Lämplig produkt för omlackning/oljning.

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Lämplig produkt för omlackning/oljning.

Inlägg av fjord900 »

Hej!

Har för avsikt att bättra några träytor i anslutning till nedgången till ruffen. Främst listerna kring den samma.
Detta då solen gjort sitt, men främst då jag sett att föregående ägare använt ngn form av högblank lackprodukt och inte gjort rätt förarbete.

Jag vet att man använder halvblanka produkter och har tittat på oljor och lacker.

Har ngn en idé om vilken produkt som blir trognast orginalet?
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

En mycket bra olja är Bio Impression. Fördelen är att den inte innehåller lösningsmedel utan är baserad enbart på olja. den torkar som en lack dvs. klibbar inte och ytan är otroligt slitstark och tålig. Om man vill ha en helmattyta torkar man av oljan efter ca 20 minuter och olja igen efter ca 8 timmar. Upprepa ca 2-4 ggr beroende på vilket reultat man vill uppnå. Arbeta gärna in oljan med en scotchbrite grön svamp på så vis polerar man oljeskiktet samtidigt. Om oljan inte torkas av får man en lackliknade yta dock ej helblank.

Tips:
Oljan går även bra att bättra redan lackade ytor med efter rengöring.

Vill man ha en högblank yta använder man tex. Le Tonkiois lack:
http://www.letonkinois.se/

Många ansser att Rylard är den bästa lacken och dyraste! , har dock inte prövat själv :
http://www.goteborgsmarincenter.se/rylard.htm

/Lars Lundbladh
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Inlägg av fjord900 »

Tack Lars för dina goda råd/förslag. Men som du kanske sett på min nya fråga har jag sådär plötsligt fått andra prioriteringar inför sjösättningen. Visst är det lustig hur tidigare funderingar och bekymmer plötsligt kan bli små och enkla :shock:

Jag håller precis på att tråla av vårt västra grannland på ev. kunskap och känne dom efter ruter eller mallar till rutor.

Alrenativet är en total nykonstruktion av hela övre vindruteramrna+rutor. Allt enl. div glasmästare och hantverkare. :roll:
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Jo så kan det bli. Golar metal numera Colt tillverkade de flesta båtrutorna till Fjordarna:
http://www.colt.no/colt-start.htm
Har du kollat med dem?

/Lars
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Inlägg av fjord900 »

Hej!
Jo har kontakt med dem, eller Ertec som de nu heter efter uppköp/sammanslagning.

Faktum är att jag kontaktade båtens konstruktör, Hans Jörgen Johnsen, numera Windyboats.

Hedersmannen förmedlade vidare kontakt, då det tyvärr inte verkar finnas ritninga eller mallar för rutorna längre.

Håller på och konverserar "vårt" försäkringsbolag, så får vi se vilken lösning som kommer ifråga.

Men tack än en gång för dina kompetenta råd och svar i knepiga lägen.
Skriv svar