlaren . Hög temp + att onormalt mycket glykol trycktes ut i expansionstanken. Har du offeranoder monterade i värmeväxlaren ?

Motorena skall gå varmare med sötvattenkylning vilket är bra för motorn. Volvo´s mätare är till för sjövattenkyning där temperaturen måste hållas lägre för att det inte skall bli pannsten i motorn.

/Lars
stefan
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 feb 2006, 07:59

Inlägg av stefan »

Hej!

Du är snabb du Lasse!

1) Gäller bara BB
2) Ja, jag har nya offeranoder i bägge ( Byter varje vår ) ( På BB-Snurran bytte jag en extra gång i sommras )
3) Jag har tagit isär värmeväxlaren och rengjort respektive provtryckt densamma utan att hitta något fel.

Det som förvånar mig är att BB-motorn går ner i temeperatur efter lite körande.

Kan det vara så att när termostaten öppnar fullt, så täpper den ju till och styr inloppet av den kylda vätskan så att allt går över "överströmningsröret" och vidare bakåt i toppen för att sedan returneras fullt från termostathålet direkt ner till ojekylaren. Detta skulle nämligen innebära att mitt 6mm hål i bakkanten av toppens kylrör är för litet.

Motorns varmaste punkt är ju vid tempgivaren i bakkant av toppen.

Vad tror du?

Hälsningar / Stefan H
Stefan H
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej igen!

Anledningen till att trycket ökar i BB motorn borde då vara att temperaturen går upp.
Har du kollat anslutningen för kylvatten på drevet = får motorn tillräckligt med kylvatten ?
Vanligt fel är att den korroderar sönder, märks oftast inte så mycket i lågfart när drevet är under vatten.

/Lars
stefan
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 feb 2006, 07:59

Inlägg av stefan »

Hej,

Själfallet ökar trycket när tempen stiger!

Anslutningen till vattenintaget blev bytt förra året och både in/utlopps-slang är sval och fin liksom värmeväxlaren under gång. Avgas-knäet håller också en vettig temperatur

Problemet blev "något mindre" när jag tryckte in överströmningsröret i sitt rätta läge. Det blev ytterligare något mindre när jag hittade och tog bort en lös bit från fjolårets impeller som låg i utloppsöret från expansionstanken ( Alltså sugsida pump ). Det var efter detta "fynd" som motortempen gick ner under körning. Ytterliggare förbättring uppnåddes efter byte till kullagrade sötvattenspumpar.

Men! Jag tycker dock fortfarande att jag har för hög temp till dess att termostaten öppnar helt, liksom när jag drar av gasen för att tex. gå in i fartbegränsat område.

Hoppas att du inte tycker att jag är jobbig, själv har jag gett mig "xxx" på att lösa problemet som är klart irriterande.

Hälsningar
Stefan H
Stefan H
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Ok!

Då kommer det lite fler frågor.
Har motorena alltid varit sötvatten kylda ? Om inte kan rostflagor satt sig i kylkanalaer i motorblock eller topplock.
Hart du samma bestyckning på förgasarna ? Du har väl inte stromberg förgasare ?


/Lars
stefan
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 feb 2006, 07:59

Inlägg av stefan »

Hej Lasse,

Det här blir rena följetongen!

Motorerna har alltid gått sötvattenkylda. ( Bilblock borrade till 2,1L 2003. Nya Weberförgasare 2003. Nya Martec-kylare 2003, Nya limpor, Nya kamaxlar & lyftare 2003, Nyrenoverade toppar 2003). Självfallet nya lager. Topplockspackningar av skärringstyp etc.

Om hela sanningen skall fram var jobbet mycket klantigt gjort av ett känt varv i Stockholmstrakten.
Problem uppstod direkt för gamle ägaren med att motorerna blåste ut frostpluggar ur limporna och fortsatte att göra så upprepade gånger. Detta reparerades av sagda varv med montering av nya. Dom bytte även ut ett topplock som spruckit av värmen på grund av de många och plötsliga överhettningar som var orsakade av frostpluggs-sprängningarna. Vi kan lugnt säga att detta inte löste problemen. ( Detta var föregående ägares bekymmar )

Hösten 2004 köpte jag båten med "allting åtgärdat" ( Enligt både säljare och varv ) "Motorer för en livstid" sa varvet.

Våren startade för min del med en skuren vipparmsbrygga vid hemkörning till egen brygga. Felet där var att varvet monterat en gammal topp utan att rensa oljekanalen till vipparmsbryggan.
Nästa sak som händer, är att BB avgaslimpa skjuter frostpluggar i två omgångar. Trolig orsak, 1) Tillplattat returrör. 2) "Gammal" ( Anfrätt ) gavelbricka i nya limpan som gav avgasöverledning mellan avgaskanal och kylvätskekanal.
3) Microspricka i den aktuella avgaslimpan som kom sig av dålig tillverkningskvalitet ( Offcenterborrade hål vid hålen för frostpluggarna ) Limporna var troligen köpta via Orbitrade och ur en dålig serie.
Samma problem uppstår också på SB lite senare.
Nåväl, jag byter limpa som jag köper från Micab. Jag byter också gavelbricka samt riktar returröret. Efter detta går BB motorn hyggligt. Nu börjar det strula på SB. Skjuter även här en frostplugg och jag upptäcker samma problem som med BB. Byter även denna limpa, dock till en begagnad!

Äntligen går bägge snurrorna hyggligt! Men efter ungefär 100 distans går kamaxeln av precis bakom muttern
( medbringaren till pumpen) i SB-motor. Jag konstaterar dubbla brottytor och konfronterar varvet med överdragning vilket varvet påstår inte är fallet eftersom man dragit enligt verkstadshandboken 13 - 15 Kgm. Nu råkar det vara så att jag vet att moderna kamaxlar inte får dras enligt Vovo Pentas "gamla" normer 13-14m Kgm, utan skall dras max 10 Kgm. ( Jag är ju gammal rallyåkare gu´bevars!).

Jag byter kamaxel och lyftare samt kör med motorerna resten av sässongen samt sässongen 2006. Motorerna går inte riktigt bra utan jag bestämmer mig för att riva ner bägge två till hösten/vintern.
Vid demontage hösten 2006, kan jag konstatera att alla övertemperaturer har givit kolvskärningar med aluminiumavlägg i cyliderväggarna på bägge motorerna. Dessutom konstatrerar jag att det "nya" topplocket på BB inte är proffesionellt renoverat utan ventilerna är så djupt nerfrästa i toppen att dom dels skapar dålig gasströmmning och dels ger mycket dålig fjäderförspänning.
I övrigt var allt enligt uppgiven specifikation.

Min åtgärd var nu att hona loppen i bägga motorerna och att byta kolvar & ringar samt lager i BB, liksom ringar och lager i SB. Självfallet tvättades och spolades allt. Jag modifierade även en biltopp till BB-motorn varvid jag borrade ett 6 mm hål i överströmningsröret inne i toppen och borrade för, och monterade överströmningsröret vid termostathuset.

Efter detta har jag två motorer som går som trollet, jag har knappt någon planingströskel och gör med lätthet 27 knop med lastad båt. ( Troligen 30 olastad ).

Men, kvar har jag det förbenade temperaturproblemet på BB-motorn!

Det finns mera till den här historien, vi tar det vid nästa ö-träff eller möte.

Har jag sagt att jag är envis?

Hälsningar
Stefan H
Stefan H
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej igen!
Om hela sanningen skall fram var jobbet mycket klantigt gjort av ett känt varv i Stockholmstrakten.
Problem uppstod direkt för gamle ägaren med att motorerna blåste ut frostpluggar ur limporna och fortsatte att göra så upprepade gånger. Detta reparerades av sagda varv med montering av nya. Dom bytte även ut ett topplock som spruckit av värmen på grund av de många och plötsliga överhettningar som var orsakade av frostpluggs-sprängningarna. Vi kan lugnt säga att detta inte löste problemen.
Typiskt......... (Här behövs inga kommentarer)

Jag skulle nog leta felet i kylsystemet , alltifrån avgaslimpa till värmeväxlare. Vad är det som säger att den beg. limpan är ok?

/Lars
Skriv svar