Vindrutor till Fjord 900 Dolphin?

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Vindrutor till Fjord 900 Dolphin?

Inlägg av fjord900 »

Så har man då råkat ut för den första blåstrelaterade skadan efter deccenier som båtägare. En av reglarna till nocken på båthuset har efter vindens intensiva gungande glidit av och med en cm tillgodo träffat ena framrutan.

Det såg först ut som om det låg snö på rutan, varför först en road förvåning väcktes.

När man sedan insåg att det var "duralexeffekten" och att inget annat än rutbyte återstod, då var det inte lika kul längre.

Har ngn anlitat glasmästeri som har fått mallar till framruta (höger) på Fjord 900 Dolphin ? Det skulle underlätta om man får kontakt med ett företag i Stockholm som kan,/har gjort liknande jobb tidigare. :(
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Inlägg av fjord900 »

Tänkte bara berätta att jag fått kontakt med firma i Norge som kan ta fram mall och beställa rutor. Minsta antal rutor som tillverkas är 20 st, till ett pris för serien om 35-40 000 Nkr + Moms :shock:

Nu behöver jag bara hitta 19 andra Dolphin ägare med samma problem så blir kostnaderna hanterliga....

Var "überförsiktiga" med era rutor kamrater får väl bli det avslutande rådet.
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Är inte rutorna på 900 Dophin plana ?
Plana rutor kan i princip alla glasmästare fixa, men jag antar att rutorna är välvda och då är det betydligt svårare.

/Lars
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Inlägg av fjord900 »

Nej, det trodde både jag och försäkringsbolaget. Men den gode Hans-Jörgen Johnsen designade dem med en sportig och elegant välvning i glaset. Därav den komplicerade processen.

Helt plötslig verkar ö-metall vara ett bra alternativ.
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Inlägg av fjord900 »

Nu är rutan på plats sedan ca 3 veckor. Som ny, men smakar det så kostar det.
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Är nyfiken på hur du löste detta delikata problem ?

/Lasse
Skriv svar