Kylskåpskrångel i Weekender

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Anders B
Inlägg: 21
Blev medlem: 21 jan 2007, 22:10

Kylskåpskrångel i Weekender

Inlägg av Anders B »

Kan för mitt liv inte begripa varför kompressorn startar och går fem sekunder för att sedan stanna. Slumpvis startar den efter en minut igen och går fem sekunder till. Jag har läst på och förstått att en spänningsvakt slår till om strömmen är för låg, under 9-10 volt.
Jag har testat spänningen och innan kylskåpet startar finns 12,35 Volt och när kylskåpet stannar 9,5 Volt.
Så långt är allt begripligt, dvs om det är ett dåligt laddat batteri så slår spänningsvakten till och kompressorn stannar (om jag förstått det rätt)

Nu till min okunskap..samma sak händer när motorn är igång och då borde det väl inte vara spänningsfall..???

Hjälp mig, ölen kommer att koka i kylskåpet nu i sommar...

/Anders
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Har du mätt spänningen från generatorn eller till kylskåpet ? Vad är den i så fall ?

/Lars
Anders B
Inlägg: 21
Blev medlem: 21 jan 2007, 22:10

Inlägg av Anders B »

Hej Lars
tack för engagemanget

Jag mätte spänningen med motorn igång, följande skillnader upplevdes...
- kompressorns spänning var ganska lika innan motorn var igång, mättes til 12,38 Volt vid kompressorn
- kompressorn gick "längre", kanske 10-15 sekunder innan den stannade
- Kompressorn spänning bröts mycket snabbare efter de 15 sekunderna den gick, dvs inte en "långsam" reducering av spänningen, utan tvärt är spänningen under 10 volt och kompressorn stannar
- kompressorn "går igång" efter ett antal sekunder och stannar efter ett tag igen...

Puh, är detta möjligt att analysera?
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Är det ett Isotherm skåp med elektronik . ASU ?

/Lars
Anders B
Inlägg: 21
Blev medlem: 21 jan 2007, 22:10

Inlägg av Anders B »

Har inte kollat modell på kylskåpet idag, men kompressorn är från Danfoss, modell R12.
Jag har mätt utgående spänning från generatorn, 14,35 V, när motorn är igång.
Då var spänningen över startbatteriet 13,85 V

Nu till en för mig osäker tanke...

...till kompressorn finns fyra kablar från spänningsvakten, samtliga har spänningen 12,35 V innan kompressorn stannar.. Min fråga till dig om du känner igen detta... Borde inte åtminstone en av kablarna vara jord(minus)... Kan felet ligga här?

När motorn är igång ock kompressorn stannat, kan spänningen bli, gå tillbaka till 12,35 V, men kompressorn startar inte i alla fall...

Någon erfarenhet av detta?
Anders B
Inlägg: 21
Blev medlem: 21 jan 2007, 22:10

Inlägg av Anders B »

Ibland slutar trådarna i forumet med ett problem, men tänkte bara avsluta med att det har löst sig.
Trots en mängd information och goda förslag från engagerade, så fanns ingen självklar lösning som fungerade så jag gjorde följande..

1. Från säkringshållaren drog jag ny kabel till strömbrytaren på panelen till kylskåpet
2. Ny kabel (2,5 mm) drogs från strömbrytaren till kylskåpets spänningsvakt
3. Minuskabel drogs från spänningsvakten, tillbaka till jordplinten under panelen.

...och vips blev sommarölen kalla igen...

/Anders
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Så bra att det löste sig. Vad hade du för kabeldimension innan ? 2,5 mm2 kan räcka om kablarna inte är för långa du kan mäta upp spänningsfallet för att vara på den säkra sidan..

/Larsw
Skriv svar