Har någon byt LM318 Chrysler till LM360?

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
artware
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 jun 2007, 18:01
Ort: Espoo, Finland

Har någon byt LM318 Chrysler till LM360?

Inlägg av artware »

Båten är 21 Weekender med LM318 (5.2liter 225hp).

För LM360 (275hp) är starkare motoren än LM318 (225hp) och bränsle ekonomi är nästan samma, jag tänker att byta den 318 till 360.

Har någon bytt det tidigare?
wheatenterror
Inlägg: 17
Blev medlem: 02 maj 2007, 08:44
Ort: LULEÅ
Kontakt:

Inlägg av wheatenterror »

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Om du har en 360 så är det bara att slakta din 318 på delar, flytta dem till 360:n och lyfta in den större motorn i båten. Det är ju samma block och i princip alla delar är samma. Att montera den i båten är ju ingen större skillnad alla motorfästen är identiska. Om det gör så stor skillnad i båten är en annan fråga, 360 har jag sett så många olika hästkraftsangivelser allt från 240 till 275 hk. Det lär som du själv skriver inte bli så stor skillnad i bränsleförbrukningen men du kanske får ett annat varvtal vid lämplig marschfart.

Har själv en 360 stående i garaget som jag fick med min båt men det saknas så mycket delar runt omkring så den lär nog aldrig bli monterad.
artware
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 jun 2007, 18:01
Ort: Espoo, Finland

Inlägg av artware »

Hej,

Jag har ny en 318 in min Weekender och den dricker lite för mycket ölja (jag har inte änny den 360).

Att reparera den över 30 år gammal V8 tar åcksa tid, mycket delar och en rigtig plats (vad jag har inte ny).

Från USA kostar full reparerad longblock ~1400$ och frakten är 250$.
Med tax och tull kostnader etc. är den ganska intresserad möjlighet.

Du är rigtig att med 360 kan man få med mindre varvtal den samma marscfarten.

Är du säkert att motorfästen är identiska mellan 318 och 360?
Med pre magnum och magnum 360 det är inte sant, dom har vänster motorfästen 1" skillnad.
Jag tror att dom är identiska med LA type 318 & 360, men vet inte säkert.
wheatenterror
Inlägg: 17
Blev medlem: 02 maj 2007, 08:44
Ort: LULEÅ
Kontakt:

Inlägg av wheatenterror »

Den information jag fått är att Chrysler 318 och 360 är samma motor, endast borrningen skiljer sig. Den 360 jag har stående är tydligen från en bil och är marinkonverterad med delar från en 318.
Förra ägaren hade en sönderfrusen 318 och hittade rätt på en 360 som de renoverade och började lyfta över marindelarna på. De blev aldrig färdiga, båten stod flera år utan motor och det är i det skicket jag köpte den.
Det är sant att motorfästet är förskjutet på ena sidan, men båda fästena hamnar över motorbalken i min båt (21 DC) som ursprungligen har haft en Volvo B30.

I länken har jag en bild av den motor jag har stående, jag hoppas att motorfästet syns. Vad som även syns är varför den inte är monterad i båten. Kyllimporna i rostfritt är felkonstruerade så att det krävs ingen större våg i aktern för att det ska komma in sjövatten in i motorn. Nya kyllimpor kostar rätt så mycket och att hitta ett bockhorn för att få ut avgaserna genom drevet, visade sig vara mycket svårt.
För att överhuvudtaget få båten i vatten så köpte jag en Volvo AQ170.
http://web.telia.com/~u97604706/DSC_2620.JPG

Är du intresserad av en renoverad men aldrig uppstartad 360 så har jag en. :wink:
artware
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 jun 2007, 18:01
Ort: Espoo, Finland

Inlägg av artware »

Jag tror att alla 318 delar går inte till en 360.
Den 318 motoren har annorlunda flywheel och damper, också olje pannan.

Marine motoren skulle ha e.g. head gasket från stainless steel, också marine specific distributor.

Jag tror att torque och hp curven är nästan likadant med low/mid rpm mellan 318 och 360, endast till high rpm där är skillnader.
(torque är nästan samma, men max hp är höger (318-225/240hp / 360-250/275hp))

E.g. http://www.sci.fi/~artware/images/torque&power-318.gif
wheatenterror
Inlägg: 17
Blev medlem: 02 maj 2007, 08:44
Ort: LULEÅ
Kontakt:

Inlägg av wheatenterror »

Alla delar mellan motorerna stämmer naturligtvis inte. Det rör sig om olika borrningar men själva huvudblocket ska vara samma. Svänghjulet från 318 ska passa rakt in och inte ställa till något bekymmer att lyfta över till en 360. Damper, vet inte riktigt vad det är, om det är det som på svenska kallas ryckutjämnare så är den bara att bulta fast på svänghjulet. Det som på Volvospråk kallas strut är samma mellan 318 och 360 så då är baksidan klar. Startmotor är samma så det är inget problem. Tändningen tar du från din 318 och lyfter bara över. Förgasaren kan nog däremot ställa till det lite grann, skulle gissa att den behöver en annan bestyckning för att få motorn att gå helt rent.

Topplockspackning i rostfritt stål, kan det verkligen bli tätt?

Köper du ett longblock så ska det väl inte vara så mycket mer. Så till vida att ditt longblock är marinkonverterat annars måste du byta alla frostpluggar mot mässingspluggar, kamaxeln antar jag skiljer sig mellan marin och bilar. Även om det är samma kamaxlar i 318 och 360 så skulle jag inte sätta in en begagnad kamaxel i en annars ny motor.
Köper du däremot ett shortblock så är jag inte säker på att topplocken passar emellan.
Skriv svar